مدیر کل میراث فرهنگی کرمانشاه:

شهرداری بیستون عملیات ساخت و ساز در محوطه پارتی را متوقف کند

سرویس: اخبار استانکد خبر: 284993|12:18 - 1394/03/21
نسخه چاپی
شهرداری بیستون عملیات ساخت و ساز در محوطه پارتی را متوقف کند
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، خواستار توقف عملیات ساخت و ساز غیرمجاز شهرداری بیستون در محوطه ثبت ملی شده پارتی بیستون شد.

به گزارشامروله،  صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، علی فعله گری با بیان اینکه شهرداری بیستون بدون توجه به اخطارهای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان و دستور قضایی توقف عملیات ساخت در محوطه پارتی مجموعه تاریخی بیستون اقدام به انجام عملیات ساخت و ساز کرده است، برلزوم توقف هرچه سریع تر این عملیات ساخت و ساز و جلوگیری از آسیب رسانی به این محوطه ارزشمند تاریخی تاکید کرد.

 

وی تصریح کرد: این اقدام شهرداری بیستون تا کنون با تذکر یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه و گرفتن دو مرحله دستور قضایی توقف عملیات اجرایی همراه شده است که متاسفانه مدیریت شهری بیستون همچنان بدون توجه به این اقدامات قانونی بر ادامه این ساخت و ساز اصرار دارد.

 

فعله گری تصریح کرد: محوطه پارتی بیستون در سال ۱۳۲۶ به شماره ثبت ۲۸ به عنوان یکی از اولین پرونده های کشور به ثبت ملی رسیده است.

 

همچنین به گفته دکتر سجاد علی بیگی باستان شناس کرمانشاهی، در سال ۸۸ در محدوده پارتی بیستون یک گمانه زنی و کاوش صورت گرفت که بقایای مهمی از دوره اشکانی در آنجا یافت شد.

 

وی گفت: مطالعات باستان شناسی و متون تاریخی حاکی از این است که محوطه پارتی بیستون به احتمال فراوان محل شهر بغستانه در متن کتاب منزل گاه های ایزیدور خاراکسی است.

 

وی تاکید کرد:  محوطه ۵۰ هکتاری پارتی به لحاظ باستان شناسی بسیار ارزشمند است، که تا کنون باستان شناسانی از کشور آلمان و ایران کاوش هایی را در آن انجام داده اند.

 

گفتنی است، شهرداری شهر بیستون چند روز گذشته در عملی مغایر با ضوابط میراثی در محوطه پارتی مجموعه جهانی بیستون اقدام به انجام عملیات پی کنی و ساخت و ساز غیر مجاز کرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد