مردم ایران برای حرف‌زدن پول نمی‌دهند!

سرویس: اخبار استانکد خبر: 284458|12:16 - 1394/03/03
نسخه چاپی
مردم ایران برای حرف‌زدن پول نمی‌دهند!
یک روانشناس به فرهنگ ضعیف مردم ایران در مراجعه به روانشناس و مشاور اشاره کرد و گفت: متاسفانه مردم ایران تنها برای تجویز دارو پول داده و حاضر نیستند به اصطلاح خودشان برای حرف‌زدن پول بدهند.

به گزارشامروله، رسول گزلانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه سلامت جسم با سلامت روان ارتباط مستقیمی دارد، گفت: متاسفانه باور و فرهنگ ضعیف در جامعه ما در خصوص مراجعه به روانشناس موجب شده تا افراد حاضر شوند برای سلامت جسم میلیونها تومان هزینه کنند، اما زمانی که پای سلامت روان آنها در میان است از پرداخت کمترین هزینه‌ها نیز خودداری می‌کنند.

وی اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ مردم کشور بگونه‌ای است که تنها تجویز دارو را درمان می‌دانند و حاضر نیستند برای مشاوره و یا به اصطلاح عام حرف زدن پول بدهند.

گزلانی اظهار کرد: همچنین فرهنگ و باور غلط دیگری که در کشور و به ویژه در غرب کشور وجود دارد این است که به افرادی که به روانشناس مراجعه می‌کنند به دید فردی با مشکلات حاد روانی نگاه شده و از این رو بسیاری افراد از مراجعه به روانشناس امتناع می‌کنند.

این روانشناس افزود: همچنین انتظار نابجای افراد در مراجعه به روانشناس که توقع دارند در صورت مراجعه بار اول و دوم نتیجه گرفته و سریعا درمان شوند از جمله دیگر دلایلی است که کاهش مراجعه به روانشناسان را رقم زده است.

وی اظهار کرد: تغییر کوچکترین رفتار در یک فرد حداقل به سه هفته زمان نیاز دارند و این توقع درستی نیست که افراد بخواهند در همان دفعه اول مراجعه به روانشناس درمان آنی و عینی بیماری خود را داشته باشند.

گزلانی یکی دیگر از موانع اصلی موجود بر سر راه مراجعه به روانشناس و عدم توجه به امر سلامت درمان در کشور را هزینه‌های بالای جلسات مشاوره و روانشناسی عنوان کرد و افزود: درمان رفتار یک فرد و تامین سلامت روان او در هنگام مراجعه به روانشناس نیازمند حداقل مراجعه چند جلسه‌ای است و این امر با توجه به هزینه بالای هر جلسه مشاوره در مجموع هزینه بیماران را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: در برخی موارد افرادی هستند که نیازمند تکرار هفته‌ای جلسات به مدت سه تا چهار سال هستند و قطعا کمتر کسی توان پرداخت این هزینه‌ها را دارد.

این روانشناس با بیان اینکه 80 درصد زندانیان دچار اختلال شخصیت هستند، گفت: درمان این افراد و بازگرداندن آنها به جامعه نیازمند برگزاری تعداد بسیار جلسات مشاوره است که همین امر صرف هزینه‌های بسیاری را می‌طلبد.

گزلانی با تاکید بر لزوم بیمه‌شدن خدمات روانشناسی، اظهار کرد: این امر موجب می‌شود تا افرادی که فرهنگ مراجعه به روانشناس را پیدا کرده و نیازمند واقعی دریافت خدمات مشاوره هستند به راحتی و با صرف کمترین هزینه به روانشناس مراجعه کنند.

وی با اشاره به مشخص‌بودن پروتکل درمانی در بحث خدمات روانشناسی و مشاوره، گفت: از آنجا که هنوز پیگیری در خصوص بیمه‌شدن خدمات روانشناسی انجام نشده، این پروتکل بصورت مدون ارائه نشده است.

این روانشناس اظهار کرد: متاسفانه بیمه در خصوص بیمه‌کردن خدمات روانشناسی بسیار مقاومت می‌کند، زیرا معتقد است با بیمه‌شدن این خدمات باید هزینه‌های بسیاری را متقبل شده و پرداخت کند.

گزلانی افزود: این در حالیست که خدمات روانشناسی بیشتر جنبه پیشگیری است و صرف هزینه در اینگونه خدمات موجب می‌شود تا با پیشگیری از بروز بیماریهای دیگر، هزینه‌های درمان و پارکیلینیکی در جامعه طی چند سال به طور چشمگیری کاهش یابد و این امر در نهایت به نفع بیمه‌ها خواهد بود.

این روانشناس به عدم هماهنگی میان نظام روانشناسی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و افزود: این عدم هماهنگی موجب شده تا حوزه‌بندی مشخصی در زمینه‌های مختلف روانشناسی و مشاوره وجود نداشته و هر روانشناس با توجه به تعداد کم مراجعه‌کنندگان، هر مراجعه‌کننده‌ای را حتی اگر در حوزه کاری او نباشد پذیرش کند و کار از صورت تخصصی خارج شده است.

وی اظهار کرد: قطعا با بیمه‌شدن خدمات روانشناسی و مدون شدن پروتکل آن، حوزه‌بندی‌ها نیز مشخص شده و با افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان هر روانشناس و مشاوری بسته به نوع گرایش کاری خود پذیرای مراجعه‌کنندگان خواهد بود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد