ابتلای۱۲۰۰کرمانشاهی به تب مالت/ زنگ خطر آنفلوآنزای فوق حادپرندگان

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 284046|11:20 - 1394/02/21
نسخه چاپی
ابتلای۱۲۰۰کرمانشاهی به تب مالت/ زنگ خطر آنفلوآنزای فوق حادپرندگان

به گزارشامروله، نادر پرور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: آلوده شدن منابع آبی یکی از مشکلات اساسی کشور است که ناشی از برخورد ناصحیح انسان ها با آبهای سطحی است و متأسفانه استان کرمانشاه نیز در معرض این بحران قرار گرفته است.

وی افزود: در منطقه گردشگری ریجاب به دلیل اینکه در ابتدا بخشی از ادارات مرتبط، بطور غیرمنطقی وارد عمل شده بودند و با احداث بنا و پرورش ماهی در آن سطح، آلودگی زیست محیطی به بارآورده بودند کار متوقف شده و هنوز پس از گذشت دو سال در دست پیگیری است که درصورت تخصیص اعتبار و اجرایی شدن پروژه می توانیم علاوه بر تأمین سلامت غذایی مردم از مزرعه تا سفره، گردشگری و اشتغالزایی را به منطقه ریجاب بازگردانیم.

پرور بیان داشت: بیش از یک سال پیش در منطقه سفیدبرگ نیز چنین اتفاقی رخ داد و حوضچه پرورش ماهی این منطقه با ظرفیت تولید سالیانه ۲۵۰ تن ماهی متوقف شد که خوشبختانه اعتبار لازم برای جداسازی فاضلاب روستای سفید برگ از منابع آبی تأمین حوضچه پرورش ماهی تخصیص داده شده و پس از طی مراحل اداری، این پروژه عملیاتی خواهد شد.

وی در ادامه به کاهش بیماری تب مالت در سال های اخیر اشاره داشت و گفت: این بیماری بسیار پیچیده بوده و هنوز هم بطور کامل کنترل نشده است و نیازمند همکاری پرورش دهنده، مردم و مسئولان است.

 ۱۲۰۰ نفر در استان به تب مالت آلوده هستند

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ نفر در استان آلوده به تب مالت هستند، اظهار داشت: کرمانشاه در همسایگی استان های آلوده تر به تب مالت قرار دارد و تمامی اقدامات علیه این بیماری منطقه ایست.

پرور افزود: متأسفانه تب مالت دامداران و دامپروران را درگیر می کند و موجب از کار افتادگی این افراد سختکوش می شود، لذا گام بعدی پس از کنترل تب مالت، ریشه کنی این بیماری است.

پرور درخصوص بیماری VHS و لمپی اسکین نیز گفت: در حال حاضر این بیماری ها بطور کامل کنترل شده و مسئولان اهمیت موضوع را دریافت کرده اند و با ادامه اقدامات و همکاری پرورش دهندگان و همراهی مسئولان ادارات مرتبط، مانع از شیوع این بیماری خواهیم شد.

وی اظهار داشت: درحال حاضر مبارزه با ناقلین بیماری لمپی اسکین در مناطق مرزی، گرمسیری و سایر مناطق پرخطر در دستور کار بوده و تاکنون مورد جدیدی گزارش نشده است. این بیماری در کشور عراق، یمن و عربستان به شکل شدیدی گسترش پیدا کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در رابطه با ماهی تیلاپیا نیز عنوان کرد: از آنجایی که تیلاپیا نوعی ماهی مهاجم است و درصورت ورود به آب های آزاد می تواند مشکلات زیست محیطی را ایجاد کند، پرورش این نوع ماهی در کشور با مخالفت سازمان محیط زیست مواجه شده است، که در صورت توافق، این استان می تواند در چارچوب مقررات زیست محیطی و رعایت نکات بهداشتی، اقدام به پرورش این نوع ماهی کند.

پرور در ادامه در ارتباط با بیماری پرندگان افزود: برخی از کشورهای همسایه از جمله ترکیه و کشورهای سواحل دریای خزر با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان مواجه شده اند که زنگ خطری برای ما محسوب می شود. لذا هرگونه تلفات غیرعادی و مشکوک باید سریعا به نزدیکترین مرکز بهداشت گزارش شده تا اقدامات لازم صورت گیرد.

وی خطاب به مصرف  کنندگان گوشت طیور گفت: باتوجه به احتمال انتقال این بیماری از پرندگان به انسان، حتما مرغ مصرفی از مراکز معتبر خریداری شود و سلامتی خود را به خطر نیاندازند.

پرور خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیز مبارزه با عرضه مرغ زنده با شدت بیشتری درحال پیگیری است اما محور موفقیت این کار، خود مردم هستند و می بایست در فرهنگ سازی این موضوع تلاش کنند.

وی از تولید ۲۸ هزار قطعه مرغ سبز در سال گذشته خبر داد و گفت: امیدواریم در سال جاری این میزان به صد هزار قطعه برسد، گرچه قیمت مرغ بدون آنتی بیوتیک قدری بالاست اما مردم از سلامت مرغ مصرفی مطمىن بوده و دغدغه تبعات ناشی از مصرف مرغ های دارویی را نخواهند داشت.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد