بررسی وضعیت زنان متکدی کرمانشاه؛

چرخه برخورد با متکدیان در شهر کرمانشاه ناقص است/رویارویی زنان متکدی با معضلات اجتماعی

سرویس: اخبار استانکد خبر: 284969|18:10 - 1394/03/20
نسخه چاپی
چرخه برخورد با متکدیان در شهر کرمانشاه ناقص است/رویارویی زنان متکدی با معضلات اجتماعی
فرآیند جمع آوری متکدیان زمانی کامل است که برای این افراد بعد از جمع‌آوری، برنامه‌ای برای توانمندسازی وجود داشته باشد.

به گزارشامروله،  به نقل ازصبریه، تکدی‌گری یکی از آسیب‌هایی است که بارها در رسانه‌ها در ارتباط با آن مباحث بسیاری مطرح شده‌ اما هیچ‌گاه اقدامات کافی برای ریشه‌کن کردن این معضل اجتماعی از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

 

 

این معضل زمانی اسفناک می‌شود که متکدی زن باشد و آسیب‌های خاص خود را به دنبال دارد. آنچه نوعی نگرانی را در میان افراد جامعه بوجود می‌آورد این است که مسئولان چرا هیچ‌گاه اقداماتی اساسی برای جلوگیری از بروز و گسترش این معضل اجتماعی انجام نمی‌دهند.

 

متکدیان زن در شهر کرمانشاه جمع آوری می شوند

 

فرماندار کرمانشاه در خصوص ساماندهی متکدیان در شهر کرمانشاه به خبرنگارصبریهگفت بنابر دستورالعمل شورای عالی اداری کشور نیروهای اداره اجرائیات شهرداری‌ها شامل خواهران و برادران به جمع آوری افراد متکدی زن و مرد می پردازند.

 

فضل‌الله رنجبرخاطرنشان کرد: این افراد ضمن اطلاع رسانی به مردم، با همکاری نیروی انتظامی، افراد متکدی در چهار‌راه‌ها و میادین مختلف را جمع‌آوری می‌کنند.

 

 این مسئول از انتقال این افراد به اردوگاهی در نزدیکی چشمه سفید خبر داد و افزود: نماینده فرمانداری مسئول این اردوگاه است.

 

فرماندار کرمانشاه ادامه داد: علاوه بر نماینده فرمانداری نیروهای دیگری از سایر ارگان‌ها از جمله سازمان بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سایر نهادهای مرتبط  به عنوان عاملان کار در این محل حضور دارند.

 

وی همچنین از وجود یک بانک اطلاعاتی در این اردوگاه به منظور جمع آوری مشخصات متکدیان زن و مرد خبر داد.

 

این مسئول ضمن انتقاد از ناقص بودن پروسه جمع‌آوری متکدیان به ویژه زنان، افزود: این پروسه زمانی کامل است که برای این افراد بعد از جمع‌آوری، برنامه‌ای برای توانمندسازی وجود داشته باشد.

 

رنجبر گفت: در حال حاضر زنان متکدی نیز همچون مردان در مرکز چشمه سفید صرفاٌ نگهداری می شوند و تنها کار مفید برای آنها، تشخیص بیماری‌ها و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی با کمک دانشگاه علوم پزشکی است.

 

فرماندار کرمانشاه پوشش این افراد توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی را در صورت مستحق بودن از سایر اقدامات انجام شده در قبال این افراد عنوان کرد.

 

وی ادامه داد: در این بین کودکانی که مستحق یا به همراه زنان متکدی باشند به مراکز اورژانس اجتماعی انتقال و سپس به مراکز تحت نظر بهزیستی تحویل داده می شوند.

این مسئول تصریح کرد: بسیاری از این افراد بعد از آزادی از این مرکز دوباره به تکدی گری بازمی‌گردند که علت آن به کامل نبودن پروسه حل مسئله تکدی گری باز می گردد.

 

رنجبر افزود: به همین منظور از سازمان‌های مردم نهاد برای تکمیل روند مقابله با تکدی گری دعوت به عمل آمده و طرحی نیز در این راستا ارائه شده است.

 

فرماندار کرمانشاه این طرح را شامل اقداماتی برای ترمیم روحی و روانی افراد متکدی به ویژه زنان دانست و افزود: این طرح همچنین توجه ویژه به  توانمندسازی اقتصادی این افراد دارد.

 

وی ادامه داد: این طرح به شهرداری و شورای اسلامی شهر کرمانشاه ارائه شده اما به دلیل نامشخص بودن و عدم تثبیت وضعیت شهرداری این طرح تا کنون اجرایی نشده است.

 

این مسئول یادآور شد: بخشی از طرح جامع مقابله با تکدی‌گری به فرهنگ‌سازی ارتباط می‌یابد و همکاری‌هایی با سازمان صدا و سیما و اداره آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را می‌طلبد.

 

رنجبر گفت: این طرح باید در صحن علنی شورا مصوب شده و شهرداری هم قدامات لازم و اولیه را انجام دهد در غیر این صورت کاری از پیش نخواهد رفت.

 

برخورد با متکدیان در سطح شهر وظیفه ذاتی دستگاه‌های اجرایی است

 

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه نیز در گفتگو خبرنگارصبریهاظهار کرد: جمع آوری، اسکان اولیه و تحویل این افراد به مراکز ذی ربط  و دسته‌بندی آنها از جمله اقدامات شورای شهر کرمانشاه در قبال برخورد با متکدیان است.

جواد جعفری ادامه داد: برخی از این افراد به زندان و مراکز بازپروری و برخی دیگر نیز به اردوگاه چشمه سفید انتقال می یابند.

 

وی یادآور شد: نمایندگانی از 16 ارگان استانی در اردوگاه چشمه سفید به منظور رسیدگی به امور متکدیان جمع آوری شده، حضور دارند.

 

جعفری گفت: به حکم دادستانی زنان و مردان متکدی در سطح شهر جمع آوری و در این مرکز نگهداری می شوند اما پس از مدتی رها شده و به تکدی‌گری ادامه می دهند.

 

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه یادآور شد: شهرداری کرمانشاه در چرخه مقابله با تکدی‌گری زنان تنها وظیفه جمع آوری و اسکان آنها در اردوگاه چشمه سفید را دارد.

 

این مسئول با اشاره به نقص چرخه مقابله با تکدی گری در شهر کرمانشاه، گفت: تنها کاری که در حال حاضر در مورد زنان متکدی صورت می‌گیرد جمع آوری آنها از سطح شهر است.

 

جعفری ادامه داد: زنان متکدی از طریق نیروهای خانم اداره اجرائیات از سطح شهر جمع آوری شده و در صورت حرفه‌ای بودن از طریق دادستانی به زندان انتقال داده می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه زنان متکدی در اردوگاه چشمه سفید به صورت جداگانه نگهداری می‌شوند، افزود: خدمات مشاوره روانشناسی و بهداشتی به این زنان ارائه می‌شود اما متاسفانه پس از مدتی به تکدی‌گری باز می گردند.

 

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه گفت: جدای از افراد حرفه‌ای، متکدیان مستحق باید دارای منبع درآمد بوده تا از بازگشت آنها به گدایی در سطح شهر جلوگیری شود و این مسئله از طریق آموزش آن‌ها باید صورت گیرد.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: برخی از زنان متکدی جز شبکه های حرفه ای تکدی‌گری هستند که وظیفه شناسایی و برخورد با آن‌ها بر عهده نیروهای انتظامی و امنیتی است.

 جعفری به مقوله فرهنگ‌سازی در رابطه با برخورد درست با متکدیان اشاره کرد و اضافه کرد: شهرداری کرمانشاه در سطح شهر اقداماتی همچون نصب بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی و تهیه و پخش کلیپ های تلویزیونی در این راستا را انجام داده و معاونت خدمات شهری شهرداری کرمانشاه نیز بر این مسئله تاکید داشته است.

 

وی ادامه داد: دستگاه های اجرایی استان کرمانشاه  باید برای حل این مسئله اهتمام کامل داشته باشند و به بهانه کمبود بودجه و اعتبار در این وظیفه کوتاهی نکنند چرا که برخورد با این مسئله وظیفه ذاتی دستگاه های اجرایی است.

 

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه گفت: بخش دیگری از حل این معضل به بخش خصوصی و نهادهای مردمی باز می گردد و گامی در راستای حل این معضل متکدیان به ویژه زنان متکدی را برعهده گیرند.

 

 

زنان و کودکان ابزار تضرع گروه های حرفه ای تکدی گری هستند

 

سیاوش قلی‌پور، کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگارصبریهاظهار کرد: بخش زیادی از متکدیان زن از محله های حاشیه نشین شهر کرمانشاه هستد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سال 1382 شهر کرمانشاه دارای 34 محله حاشیه‌نشین است و بسیاری از افراد در این محله ها از شرایط زندگی نا مناسبی برخوردارند.

 

وی با بیان اینکه مطالعات دقیقی تا کنون در ارتباط با تکدی‌گری زنان در سطح استان صورت نگرفته است، گفت: متاسفانه در میان طبقاتی از افراد حاشیه نشین نه تنها دوره‌گردی کسر شان نیست، حتی گاه کاملاٌ امری عادی و نوعی از معاش تلقی می شود.

 

قلی‌پور اضافه کرد: تکدی گری زنان برای گروه های قومی ساکن شهر کرمانشاه دارای قبح بسیار زیادی است اما برای برخی از افراد حاشیه‌نشین راهی برای کسب درآمد بوده چراکه نیازی به هیچگونه ضمانت، بیمه و پیش‌شرط‌های مشاغل رسمی در اجتماع را ندارد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به مبانی فرهنگی دینی در رد تکدی‌گری گفت: یکی از آموزه های دینی ما زیست همراه با آزادگی حتی در شرایط سخت است که گاه در میان برخی از افراد جامعه رعایت نشده و آنها برای به دست آوردن مقاصد خود به هرکاری گردن می نهند.

 

وی ادامه داد: یکی از راه های مقابله با تکدی گری شناسایی افراد مستحق در جامعه و یا مراکزی است که این افراد را تحت پوشش قرار می دهند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: یکی از راه های تضرع متکدیان حرفه ای در جامعه استفاده از زنان و کودکان برای برانگیختن حس نوع دوستی افراد جامعه است که در اکثر موارد هم با موفقیت مواجهه می شود.

 

قلی‌پور با اشاره به دشوار بودن تمایز میان افراد مستحق و  حرفه ای گفت: رسانه ها به ویژه صدا و سیما وظیفه خطیری  در رابطه با گسترش فرهنگ کمک به هم‌نوعان به صورت درست دارند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: زنانی که به تکدی‌گری تن می دهند با معضلات اجتماعی دیگری روبه‌رو هستند و شاید به همین دلیل است که در میان گروه‌های قومی اصیل حتی با وجود فقر شدید و نیازمندی ویژه، هرگز شاهد تکدی‌گری در میان آنان نیستیم.

 

 

بر اساس این گزارش، تکدی‌گری افراد و به‌ویژه زنان به دلیل عدم توان اقتصادی نیست و دلائل مختلفی مسبب این موضوع هستند اما هردلیلی که موجب بروز متکدیان به‌ویژه زنان در اجتماع شود توجه ویژه مسئولان را می‌طلبد چرا که آسیب‌های اجتماعی متعدد دیگری را به دنبال دارد که خود آنها نیز توان زیادی از دستگاه‌های اجرایی را مصروف خواهد داشت.