سکوت 9 ساله در شهرک مشاغل آلاینده سرپل ذهاب/ شغل هایی که سربار شهر شده اند

سرویس: اخبار استانکد خبر: 284083|14:44 - 1394/02/22
نسخه چاپی
سکوت 9 ساله در شهرک مشاغل آلاینده سرپل ذهاب/ شغل هایی که سربار شهر شده اند
9 سال از کلنگ زنی ایجاد شهرک مشاغل آلاینده در سرپل ذهاب برای انتقال مشاغل فنی سطح شهر به این مکان می گذرد ولی کماکان این طرح به مرحله اجرایی خود نرسیده است.

به گزارشامروله، به نقل ازبازی دراز 1404، شهرستان سرپلذهاب  ۸۰۰ واحد مشاغل فنی دارد که درسطح شهر فعالیت می کنند.

 

فعالیت این مشاغل در سطح شهر علاوه برمشکلاتی که برای شهرنشینان ایجادکرده باعث تحمیل بارترافیکی سنگینی به خیابانهای شهر شده اند.

 

این مشاغل بر اساس ساز و کار قدیمی خود فاقد مکانی مناسب برای پارک خودروها هستند.

 

241422

 

طرح ایجادشهرک مشاغل آلاینده از سال ۱۳۸۵ در شهرستان کلنگ زنی شده و بعد از گذشت ۹ سال هنوز به بهره برداری نرسیده است.

 

عدم هماهنگی و تعامل مناسب بین مسئولین ادارات ازجمله موانع سر راه این شهرک است که باعث کند شدن روند اجرای پروژه شده و بهره برداری از آن را به تعویق می اندازد.

 

جلسات مکرری برای تعیین تکلیف شهرک مشاغل در فرمانداری سرپل ذهاب تشکیل شده که عموما بی نتیجه بوده است.

 

یکی ازمشکلات این شهرک عدم شروع ساخت و ساز توسط برخی از صاحبان حرفه های آلاینده  است که در آخرین جلسه  فرمانداری شهرستان، ضرب الاجل  یک هفته ای برای کسانی که زمین واگذارشده را نساخته اند تعیین شده است.

 

تلاشهای مجموعه ی شهرداری شهرستان در این بین قابل ملاحضه است که بسیاری از زیر ساختهای شهرک رابرای صاحبان مشاغل ایجادکرده است.

 

مسئولین بسیاری ازجمله استاندار و معاونین وی ، نماینده مجلس و… به کرات ازاین مجموعه بازدید کرده وهربار تصمیماتی را به بحث گذاشته اند که متاسفانه تاکنون نتوانسته است مشکلات این شهرک رابرطرف کند.

 

اختلاف نظر استانداری و شهرداری سرپل ذهاب بر سر مساحت زمین

 

یکی از مشکلات مهم شهرک مشاغل اختلاف نظر استانداری و شهرداری شهرستان درموضوع تعداد واقعی مشاغل و تعداد پلاک های واگذارشده است که طبق نظر استانداری زمین در نظرگرفته شده برای شهرک بسیار بیشتر از تعداد مشاغل است.

 

مشکلات انتقال مشاغل آلاینده به قوت خود باقی است

 

عدم تغییر کاربری زمین نیز از دیگر مشکلات این طرح است که بسیاری ازصاحبان حرف را سردرگم کرده است

 

رییس صنف تعمیرکاران خودرو دراین رابطه به مشکلات شهرک مشاغل اشاره کردو گفت : مشکلات انتقال مشاغل فنی به شهرک مشاغل همچنان به قوت خود باقیست .

 

Picture 035

 

مرادی با اشاره به کارهای انجام شده در خصوص زیرساختهای شهرک افزود: خطوط انتقال برق و انتقال آب درشهرک ایجاد شده است اما همچنان با مشکلاتی روبرو هستند.

 

نبود آب آشامیدنی و قطعی مکرر برق از مشکلات شهرک مشاغل آلاینده سرپل ذهاب

 

وی ضمن اشاره به عدم جریان گرفتن آب در لوله های انتقال آن اذعان داشت: ۲۲ بهمن سال گذشته برای جریان یافتن آب در شهرک مد نظر بود که انجام نگرفت و تاکنون نیز شهرک فاقد آب آشامیدنی است.

 

مرادی از وضعیت برق شهرک نیز گلایه کرد وادامه داد: خطوط انتقال برق ایجادشده وبرق درآنها جریان دارد ولی متاسفانه هرچند وقت یکبار بدون اخطار قبلی قطع می شود.

 

وی قطع شدن برق شهرک را موجب وارد آمدن خسارت به صاحبان مشاغل دانست و افزود: برخی از مشاغلی که درشهرک استقرار یافته اند با قطع شدن برق از ادامه فعالیت بازمانده و متحمل ضرر و زیان می شوند.

 

رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو ضمن اعلام نارضایتی مشاغل از وضعیت موجود اظهارداشت: صاحبان مشاغلی که در شهرک مشغول فعالیت هستند ازوضعیت موجودناراضی بوده وتصمیم برتعطیلی کسب وکارخودگرفته وباتداوم این روند قصدبازگشت به شهر رادارند.

 

وی خواستار رسیدگی مسئولین و تعیین تکلیف وضعیت آب و برق شهرک برای جلوگیری از تحمیل زیانهای بیشتر به صاحبان مشاغل شد.

 

ادارات برای رفع مشکل شهرک با شهرداری همکاری کنند

 

شهردارشهرستان سرپلذهاب نیز اذعان داشت: تمام سعی ما براین است که مشکلات موجود را هرچه سریعتر حل کنیم تا نقل و انتقال صاحبان مشاغل آلاینده در کمترین زمان ممکن صورت پذیرد.

Picture 02102

 

علی قطره ای با اشاره به اتمام عملیات شبکه آبرسانی و تیرگذاری برق بر لزوم همکاری ادارات برای رفع مشکلات شهرک تاکیدکرد و افزود: زیرساختها برای واگذاری انشعاب آب وبرق به واحدهای تجاری مشاغل آلاینده آماده است که نیازمند همکاری بیشترومستمر اداره آب و فاضلاب و اداره برق شهرستان است.

 

 

 

معاون فرماندار شهرستان سرپلذهاب از اهمیت انتقال این مشاغل به شهرک درنظرگرفته شده اشاره کرد و اظهارداشت: مشاغل آلاینده درخیابانهای اصلی قرار دارند و همین امر سبب بی نظمی و گره ترافیکی درشهرشده است.

 

اردشیرحیدری درادامه افزود: بنا به بروزمشکلات عدیده ازجمله آلودگی صوتی که این مشاغل ایجاد می کنند لذا انتقال این حِرَف ضروری است و باید هرچه سریعتر صورت پذیرد.

 

Picture 077

 

وی با اشاره به جلساتی که دراین خصوص تشکیل شده تاکیدکرد: برای رفع مشکلات شهرک مشاغل جلساتی هم با حضور مسئولان استانی برگزار خواهیم کرد.

 

حیدری بابیان اینکه هیچ عاملی نباید مانع خدمت رسانی درشهرک مشاغل شود اذعان داشت: بسیاری اززیرساختها درشهرک آماده است و مسئولین درادامه راه نیز برای فراهم کردن تمام مقدمات انتقال مشاغل به شهرک موردنظر تلاش کنند .

 

وی به مشکلات و موانع موجود نیز اشاره کرد وگفت : عدم کاربری زمینهای واگذارشده و همچنین منتقل نشدن سند به نام صاحبان حرف ازجمله مشکلات این شهرک است که نیازمند تلاش وتعامل مسئولان است.

 

به هر حال مسئولین شهرستان سرپل ذهاب امیدوار به رفع مشکلات بر سر راه انتقال مشاغل آلاینده هستند اما باید دید  آیا داستان ۹ ساله ی انتقال مشاغل آلاینده به خارج ازشهر به سرانجام خواهدرسید یانه؟

 

241425