گذرگاهی که بعد از افتتاح تعطیل شد/ دلایل توقف صادرات از بازارچه مرزی سومار چیست؟

سرویس: اخبار استانکد خبر: 284576|12:25 - 1394/03/06
نسخه چاپی
گذرگاهی که بعد از افتتاح تعطیل شد/ دلایل توقف صادرات از بازارچه مرزی سومار چیست؟
یکی از گذرگاه های مرزی استان کرمانشاه بازارچه مرزی سومار است که در فروردین امسال به طور رسمی افتتاح شد اما به دلیل وجود برخی از مشکلات، صادرات از این معبر مرزی متوقف شده است.

به گزارشامروله، به نقل از مطلع الفجر ،بنا به گفته مسئولان ذیربط دلیل اصلی توقف در صادرات و مبادلات تجاری از بازارچه مرزی سومار استقرار نیافتن شعبه بانکی طرف عراقی است.

 

این امر موجب شده ساکنان شهرستان نوار مرزی گیلانغرب پس از سال ها منتظر بازگشایی این بازارچه مرزی بمانند و امکان صادرات کالاها و محصولات تولید شده بومی به کشور عراق را پیدا نکنند.

 

سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به گیلانغرب در مهر ماه سال 90 و اختصاص بخش قابل توجهی اعتبار برای ایجاد زیر ساخت های این بازارچه گام مهمی برای تحقق این امر بود.

 

در سال 90 طی مصوبه ای با الحاق قسمتی از بخش سومار از شهرستان قصرشیرین به شهرستان گیلانغرب و مرزی شدن این خطه، این امکان فراهم شد تا با احداث بازارچه سومار که مصوبه ایجاد آن مربوط به پیش از مرزی شدن گیلانغرب یعنی سال 82 بود، این شهرستان از بن بستی که در آن گرفتار شده بود خارج شود.

 دردو سال گذشته ، تدابیری اتخاذ شد تا عملیات اجرایی بازارچه مرزی سومار با محوطه سازی، ایجاد تاسیسات زیربنایی در دو سایت اصلی و پشتیبانی، در بیش از 40 هکتار مساحت انجام شود.

 

با تلاش های مسئولان کشورمان این بازارچه در 40 هکتار مساحت از امکانات لازم شامل آب، برق، تلفن و اینترنت، سوله و کانکس های اداری برخوردار شده است.

تاکنون بیش از 100 میلیارد ریال برای انجام زیرساخت ها، احداث دو دهنه پل و راه دسترسی بازارچه سومار هزینه شده و 20 میلیارد ریال نیز برای احداث پایانه های مسافری، تجاری و امنیتی و کارگری اختصاص یافته که هم اکنون پایانه مسافری تکمیل و فنداسیون دیگر پایانه های تجاری، امنیتی و کارگری نیز هر یک با مساحت 500 متر مربع در دست اجراست.

 

قرار است تا زمان اخذ مجوز تردد مسافر از این بازارچه مرزی، از پایانه مسافری برای امور اداری و تجاری و گمرکی استفاده شود.

 

به گفته مسئولان این بازارچه وسعت و ظرفیت مبادلات تجاری روزانه تا سقف یک هزار کامیون کالا را به عراق دارد لذا با توجه به تازه تاسیس بودن بازارچه به تدریج به سقف ظرفیت صادرات تعیین شده دست خواهیم یافت.

 

مقصد کالاهای صادراتی از بازارچه مرزی سومار به استان های دیالی، بخش واسط و استان های شرقی عراق و بغداد است.

 

راه اندازی بازارچه مرزی سومار در ایجاد فرصت های شغلی در شرایطی که یکی از مهمترین دغدغه های دولت مشکل بیکاری است، نقش موثری دارد.

 

فرماندار گیلانغرب در گفت و گویی در خصوص آخرین اقدامات در راستای آغاز فعالیت صادرات از بازارچه مرزی سومار گفت: با رایزنی ها و پیگیری هایی که با طرف عراقی انجام شده استقرار نیافتن شعبه بانک طرف عراقی دلیل اصلی توقف صادرات از این معبر است.

 

فرامرز اکبری افزود: این موضوع از طریق سفیر کشورمان در بغداد و همچنین فرماندار بلدروز پیگیری شده که در تماس با فرماندار بلدروز وی اظهار کرد که از طریق رییس کل گمرک عراق موضوع پیگیری شده و بزودی شاهد استقرار شعبه بانک در این مرز و انجام صادرات از آن خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در سفر وزیر اقتصاد به گیلانغرب موافقت وزیر را برای رسمی شدن مرز سومار اخذ کرده ایم اظهار کرد: بدنبال این هستیم که در سفر هیات دولت به استان کرمانشاه رسمی شدن مرز سومار نیز مصوب شود تا شاهد انجام سفر زایران به عتبات عالیات از طریق این مرز باشیم.

 

فرماندار گیلانغرب گفت: همچنین با صدور مجوز رسمی شدن این مرز درصددیم تا در اربعین امسال و در همایش پیاده روی عظیم زایران به عتبات عالیات مجوز و سهمیه راهپیمایی را از طریق سازمان حج و زیارت از طریق مرز سومار نیز به کربلای معلا داشته باشیم.

 

وی اظهار داشت: هم اکنون تمامی زیرساختهای لازم در این مرز ایجاد شده و مشکل و مانعی در رابطه با آغاز فعالیت تجاری در این مرز وجود ندارد.

بازارچه مرزی سومار 16 فروردین ماه امسال با حضور استانداران کرمانشاه و دیاله عراق، معاون وزیر کشورعراق و سفیر ایران در عراق و برخی مسوولان محلی دو استان به طور رسمی افتتاح شداما بنا بر مشکلات موجود میزان 200 تن سیمان صادراتی از این بازارچه بعد از ورود به عراق بازگشت داده شد!

 

بر اساس این گزارش برخی دیگر از مشکلات مانند عدم راه دسترسی مناسب به سومار از گیلان غرب به مسائل مربوط به طرف ایرانی می بوط می شود.

 

برخی مسائل مربوط به اختلاف نظرها میان مسئولان شهرستان نیز مانع از تسریع در راه اندازی بازارچه شده است که در آینده بیشتر به آن پرداخته خواهد شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد