فعله‌گری:

مرمت‌گران این‌بار به سراغ «گچ‌گنبد» می‌روند

سرویس: اخبار استانکد خبر: 284282|10:57 - 1394/02/28
نسخه چاپی
مرمت‌گران این‌بار به سراغ «گچ‌گنبد» می‌روند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از انجام مرمت در بنای «گچ‌گنبد» روستای زرده خبر داد.

به گزارشامروله، مهندس علی فعله‌گری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: بنای تاریخی گچ گنبد بخشی از مجموعه ارزشمند قلعه یزدگرد است که در روستای زرده از توابع شهرستان دالاهو قرار دارد.

 

وی ادامه داد: پس از انجام چند فصل کاوش توسط باستان شناسان برجسته کشور در این بنای تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه قصد دارد که امسال نسبت به مرمت این بنا اقدام کند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: انجام مستندسازی، نقشه‌برداری، تعیین عرصه و حریم تاریخی آن، روشن ساختن ابعاد معماری، و کاربری و بازنگری در تاریخ‌گذاری مجموعه آثار موسوم به گچ گنبد از جمله مواردی است که در فصول انجام شده کاوش باستان شناسی در این بنای تاریخی صورت گرفته است.

 

فعله‌گری تصریح کرد: گچ گنبد مهمترين جزء مجموعه قلعه يزدگرد به شمار مي رود كه كاوشهاي آن از زمان قبل از انقلاب شروع شده و تا چندی پیش ادامه داشته است.

 

وی افزود: از اين محوطه گچ‌بريهایي بدست آمده كه در نوع خود براي باستان شناسان بي نظير است.

 

به گزارش ایسنا، گچ گنبد اثری تاریخی مربوط به دوره  اشکانیان و ساسانیان است که در شهرستان دالاهو، دهستان بانزرده، منطقه بابایادگار واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۵۶۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


خبرنگار: 4