خشت هایی که در مشکلات کوره های آجرپزی کنگاور خام می مانند/ کوره داران در انتظار سوخت گاز طبیعی

سرویس: اخبار استانکد خبر: 284084|14:45 - 1394/02/22
نسخه چاپی
خشت هایی که در مشکلات کوره های آجرپزی کنگاور خام می مانند/ کوره داران در انتظار سوخت گاز طبیعی
عدم گاز رسانی و تامین سوخت باعث تعطیلی بیشتر کوره های آجر پزی در شهرستان کنگاور شده است.

به گزارشامروله، به نقل ازآفتاب کنگاور، همواره یک پای هر ساخت و ساز تامین مصالح آن و یکی از مهم ترین مصالح ساخت و سازها آجرهایی است که مورد استفاده قرار می گیرد. این آجرها در کوره هایی ساخته می شوند که از دیرباز وظیفه تولید این مصالح ساختمانی را بر عهده داشته اند.

 

تولید مصالح ساختمانی در استان از جمله مواردی است که در کاهش هزینه ساخت و سازها و به تبع آن هزینه تمام شده یک واحد مسکونی و یا تجاری اهمیت می یابد.  در این میان مشکلات برخی از کوره های آجرپزی در شهرستان ها می تواند علاوه بر کاهش تولید آجرها و از بین رفتن مشاغل مرتبط بر قیمت ساخت و سازها تاثیر منفی بگذارد.

 

کوره های آجرپزی شهرستان کنگاور مدتی است کهدر تامین سوخت با مشکل مواجه هستند.

 

محمد جعفر بیات فرد یکی از صاحبان کوره های آجرپزی شهر گودین شهرستان کنگاور خبرنگار آفتاب کنگاور گفت: کوره داری شغل پداران ما است و 33 سال است که به تبعیت حرفه پدری به این کار مشغول هستم.

 

 

وی افزود: در گذشته در کوره آجر پزی من تولید در هر سال 12 میلیون خشت تولید می شد که با این تولید 80 نفر به کار مشغول شده بودند اما بعد از گران شدن سوخت و افزایش هزینه ها مجبور شدیم که  تعداد نیروهای خود را به 15 نفر و تولیدمان را به 5 میلیون خشت در سال کاهش دهیم.

 

بیات فرد است با اشاره به مشکلات کوره های آجر پزی گفت: در شرایط فعلی این وضعیت چیزی جز ضرر و زیان برای ما ندارد و در حال حاضر بسیاری از کوره داران ورشکست و کوره ها در حال تعطیل شدن هستند.

 

وی افزود: از زمانی که هدفمندی یارانه ها شروع شد و قیمت نفت کوره بالا رفت تمام کوره های آجر پزی دستی تعطیل شدند و از بین 30 کوره ملی تنها 15 کوره فعال است.

 

به گفته این تولید کننده آجر فقط پنچ کوره از گاز استفاده می کنند و بقیه نفت سوز هستند.

 

وی تصریح کرد: قرار بود که همان سال اول هدفمندی تمام کوره های آجر پزی گاز سوز شوند اما بعد از گذشت چندین سال هنوز هیچ کاری صورت نگرفته است.

 

وی تاکید کرد: نفت کوره از لحاظ قیمت نسبت به گاز بسیار پرهزینه تر و آلودگی بیشتری به محیط زیست وارد می کند. استفاده از گاز باعث می شود که هزینه سوخت به یک سوم و میزان آلودگی نیز کاهش یافته و میزان تولید و تعداد اشتغال در این کوره ها افزایش یابد.

 

 

این تولید کننده آجر در پایان از عدم رسیدگی به موضوع گازرسانی به کوره ها گلایه کرد و گفت: برای طرح درخواست گاز رسانی به کوره ها و جلوگیری از تعطیل شدن این واحدها تمامی کورداران شهرستان کنگاور به فرمانداری و ادرات مربوطه مراجعه کرده اند اما هنوز نتیجه ای نداشته و مشکل ما هنوز برطرف نشده است.

 

فرمانداری کنگاور: کوره های آجرپزی کنگاور طی دو ماه آینده گازسوز می شوند
 
حجت اله امیری معاون فرمانداری کنگاور در جلسه ای که به منظور حل مشکل کوره‌های آجزپزی کنگاور برگزار شد، با بیان اینکه استفاده از سوخت مایع برای سلامتی مردم مضر است، اظهار داشت: شهرستان کنگاور باید به سمت ایجاد محیط زیست سالم برود و استفاده از گاز در کوره های آجر پزی در این راستا مورد حمایت قرار می گیرد.
 
 
وی افزود: گازرسانی به کوره های آجر پزی شهرستان کنگاور ظرف مدت دوماه انجام می شود و مشکلات این کوره داران نیز برطرف خواهد شد.
 

فدایی مدیر شرکت گاز کنگاور نیز در این خصوص گفت: طی دو ماه آینده و حتی زودتر کوره های آجرپزی کنگاور را گاز سوز می کنیم.

 

پرویزی مدیر شرکت نفت شهرستان کنگاور نیز گفت: در این دو ماه سوخت مایع را در اختیار کوره داران قرار می دهیم و کوره داران می توانند با مراجعه به شعبه های شرکت نفت سوخت مورد نیاز خود را دریافت کنند تا گاز رسانی انجام شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد