آوار بی‌تدبیری بر سر معادن زاگرس/ حال زار معدن‌کاران کرمانشاهی

سرویس: اخبار استانکد خبر: 284295|15:42 - 1394/02/28
نسخه چاپی
آوار بی‌تدبیری بر سر معادن زاگرس/ حال زار معدن‌کاران کرمانشاهی
استان کرمانشاه با قرار گرفتن در قلب کوه‌های زاگرس بر روی گنجی از ثروت‌های خدادادی خوابیده است که بخشی از این ثروت‌ هنوز خاک می‌خورد؛ معادن قیر طبیعی نمونه‌ای از این گنج‌ها هستند که معدن‌کاران آن این روزها اوضاع مناسبی ندارند.

به گزارشامروله، به نقل از فارس وقتی تمام چشم امیدت برای امرار معاش بعد از خدا به دل زمین سخاوتمند باشد و روزی‌ات را از دل آن بیرون بیاوری می‌توانی حال این روزهای معدن‌کاران قیر طبیعی در قلب زاگرس را درک کنی.

 

وقتی سخاوت زمین با تدبیر همراه نباشد، امیدها را از بین می‌برد و همین بی‌تدبیری آواری می‌شود و بر سر معدن‌کاران خراب می‌شود؛ یعنی همین حالی که امروز معدن‌داران شهرستان‌های غربی استان کرمانشاه دارند و زیر کوه مشکلات مالی گیر افتاده‌اند.

 

آنها همه‌جا در حضور تمام مسئولان و وزرایی که به استان کرمانشاه سفر کردند مشکلاتشان را بیان نه فریاد زدند، اما انگار صدایشان رسایی لازم را ندارد یا شاید هم گوشی برای شنیدن درددل‌های آنها در کار نبوده است.

 

مشکلات مالی آنها موجب تعطیلی تعدادی از معادن قیر طبیعی در استان کرمانشاه شده است؛ کرمانشاهی که با قرار گرفتن در میان کوه‌های زاگرس بر روی گنجی از ثروت‌های خدادادی و کانی خوابیده است و آن‌چنان که باید از ظرفیت‌های معدنی آن بهره‌برداری لازم صورت نمی‌گیرد.

 

اما در این بحبوحه و جولان بیکاری در استان که نگهداری مشاغل موجود بسیار به‌صرفه‌تر از ایجاد مشاغل جدید است، با این روند تعطیلی که معادن استان در پیش گرفته‌اند تعداد بیشتری به خیل بیکاران خواهند پیوست.

تکیه بر منابع معدنی به‌عنوان مزیت‌های نسبی مناطق غربی استان کرمانشاه در شرایط فعلی کشور راهی برای توسعه این مناطق محروم است که دولت هنوز تدبیری برای امیدوار کردن آنها به ماندن در این مناطق نیندیشیده است.

*کاهش قیمت با افزایش هزینه‌ها مهمترین چالش معدن‌کاران قیر طبیعی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در این مورد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: مشکل اصلی این معادن کاهش شدید قیمت قیر طبیعی است.

رضا رحیمی خاطرنشان کرد: برخی از معدن‌کاران در سال‌های گذشته هزینه‌هایی کرده و بعضا هم معاملاتی راجع به معادن انجام داده و خریدهایی کرده‌اند که متضرر شده‌اند.

وی کاهش حدود دوسومی قیمت قیر طبیعی را مهمترین مشکل معدن‌کاران قیر طبیعی استان کرمانشاه عنوان کرد و ادامه داد: از طرفی هزینه‌ها نیز افزایش یافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه یکی از اقدامات برای کمک به معدن‌کاران را کاهش عوارض دولتی برشمرد و افزود: این موضوع را پیشنهاد دادیم و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز کلیت آن را پذیرفته است.

رحیمی خرید ماشین‌آلات حفاری معادن را یکی دیگر از مشکلات معدن‌کاران استان عنوان کرد و گفت: تسهیلات ارزان قیمت برای ورود ماشین‌آلات به معدن‌کاران ارائه شده که خودشان استقبال نکردند.

وی بیان داشت: به‌دنبال ایجاد واحدهای فرآوری هستیم که با ایجاد آن رقابت برای خرید قیر طبیعی نیز باید افزایش یابد و درصدد هستیم تا با این کار در نظام عرضه و تقاضا مقداری قیمت قیر طبیعی را افزایش دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه بیان داشت: در حال حاضر معدن‌کاران شهرستان های گیلان‌غرب و قصرشیرین مشکلات عدیده‌ای دارند.

*تلاش برای راه‌اندازی واحدهای فرآوری قیر طبیعی

رحیمی از راه‌اندازی یک الی دو واحد فرآوری قیر طبیعی در استان کرمانشاه خبر داد و اضافه کرد: این واحدها از اواخر سال قبل در حال خرید و تملک زمین هستند و در مورد تامین تسهیلات آنها نیز اقداماتی انجام شده است.

وی تصریح کرد: یک واحد دانشگاهی استان نیز راجع به بحث قیر طبیعی کارهای خوبی به‌صورت پایلوت انجام داده بود و از محل کمک‌های فنی و اعتباری کمک‌های محدود از آن انجام شده که در صورت موفقیت در مرحله نیمه‌انبوه، در مرحله تولید انبوه هم کمک‌های بیشتری انجام خواهیم داد تا محصولات جدیدی از قیر داشته باشیم.

این مسئول از سرمایه‌گذارانی که در زمینه فرآوری قیر طبیعی کار می‌کنند برای حضور در استان کرمانشاه و سرمایه‌گذاری در این حوزه دعوت کرد و افزود: با وجود محدودیت تسهیلات در بخش صنعت به خاطر اولویت‌های سرمایه در گردش، فرآوری قیر طبیعی در خصوص حمایت در اولویت قرار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه  کوچک مقیاس بودن معادن را یکی دیگر از مشکلات آنان عنوان کرد و گفت: وجود مرز بین معادن قیر طبیعی موجب می‌شود تا بخشی از منابع از دست برود.

رحیمی تاکید کرد: معدن‌کاران با تجمیع و مشارکت می‌توانند بخشی از آنها را احیا کرده و از هدررفت آنها جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین آنها با خرید ماشین‌آلات دست دوم می‌توانند از معافیت‌های گمرکی برای برداشت و استخراج استفاده کنند.

*عدم فروش دلیل عمده تعطیلی معادن قیر طبیعی

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه عدم فروش قیر طبیعی را بیشترین مشکلات معدن‌داران این ماده معدنی در شهرستان‌های غربی استان کرمانشاه عنوان کرد.

محمدعارف ابراهیمی بیان کرد: قیمت فعلی هزینه‌های باطله‌برداری و حقوق دولتی را نیز پوشش نمی‌دهد و طی 30 ماه گذشته قیمت قیر طبیعی با کاهش بین یک‌سوم تا یک‌چهارمی روبه‌رو بوده است.

وی عدم وجود یک واحد فرآوری قیر طبیعی در کشور را از مهمترین موانع پیش‌روی معدن‌کاران دانست و افزود: اوضاع مالی معدن‌کاران بسیار نامناسب است.

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: قسمت اعظمی از قیر طبیعی کشور به چین صادر می‌شود که تضعیف عمران جاده‌سازی چین به‌دلیل مشکلات داخلی این کشور و وجود واسطه‌هایی در فروش قیر طبیعی و تقلب‌هایی که آنان انجام‌ می‌دهند موجب کاهش تقاضا برای این ماده معدنی شده است.

به گفته ابراهیمی، معدن‌کاران مدام در حال باطله‌برداری هستند و نیاز دارند به آنها پول تزریق شود، لذا این امر موجب پایین آمدن روز به روز قیمت شده و به نوعی رقابتی برای کاهش قیمت ایجاد شده است.

وی پیشنهاد خرید توسط دولت را امری نشدنی دانست و یادآور شد: حداقل انتظار معدن‌داران این است که دولت حقوق خود از معادن را خیلی سریع همچنان که با افزایش قیمت قیر طبیعی آن را بالا برد در حال حاضر نیز کاهش دهد.

*وعده وزارت صنعت برای کاهش حقوق دولتی در سال 94

این مسئول از پیگیری مشکل معدن‌کاران استان خبر داد و گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه پیگیر است و از سوی وزارت صنعت قول دادند در سال 94 کاهش چشمگیری در حقوق دولتی داشته باشد.

ابراهیمی ایجاد واحدهای فرآوری قیر طبیعی در استان کرمانشاه را دارای ارزش افزوده 10 برابری عنوان کرد و افزود: ایجاد اشتغال از دیگر مزایای راه‌اندازی این واحدها است.

وی معتقد است که دولت برای معادنی که می‌خواهند واحدهای فرآوری ایجاد کنند باید به‌جد و نه در حرف امتیازاتی قائل شود از جمله با کاهش حقوق دولتی و ارائه تسهیلات ارزان قیمت و... آنان حمایت کند.

این مسئول بیان کرد: توسعه معدن عین عدالت است و عموما معادن در جاهای کمتر توسعه یافته و محروم قرار گرفته‌اند که احداث معدن به راه‌سازی، اشتغال، برق‌رسانی، بهداشت و... در این مناطق کمک می‌کند.

*لزوم شناور شدن حقوق دولتی در بخش معدن

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: نیازمند ایجاد ادبیات مشترکی بین بخش خصوصی و دولتی در حوزه معدن هستیم.

کیوان کاشفی بیان کرد: قیر طبیعی در دو الی سه سال گذشته با افزایش ناگهانی قیمت مواجه بوده و همزمان نیز دولت قیمت حقوق دولتی خود را به همان میزان افزایش داد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر که قیمت قیر طبیعی حتی تا نصف هم پایین آمده است دولت همان قیمت حقوق قبلی خود را تقاضا می‌کند و به همین دلیل معادن استان در حال پاشیده شدن و تعطیلی هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمانشاه عاقلانه‌ترین راه را تعریف یک ادبیات مشترک تعریف برای احصاء درصد حقوق دولتی دانست.

کاشفی با تصریح اینکه حقوق دولتی در بخش معدن باید شناور باشد، گفت: این حقوق باید با شرایط و قیمت‌های جهانی تغییر کند تا از تعطیلی معادن هم جلوگیری شود.

*عدم وجود ماشین‌آلات مجهز در اکتشاف معادن

مدیرعامل شرکت مرجان معدن غرب نیز اظهار کرد: هیچ‌گونه اتحادیه یا صنفی در خصوص معدن در کشور وجود ندارد که مشکلات معدن‌داران را برطرف کند.

جهانبخش مرجانی بیان کرد: یک مکان مستقل و واحد برای جمع‌آوری قیر طبیعی در استان کرمانشاه وجود ندارد، در حالی‌که معدن‌داران می‌توانند در صورت داشتن 50 هکتار از اراضی منابع طبیعی ماده معدنی خود را مستقیما بدون وجود دلالان به فروش برسانند.

وی مشکلات تامین سوخت و عدم ماشین‌آلات مجهز در صنعت استخراج و اکتشاف قیر طبیعی در استان کرمانشاه را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر روند کنونی بهره‌برداری از قیر طبیعی هم‌چنان ادامه داشته باشد این صنعت روزی به پایان می‌رسد.

بر اساس این گزارش، عدم بهره‌برداری کامل از معادن قیر طبیعی استان که اکثر آنها در مناطق محروم قرار گرفته‌اند موجب شده این ذخایر خدادادی همچنان در دل زمین اسیر بمانند؛ اسارتی که با بی تدبیری همراه شده و آوار مشکلات را بر سر معدن‌کاران خراب کرده است.
-----------------------
گزارش از: زهرا آقایی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد