جوانرود در انتظار مایع حیات بخش است؛

عطش کم آبی گلوی اورامانات را خشک کرده است/ از لزوم رعایت الگوی مصرف تا اهمیت تسریع در تکمیل پروژه های آب رسان

سرویس: اخبار استانکد خبر: 284772|11:11 - 1394/03/12
نسخه چاپی
عطش کم آبی گلوی اورامانات را خشک کرده است/ از لزوم رعایت الگوی مصرف تا اهمیت تسریع در تکمیل پروژه های آب رسان
در چند سال اخیر یکی از مشکلات شهرستان جوانرود و دیگر شهرستانهای اورامانات در فصول گرما، مشکل کمبود آب شرب بود که هر سال با وجود اقدامات صورت گرفته باز هم با مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

به گزارشامروله، به نقل ازجوانرود هه وال،  سال جاری نیز كمبود آب شرب یکی از مسائل مهمی است که شهرستانهای اورامانات و روستاهاي تابعه این منطقه با آن روبرو هستند و  در این راه فعالیت‌های مسئولین و نماینده اورامانات در مجلس شورای اسلامی در جهت چاره اندیشی این مشکل ادامه دارد.

 

در این زمینه مسئله قابل توجه پرداﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ صحیح مصرف آب است که به طور قطع ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزي اﺻـﻼح اﻟﮕـﻮي ﻣﺼـﺮف اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺴﯿﺎری دارد. نیاز این مسئله به صورت ویژه دیده می شود که مسئولان نیز در کنار فعالیتهای خود برای حل یا کم کردن بار این مشکل با ﺣﺮﮐﺘﯽ ﻋﻤﯿﻖ و ﺗﺒﯿﯿﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋي و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺧﻂ ﻣﺸﯽ صحیح در دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻬﻢ تلاش نمایند.

 

نعمت الله منوچهری با تاکید بر ضرورت چاره اندیشی مناسب برای حل مشکل کمبود آب شرب و کشاورزی در اورامانات به خبرنگار جوانرودهوال گفت: رفع مشکل کمبود آب شرب، صنعتی، کشاورزی و باغداری یکی از اولویتهای اصلی در مسیر آبادانی در منطقه اورامانات است و در این راه بهترین کاری که می توان انجام داد سد سازی است.

 

 

نماینده پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی افزود: از مشکلات اصلی ما، کمبود آب شرب در شهرستان جوانرود است و در این زمینه چند سال پیش سد ساروخان برای تامین بخشی از آب منطقه اورامانات و شهرستان جوانرود کلنگ‌زنی شده بود که به دلیل جانمایی نامناسب و غیرکارشناسی این پروژه به مرحله اجرا در نیامد.

 

وی تاکید کرد: این نکته را هم باید یاد آور شد که کار احداث سد ساروخان بدون کار کارشناسی و تخمین دقیق از زیر آب رفتن زمین‌های بالا دست و پایین دست آن انجام شد و مردم را در زمینه ساخت و ساز و سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی و باغداری دچار مشکل کرده بود.

 

منوچهری خاطر نشان کرد: به واسطه اینکه سد ساروخان در بدترین نقطه ممکن کلنگ زنی شده بود، این طرح منتفی و با کارشناسی های لازم  به نقطه ای نزدیکتر به شهرستان جوانرود و به نام سد جوانرود انتقال یافت که وزیر نیرو در سفر خود به اورامانات قول مساعد داد در مدت یکسال وضعیت این سد را مشخص نماید.

 

 

وی گفت: کارهای اولیه سد جوانرود در حال انجام و فاز اول مطالعاتی آن نتیجه داده است که نیاز به کار سنگین و بررسی‌های بیشتر دارد تا بتواند پاسخگوی نیازها که هدف طرح می باشد برای سالیان متمادی باشد.

 

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: من در سفر وزیر نیرو سد نوئل را نیز در کنار این سد پیشنهاد دادم زیرا به واسطه بازدیدهای خود،  آب آن را دارای شرایط و کیفیت مناسب دانستم. با حضور مکرر خود و کارشناسان این پیشنهاد مورد تایید قرار گرفت اما تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد عمق زیاد مکان آن است که نیاز به دستگاه‌های پمپاژ بسیار قوی دارد که هزینه بردار خواهد بود.

 

 

منوچهری یاد آور شد: سئوال من از وزیر نیرو برای در مورد سد جوانرود به قوت خود باقی است و در زمینه موارد مطرح شده نیز پیگیر هستم تا انشا الله بتوانیم نتیجه لازم را اخذ و مشکلات اورامانات را در این زمینه مرتفع کنیم. امید است با رعایت مردم در زمینه مصرف آب در کنار اقدامات انجام شده، شاهد مشکل جدی در این زمینه در شهرستان جوانرود نباشیم.

 

وی همچنین در خصوص مشکل آب در شهرستان پاوه نیز گفت: مشکل آب شرب شهرستان پاوه با اجرایی شدن سد داریان و طرح انتقال آب هانی کوان برای استفاده آب شرب مرتفع خواهد شد.

 

 

وی افزود: در این زمینه روستاهای چورژی، نسمه و درویان نیز که در تلاش برای الحاق آنها به شهرستان پاوه هستیم و اعتبارات لازم این امر نیز جذب شده است، از آب هانی کوان بهره مند خواهند شد و روستاهای دشه، درال و خانگاه که به این آب نزدیکترند نیز از حق خود نسبت به استفاده از این آب بهره مند خواهند شد.

 

وی به مشکلات آب شرب و کشاورزی در شهرستان روانسر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در خصوص شهرستان روانسر به واسطه اینکه این شهرستان به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی به آب بیشتری نیاز دارد نیز به خاطر وجود سراب روانسر با مشکل کمتری در این زمینه روبرو هستیم اما در زمینه آب شرب در این شهرستان مشکلاتی وجود دارد که نیاز به چاره اندیشی دارد.

 

 

منوچهری در خصوص مشکل آب در شهرستان ثلاث باباجانی اظهار داشت: درشهرستان ثلاث باباجانی نیز به واسطه خط انتقال آب با مشکل قطع آب در بیش از پنجاه روستا مواجه بودیم که بنده با وزیر نیرو در این مناطق حضور یافته و وزیر نیرو در حضور مردم ثلاث باباجانی قول مساعد داد که مدت یک سال آب مورد نیاز را تامین نماید که الحمدالله به عهد خود وفا کرد و آب رسانی به روستاهایی که با مشکل مواجه بودند در حال انجام است.

 

وی افزود: در زمینه آب کشاورزی نیز سدی در شهرستان ثلاث باباجانی وجود دارد که آب کشاورزی این شهرستان را تامین می نماید و با مشکل چندانی در این زمینه روبرو نیستیم.

 

پیگیری حل مشکل آب جوانرود در دستور کار قرار دارد
 

آرش لهونی فرماندار شهرستان جوانرود کمبود آب شرب را یکی از مسائل مهم این شهرستان عنوان کرد و گفت: مسئولین و مدیران حوزه آب  اعم از شهری و روستایی در این رابطه  با جدیت پیگیر بوده اند و در جلسه ای که از سوی فرمانداری جوانرود و با حضور فرماندار روانسر برگزار شد موارد لازم مورد بررسی قرار گرفت.

 

لهونی افزود: هم اکنون ما در شهرستان جوانرود حدود 200 لیتر آب در ثانیه در اختیار داریم که بواسطه خشکسالی و کم آبی و مهاجرپذیری این شهرستان پاسخگوی نیاز مردم نخواهد بود.

 

وی یاد آور شد: با افزوده  شدن  2 حلقه چاه جدید کمی از بار این امر کاسته می شود اما رعایت شهروندان در مصرف بهینه آب، نکته مهمی است که در این شرایط می تواند بسیار موثر باشد.

 

لهونی خاطر نشان کرد: یکی از مطالبات مردم  پیگیری احداث سد جوانرود برای تامین آب بلند مدت  است که با تسریع در آغاز اجرای آن مشکلات موجود در این زمینه مرتفع شود.