کرمانشاه/

رنج بی‌حاصل باغداران کرمانشاهی / خسارت 223 میلیاردی سرما به باغات کرمانشاه

سرویس: اخبار استانکد خبر: 284537|07:44 - 1394/03/05
نسخه چاپی
رنج بی‌حاصل باغداران کرمانشاهی / خسارت 223 میلیاردی سرما به باغات کرمانشاه
باغداران کرمانشاهی امسال به‌ دلیل سرمای دیررس شاهد نابودی دسترنج یکساله خود بودند و اکنون منتظر مساعدت مسئولان برای جبران این خسارت هستند.

به گزارشامروله، به نقل ازخبرگزاری فارساز کرمانشاه،سرمای بهاره داغی بود بر دل باغدارانی که چشم امیدشان به محصولات برداشتی از باغ‌هایشان است.

 

کرمانشاه به دلیل داشتن زمستان سرد و تابستان معتدل یکی از مناطق مناسب برای کاشت گردو است و از لحاظ سطح‌ زیرکشت در رتبه پنجم کشور قرار دارد.

 

گردو یکی از مهم‌ترین محصولات باغی استان کرمانشاه است که بخشی از آن به کشورهای دیگر به‌ ویژه کشورهای همسایه صادر می‌شود.

 

براساس گزارش فارس، با تکمیل زنجیره تولید و صادرات همین محصول می‌توان به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای هزاران نفر از مردم استان اشتغال‌زایی و برای اقتصاد ارزآوری کرد.

 

گردوکاران کرمانشاهی اردیبهشت‌ماه سال‌جاری شاهد نابودی دسترنج یک‌ساله خود بودند، این در حالی است که گردو تنها منبع درآمد این باغداران است و این افراد منتظر بودند به ثمر نشستن درخت‌های باغشان را به نظاره بنشینند.

 

کشاورزان بسیاری با رویارویی با این مشکل مستاصل مانده و چشم امیدشان به مسئولانی است که خود را خادم مردم می‌دانند.

 

این کشاورزان هم درآمد امسال را از دست دادند و هم برای شروع به کار توان اقتصادی ندارند و اما ایران کشوری با آمار بالای حوادث غیرمترقبه است و این یعنی اینکه مسئولان مربوطه و مجلس شورای اسلامی همواره باید تدابیری را برای رویارویی با چنین اتفاقاتی در نظر بگیرند.

 

سال 93 از 10 هزار و 944 هکتار گردوی استان کرمانشاه، 16 هزار و 635 تن گردو برداشت شد و امسال بخش زیادی از این محصول در اثر سرمای بهاره از بین رفت.

 

بیمه باغ گردو بابت هر هکتار یک‌هزار و 800 تومان است و حدود 15 هزار تومان غرامت به کشاورز در چنین مواقعی پرداخت می‌شود.

 

با محاسبه سرانگشتی میزان باغات خسارت دیده به‌ راحتی می‌توان دریافت چه خسارت سنگینی به کشاورزان و باغات استان کرمانشاه وارد شده و البته اگر کشاورزی در زمان کشت محصول اقدام به بیمه کردن آن نکرده باشد، مشمول دریافت خسارت نمی‌شود.

 

قطعاً دلیل عمده عدم اقدام کشاورزان برای بیمه محصولاتشان، نداشتن اطلاعات کافی و ارائه نشدن آموزش‌های لازم در مورد لزوم بیمه محصولات کشاورزی است، چراکه یک کشاورز با دریافت آموزش‌های لازم در مورد لزوم بیمه محصولات و فواید آن از این موضوع استقبال می‌کند.

 

*بیمه محصولات کشاورزی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

 

بیمه کردن محصولات کشاورزی همچون بسیاری از اقدامات دیگر که امروز به‌ راحتی توسط کشاورزان انجام می‌شود، نیاز به فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی مسئولان مربوطه دارد، اما اکنون باید برای این معضل چاره‌ای اندیشیده شود.

 

*سرمای بی‌سابقه و خسارت سنگین به باغات کرمانشاه

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: سال گذشته هم سرمازدگی داشتیم، اما تغییرات اقلیمی و سرمای زیر سه درجه سانتی‌گراد در پنج تا هفت اردیبهشت‌ماه موجب وارد شدن خسارت بی‌سابقه‌ای به باغات استان شد.

 

علی اشرف‌منصوری ادامه داد: از 46 هزار هکتار باغ، 11 هزار هکتار زیر کشت گردو است و بیشتر این باغات در شهرهای استان به جزء قصرشیرین دچار آسیب شده‌اند؛ این خسارت در شهرهای سردسیر همچون صحنه، سنقر و کرمانشاه بیشتر است.

 

این مسئول در رابطه با جبران خسارت باغداران اظهار کرد: خسارت وارد شده را تا حدودی برآورد و به ستاد بحران کشور و وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌ایم تا اقدامات لازم را انجام بدهند.

وی تصریح کرد: بیشتر کشاورزان زیرپوشش بیمه نیستند؛ بیمه در چهارچوب قراردادی که با کشاورزان دارد خسارت کشاورزان زیرپوشش بیمه را پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تنها دلیل موثر بر سرمازدگی درختان گردو را کاهش ناگهانی دما دانست.

البته ذکر این نکته ضروری است که با وجود اینکه مسئول مذکور تنها دلیل موثر بر سرمازدگی درختان گردو را کاهش ناگهانی دما اعلام کرده، در برخی مناطق دو باغ گردوی همجوار یکی دچار سرمازدگی شده و دیگری سالم است.

براساس گزارش فارس، این بحران نیازمند بررسی کارشناسی دقیق‌تری از جانب جهاد کشاورزی است، چراکه ممکن است تنها دلیل این خسارت عمده سرمای بهاره نباشد و کود مصرفی و مسائل دیگر هم در آن دخیل باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، خسارت وارد شده بر باغات را 223 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بخش عمده خسارت وارد شده به درختان گردو و میوه‌های هسته‌دار است.

حمیدرضا جهانگیری از خسارت 10 هزار هکتاری باغات مثمر استان خبر داد و افزود: باغات گردو از 60 تا 100 درصد دچار آسیب شده‌اند، اما برآورد دقیق خسارت وارد شده هنوز ادامه دارد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اضافه کرد: خسارت زیادی به باغات وارد شده است و تمام گزارشات و برآوردهای استانداری را به دولت و مجلس شورای اسلامی منعکس کرده‌ایم.

عبدالرضا مصری با اشاره به خسارت‌های وارد شده به دیگر استان‌ها اظهار کرد: 18 استان کشور دچار آسیب شده‌اند و بخش عمده این آسیب‌ها مربوط به باغات گردو است.

*موافقت مجلس با پرداخت خسارت به کشاورزان در صورت اقدام دولت

وی ادامه داد: دغدغه بسیاری از نمایندگان مردم در خانه ملت همین است؛ اگر دولت بودجه‌ای را برای جبران خسارت در نظر بگیرد، مجلس حتماً رای موافق می‌دهد.

مصری با اشاره به کشاورزانی که تنها منبع درآمدشان محصولات باغ بوده است، تاکید کرد: اگر به این باغداران کمک نشود نه تنها در تامین هزینه سال‌جاری زندگی خود دچار مشکل می‌شوند، بلکه هزینه نگهداری و فعالیت مجدد باغ را از دست می‌دهند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ایران را یک کشور حادثه‌خیز دانست و اظهار کرد: مجلس همیشه در بودجه مبلغی را برای حوادث در نظر می‌گیرد و اکنون خسارت ایجاد شده باید از این بودجه تا حدودی جبران شود.

یکی از باغداران منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: محصول به‌ دست آمده از باغ‌های گردو تنها منبع امرار معاش بسیاری از باغداران است.

علی‌مراد محمدی خاطرنشان کرد: این در حالی است که سرمای ناگهانی تمام محصولات را از بین برده است.

وی ادامه داد: چشم امید باغداران به مسئولان است، چراکه بسیاری از ما به دلیل عدم آگاهی و غیرقابل پیش‌بینی بودن این حادثه، محصولات خود را بیمه  نکرده‌ایم و نیازمند حمایت دولت هستیم.

به هر حال از دست دادن درآمد یکسال و خشک شدن باغی که رویش آن معنای زندگی بوده، سخت است؛ حال باید دید این کشاورزان از چه کانالی ممکن است به نتیجه برسند و آیا خسارت آنها قابل جبران است.

===================

گزارش از فاطمه فتحی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد