دکتر علیرضا جانبخش

شهرستان گرمسیری قصرشیرین مخزن بیماری سالک است

سرویس: اخبار استانکد خبر: 284517|11:44 - 1394/03/04
نسخه چاپی
 شهرستان گرمسیری قصرشیرین مخزن بیماری سالک است
مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه بیماری سالک در نقاط گرمسیر کشور شیوع دارد گفت: شهرستان قصرشیرین و روستاهای اطراف آن به دلیل گرمسیر بودن مخزنی برای ابتلا به بیماری سالک است.

به گزارشامروله، دکتر علیرضا جانبخش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالانه به میزان تقریبی 40 تا 70 نفر در نقاط گرمسیری استان کرمانشاه به این بیماری دچار می شوند.

وی با بیان اینکه عامل سالک انگلی به نام لیشمانیاز است گفت: لیشمانیاز به دو شکل احشایی و یا پوستی آشکار می شود که در صورت بروز پوستی سالک نامیده می شود.

وی با بیان اینکه لیشمانیاز با توجه به محل سکونت به دو دسته لیشمانیوز شهری و روستایی تقسیم می شود افزود: این بیماری به وسیله نوعی از پشه به نام پاپاتاسی ایجاد می شود که جای نیش این حشره پس از یک دوره چند روزه و یا چندماهه زخمی ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه گاه تعداد این زخم ها در سراسر بدن به 20 زخم می رسد ادامه داد: این زخم به شکل جوشی قرمز رنگ است که به تدریج بزرگتر شده و در نهایت زخمی همراه با ترشح را از خود به جای می گذارد.

جانبخش اظهار کرد: در اکثر مواقع پشه پاپاتاسی به هنگام غروب و شب فعال می شوند و به همین دلیل نقاط بدون پوشش بدن همانند صورت، گردن، دست و پا میزبان زخم های سالک می شود.

به گفته این پزشک، زخم سالک در ابتدا دردناک است و به تدریج از درد آن کاسته می شود و جای آن با عنوان جوشگاه به صورت فرو رفتگی باقی خواهد ماند.

 

**به هنگام شب نقاط رو باز بدن را بپوشانید

 

جانبخش از موش صحرایی به عنوان میزبان اصلی سالک یاد کرد و گفت: در این صورت پشه پاپاتاسی میزبان واسط و انسان میزبان اتفاقی بیماری سالک خواهد شد و حشره به وسیله موش های صحرایی به ویژه در کانال های روستایی بیماری را به انسان منتقل می کنند.

این متخصص عفونی با بیان اینکه اصلاح کانال ها و از بین بردن مخازن حیوانات موذی همانند موش راهی موقت برای مقابله با سالک است، تصریح کرد: استفاده از قرص های حشره کش، مصرف پمادهای 'پشه پران'، استفاده از پشه بند و پوشاندن نقاط روباز بدن بهترین راه مقابله با بیماری است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد