تقویت دولت مرکزی عراق برای برخورد با توطئه‌های آمریکا از واجبات است/ روابط اقتصادی ضعیف تهران - بغداد تقویت شود

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 283968|12:11 - 1394/02/18
نسخه چاپی
تقویت دولت مرکزی عراق برای برخورد با توطئه‌های آمریکا از واجبات است/ روابط اقتصادی ضعیف تهران - بغداد تقویت شود

به گزارشامروله، منصور حقیقت‌پوردرباره سفر فؤاد معصوم رئیس‌جمهور عراق به تهران گفت: امروز ایران حامی جدی وحدت و تمامیت ارضی عراق است و این را نه در شعار بلکه در عمل نیز نشان داده است.

وی افزود: راهنمایی‌های جمهوری اسلامی ایران باعث حفظ استقلال و دفاع جانانه مردم و ارتش عراق در برابر گروهک تکفیری و تروریستی داعش شده است. حقیقت‌پور اظهار داشت: سفر آقای معصوم در شرایط فعلی منطقه بسیار ضروری است که البته به دلیل اشتراکات فراوان و وجود ظرفیت‌های متعدد و بی‌بدیل بین ایران و عراق باید این سفرها در طول سال چندین بار صورت گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: ادامه همکاری‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی باید در روابط دوجانبه تهران و بغداد همچنان وجود داشته باشد و باید کوشید آن را ارتقاء داد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز تقویت دولت مرکزی عراق برای برخورد با توطئه‌های آمریکا در زمینه تفکیک این کشور به سه حوزه شیعی، کردی و سنی از واجبات است.

حقیقت‌پور تصریح کرد: قطعاً جمهوری اسلامی ایران تجارب خود را برای تقابل با طرح‌های تضعیف‌کننده غرب علیه بغداد به کار خواهد گرفت و در این راستا پشتیبان و حامی دولت و ملت عراق خواهد بود.

وی افزود: مقامات سیاسی و مرجعیت عراق قطعاً در برابر توطئه آمریکا در برابر تجزیه عراق ایستادگی خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: ایران و عراق در روابط چند جانبه خود در مسائل منطقه مانند موضوع سوریه، یمن و رفتارهای وحشیانه رژیم آل سعود باید با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو کنند.

حقیقت‌پور اظهار داشت: ظرفیت‌های بسیار مطلوبی در زمینه روابط اقتصادی بین ایران و عراق وجود دارد که متأسفانه کمی راکد مانده که البته باید در سفر فؤاد معصوم با گفت‌وگوها این خلأ را پر کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دو کشور همچنین می‌توانند در زمینه مسائل مخابراتی و زیربنایی به رایزنی بپردازند تا در این موضوع نیز شاهد رشد و توسعه حوزه‌های وابسته به آن باشیم.