حکایت خزان "سفید برگ"؛

کاهش چشمگیر گردشگران قطب پرورش ماهی اورامانات/ تاثیری که تعطیلی مزارع پرورش ماهی بر زندگی مردم گذاشت + تصاویر

سرویس: اخبار استانکد خبر: 284974|18:14 - 1394/03/20
نسخه چاپی
کاهش چشمگیر گردشگران قطب پرورش ماهی اورامانات/ تاثیری که تعطیلی مزارع پرورش ماهی بر زندگی مردم گذاشت + تصاویر
منطقه گردشگری سفید برگ شهرستان جوانرود به عنوان یکی از پر بازدید ترین نقاط گردشگری این شهرستان در حدود دو سال است که با تعطیلی برخی از مزارع پرورش ماهی روبرو شده است.

به گزارشامروله، به نقل ازجوانرود هه وال،  سفید برگ نام  روستایی در فاصله  17 کیلومتری  شمال غربی شهرستان جوانرود است که در فصول مختلف سال به یکی از پر بازدید ترین مناطق گردشگری این شهرستان تبدیل می شود.

 

طبیعت زیبای این منطقه گردشگری و رودخانه آن در فصول مختلف سال گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. یکی از مهمترین دلایل استقبال گردشگران از این منطقه وجود مزرعه بزرگ پرورش ماهی و کباب مخصوص ماهی است.

 

حدود دو سال است این مزرعه همزمان با تعطیلی چندین مزرعه دیگر در سطح استان به دلایل مشکلات متعدد از فعالیت بازماند و تخلیه شده است.

 

در این مدت مزرعه پرورش ماهی زیران و نوئل در این شهرستان که از نظر بهداشتی واجد شرایط ادامه فعالیت شناخته شدند بار تامین ماهی برای گردشگران را به دوش کشیدند اما در روزهای اخیر کمبود ماهی در این دو مزرعه باعث کاسته شدن چشمگیر گردشگران در این منطقه گردشگری شده است.

 

بر اساس خبرهای دریافتی  با رفع مشکلات مربوط به این مزرعه پرورش ماهی  تلاش برای فعالیت مجدد مزرعه پرورش ماهی آغاز شده است و هم اکنون طرحی برای جداسازی فاضلاب این روستا از رودخانه در نظر گرفته شده است که با اجرای این طرح فعالیت این مزرعه دوباره آغاز خواهد شد.

 

محمد رشید ویسمرادی از هیئت امنای مساجد روستای سفید برگ درباره کاهش گردشگر در این منطقه به خبرنگار جوانرود هوال گفت:  اهالی این روستا از کشاورزی و باغداری و جالیز های خود کسب درآمد می کنند و شاید بتوان گفت که منبع درآمد آنها به گردشگری وابسته است.

 

وی افزود: این روزها به دلیل کمبود ماهی ارائه شده توسط دو مزرعه پرورش ماهی نوئل و زیران گردشگران استقبال چندانی از این منطقه نمی کنند.

 

ویسمرادی افزود: خبرهایی مبنی بر آغاز به کار مجدد مزرعه پرورش ماهی تعطیل شده سفید برگ وجود دارد که بر اساس این خبرها می‌بایست فاضلاب روستای سفید برگ از رودخانه جاری در این منطقه جدا شده و فعالیتها برای اجرای این طرح آغاز شود.

 

وی تاکید کرد: مردم این روستا امیدوارند با اتمام این طرح فعالیت این مزرعه که یکی از بزرگترین مزارع پرورش ماهی در اورامانات و استان است از سر گرفته شود تا شاهد حضور دوباره گردشگران و رونق دوباره این منطقه باشیم.

 

وی یاد آور شد: این منطقه دارای ویژگیهای منحصر به فردی جهت گردشگری و گذران اوقات فراغت است که از جمله آنها می توان به  پوشش گیاهی بی نظیر شامل جنگل، باغ و مرتع، وجود چشمه ساران متعدد، وجود کوهساران مرتفع، آب و هوای مرطوب سرد و وجود جاذبه های متعدد طبیعی و فرهنگی اشاره کرد.

 

وی گفت:  این منطقه گردشگری هر ساله پذیرای هزاران گردشگر بومی و غیر بومی است اما وجود مزرعه پرورش ماهی نیز نقش مهمی در استقبال از این منطقه دارد و هر چند در مدت زمان تعطیلی این مزرعه پرورش ماهی دو مزرعه پرورش ماهی همجوار بسیاری از نیازها را در این مورد تامین کردند اما از نظر استقبال گردشگران با دوران فعالیت این مزرعه پرورش ماهی تفاوتهای زیادی دارد.

 

ویسمرادی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از منابع درآمد خوب برای مردم روستاهای اطراف این منطقه گردشگری فروش محصولات جالیزها است که با حضور گردشگران منبع درآمد مناسبی را برای مردم این روستاها به همراه داشت که این روزها با افت تعداد گردشگران این امر نیز با افت مواجه بوده است.