حمایت 150 نماینده دموکرات از مذاکرات هسته‌ای اوباما با ایران

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 283970|12:16 - 1394/02/18
نسخه چاپی
حمایت 150 نماینده دموکرات از مذاکرات هسته‌ای اوباما با ایران

به گزارشامروله،  به نقل از روزنامه واشنگتن پست، این اقدام نمایندگان کنگره در واقع شانس این که توافق هسته‌ای ایران پس از بررسی در کنگره به تصویب نهایی برسد را افزایش داده است.

امضای این نامه در حمایت از مذاکرات هسته‌ای با ایران توسط 150 دموکرات که شامل نمایندگان دموکرات برجسته و با سابقه‌ای مثل نانسی پلوسی و کریس ون هولن نیز هست، بسیار مهم و قابل توجه است. چرا که اگر در دوره 30 روزه نظارت بر توافق هسته‌ای ایران، جمهوری‌خواهان قصد لغو آن را داشته باشند،‌ این اقدام دموکرات‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها نیز توان مقابله با چنین اقدامی را توسط جمهوری‌خواهان خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، بر طبق طرح نظارتی کنگره بر توافق هسته‌ای ایران، کنگره پس از انجام یک بررسی 30 روزه برای تصمیم گیری در مورد اجرای آن و این که آیا اوباما اختیار برداشتن تحریم‌ها علیه ایران را داشته باشد، رای‌گیری خواهد شد.

از میان 150 نماینده دموکراتی که این نامه را امضا کردند، ‌145 نفر از آنان می‌توانند در رای‌گیری شرکت کنند.

در بخشی از این نامه به باراک اوباما، بدون توجه به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران که تاکنون بارها در گزارش‌های آژانس به آن اشاره شده آمده است: همان‌طور که مذاکرات هسته‌ای ایران در حال ادامه است، ما از شما می‌خواهیم که به همین مسیر که بر پایه تفاهم‌نامه سیاسی اخیر حاصل شده است ادامه دهید تا با تلاش به یک توافق شفاف و خوب برای مسدود کردن راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای دست یابید.

ما موظفیم که از همه راه‌های دیپلماتیک و شفاف برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای استفاده کنیم، هم اکنون وظیفه آمریکا آن است که به مذاکرات دیپلماتیک خود با ایران ادامه دهد و این موضوع را از طریق صلح آمیز حل کند.

البته این نامه لزوما امضا کنندگانش را به تصویب توافق نهایی با ایران متعهد نکرده است اما نمایندگان دموکرات حمایت همه جانبه خود را برای تبدیل تفاهم‌نامه سیاسی کنونی به یک توافق جمع بلند مدت ابراز کردند.

هم‌چنین رب شاکوفسکی، نماینده دموکرات کنگره نیز در مورد این نامه اظهار کرد: ما معتقدیم که چنین نامه‌ای هم اکنون به رییس‌جمهور کمک می‌کند که با خیال راحت‌تری به مذاکرات هسته‌ای با ایران ادامه دهد و برخورداری از حمایت کنگره در مراحل پایانی مذاکرات بسیار ضروری است.

او گفت: اگر قرار باشد برای لغو توافق هسته‌ای در نهایت در کنگره رای‌گیری انجام شود و البته اگر توافق جامع به دست آمده در راستای همین چارچوب تفاهم‌نامه سیاسی اخیر باشد من فکر می‌کنم که ما تعداد رای لازم برای جلوگیری از لغو توافق توسط جمهوری خواهان در کنگره را در اختیار داریم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد