رحمت آبادی:

خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان کرمانشاه به 82 هزار تن رسید

سرویس: اخبار استانکد خبر: 285054|17:47 - 1394/03/23
نسخه چاپی
خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان کرمانشاه به 82 هزار تن رسید
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه، میزان گندم خریداری شده از کشاورزان استان کرمانشاه را تا پایان روز پنجشنبه هفته گذشته (21 اردیبهشت) 82 هزار تن اعلام کرد.

مظفر رحمت آبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای اردیبهشت امسال کار خرید تضمینی گندم از کشاورزان منطقه گرمسیری را آغاز کردیم و هم اکنون فرآیند برداشت در مناطق معتدل و سردسیر استان کرمانشاه نیز در حال انجام است.

 

وی گفت: 68 مرکز برای خرید تضمینی گندم از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه ایجاد شده است.

 

رحمت آبادی گفت: در فرآیند خرید تضمینی، هر کیلوگرم گندم معمولی 11 هزار و 550 ریال و هرکیلوگرم گندم دروم که ویژه تولید ماکارونی و سایر مشتقات است با 11 هزار و 850 ریال خریداری می شود.

 

وی در مورد نحوه پرداخت پول به کشاورزان گفت: پرداخت پول با چند روز تاخیر انجام می شود.

 

** پیش بینی کاهش چشمگیر در خرید گندم

 

به گفته مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه در حالی که سال 93 میزان خرید گندم از کشاورزان استان بصورت تضمینی از مرز600 هزار تن گذشته بود اما به دیل بروز خشکسالی، سرمازدگی و سایر آفاتی که دامنگیر مزارع گندم استان در سال زراعی جاری شد، ممکن است خرید گندم در سالجاری حتی به 400 هزار تن هم نرسد.

رحمت آبادی گفت: البته در سیلوهای استان کرمانشاه افزون بر400 هزار تن گندم ذخیره که معادل تامین نیاز مصرفی استان برای 2 سال است را انباشت کرده ایم و مشکلی از بابت تامین نیازهای داخلی استان نداریم.

استان کرمانشاه با 900 هزار هکتار زمین زراعی از قطب های کشاورزی در غرب ایران بشمار می آید.

بنا به اعلام مسوولان کشاورزی استان با توجه به اینکه در فصل برداشت گندم در مناطق گرمسیر، سردسیر و معتدل استان کرمانشاه قرار داریم، حدود یک هزار و40 دستگاه کمباین که دست کم نیمی از آنها را کمباین های متعلق به افراد غیر بومی استان کرمانشاه تشکیل می دهند، به کار برداشت گندم مشغول هستند.