جراحی زیبایی و خطرات آن؛

تیغ هایی که بی دلیل بر روی صورت کشیده می شوند/ چرا عمل های زیبایی در جامعه ایرانی افزایش یافت؟

سرویس: اخبار استانکد خبر: 285088|13:05 - 1394/03/24
نسخه چاپی
تیغ هایی که بی دلیل بر روی صورت کشیده می شوند/ چرا عمل های زیبایی در جامعه ایرانی افزایش یافت؟
عمل‌های زیبایی درایران بیشتر وسیله‌ای برای تمایز و تفاخر اجتماعی شده و خطرات ناشی از این عمل‌ها بسیار زیاد است.

به گزارشامروله، به نقل ازصبریه، اگر در چند دهه گذشته افراد نشانی از انجام عمل زیبایی در صورت خود داشتند، در میان افراد جامعه به شدت مورد توجه قرار می‌گرفتند، اما امروزه انجام چنین اعمالی بسیار عادی شده است.

 

کارشناسان حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی و رفتاری دلایل مختلفی را به عنوان علل روند افزایشی عمل های زیبایی عنوان می‌کنند. در واقع استقبال عمومی افراد از این نوع اعمال در سطح کشور ما افزایش داشته و واکنش‌ها و تحقیقاتی که در این زمینه تا کنون صورت گرفته، تاثیر چندانی در کاهش جراحی‌های زیبایی نداشته‌ است.

 

جراحی زیبایی در ایران غیر معقولانه رو به افزایش است

 

یک فوق تخصص جراحی پلاستیک در گفتگو با خبرنگارصبریهبا اشاره به اینکه جراحی صورت عوارض متعددی دارد، اظهار داشت: عوارض جراحی بینی به عنوان شایع ترین عمل جراحی زیبایی شامل تنگی نفس، از بین رفتن حس بویایی و نازک شدن پوست بینی است.

 

غلامرضا امیریان تاکید کرد: پزشکان متخصص جراحی پلاستیک باید توجه داشته باشند که بیماران باید به درستی انتخاب شوند و تنها افرادی که نیازمند جراحی پلاستیک هستند، انتخاب شوند.

 

وی ادامه داد: در دانش جراحی پلاستیک معیارهایی انجام جراحی وجود دارد که گاه افراد این معیارها را نادیده انگاشته و تنها به صرف زیباترشدن صورت خود را به تیغ جراحی می‌سپارند.

این جراح پلاستیک با بیان اینکه برخی جراحان عمومی نیز به حوزه جراحی زیبایی وارد شده‌اند، افزود: متقاضیان جراحی پلاستیک تنها باید به افرادی مراجعه کنند که دارای مدرک فوق تخصص جراحی پلاستیک بوده و دارای تبحر لازم در این زمینه هستند.

 

امیریان یادآور شد: تعداد فوق تخصصان جراحی پلاستیک در گذشته در شهر کرمانشاه اندک بود و شاید همین موضوع علت ورود جراحان عمومی به جراحی زیبایی بود.

 

وی با بیان اینکه علل انجام جراحی‌های زیبایی در کشور ما با سایر کشورها متفاوت است، خاطرنشان کرد: در کشور ما علت مراجعه درصد زیادی از افراد به پزشکانی که در حوزه زیبایی فعال هستند، غیر معقولانه و به دلیل تصورات غلطی همچون چشم و هم چشمی و افزایش موقعیت ازدواج است.

 

این جراح پلاستیک ادامه داد: جراحی های زیبایی گاه عوارض جبران ناپذیری همچون از میان رفتن پوست صورت به دنبال دارد که تا آخر عمر به همراه فرد است.

 

امیریان تاکید کرد: صورت دارای سیستم عصب‌دهی بسیار حساسی است و افراد متقاضی چنین اعمالی باید تنها به پزشکان متخصص جراحی پلاستیک مراجعه کنند که در صورت بروز هرگونه مشکل برای این افراد بتوانند راه‌حل مناسبی برای آن بیابند.

 

جراحی زیبایی به وسیله‌ای برای تمایز و تفاخر اجتماعی تبدیل شده است

 

یک کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار صبریه اظهار کرد: جراحی‌های زیبایی در چند دهه گذشته به نوعی تمایز اجتماعی و ابزاری برای تفاخر تبدیل شده‌است.

 

سیاوش قلی‌پور خاطرنشان کرد: گاه افراد جراحی‌های زیبایی بویژه جراحی بینی را علامتی برای تمکن مالی می‌دانند و سعی دارند با این کار خود را از دیگران متمایز سازند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه به اشاعه مصرف‌گرایی در چند دهه اخیر اشاره کرد و افزود:‌ ترویج مصرف‌گرایی در چند دهه اخیر باعث شده تا اعمال جراحی زیبایی به ابزاری برای تعریف خود تبدیل شود.

 

وی ادامه داد: در چند دهه اخیر مصرف متظاهرانه که مصرف بدون نیاز و تنها صرف مصرف برای نمایش بنیه اقتصادی را شامل می‌شود، گسترش زیادی یافته‌است.

 

قلی‌پور با بیان تاثیرات مخرب ماهواره در سالیان گذشته، یادآور شد: تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای در راستای ظاهرگرایی به تشویق و ترغیب افراد، حتی اقشاری که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند، پرداخته‌است.

این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه تعریف بدن در حال حاضر تغییر یافته‌است، تصریح کرد: در دوران گذشته وجود انسان دارای تعریف روحانی بود و و جسم و ابعاد آن در مرحله پایین‌تر از جسم و حتی باعث انحراف روح تلقی می‌شد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه اضافه کرد: بدن در حال حاضر اهمیت زیادی در برابر روح یافته و به دنبال آن زیبایی و جلوه‌گری بدن نیز حائز اهمیت شده‌ است.

 

وی بیان داشت: در عصر مدرنیته و آشفته کنونی که افراد جامعه شناخت کم‌تر و حتی گاه هیچ شناختی از خلقیات و روحیات یکدیگر ندارند، طبیعتا تنها ابزار افراد برای شناخت یکدیگر ظاهر آنها است.

 

قلی‌پور با بیان اینکه نوع نگاه به پیری و کهن‌سال بودن تغییر یافته است، بیان داشت: در گذشته پیر بودن به معنای فرزانگی و افراد کهن‌سال راهنمایان زندگی سایر افراد تلقی می‌شدند اما به دلیل تغییرات زندگی مدرن امروزه پیری به معنای از کار افتادگی است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: در دین مبین اسلام آموزه‌های حیات بخشی برای پرورش مکارم اخلاقی وجود دارد اما به دلیل گسترش مدرنیته و سبک های غربی زندگی افراد به‌ویژه جوانان به سمت ظاهر گرایی کشیده می‌شوند صورت زیبا به جای سیرت زیبا اهمیت می‌یابد.

 

بر اساس این گزارش، استقبال بیش‌از حد از جراحی‌های زیبایی موضوعی چند رشته‌ای است و نیازمند مطالعات عمیق بین رشته‌ای است.

 

پژوهشگران حوزه اجتماعی، روانشناسی و رسانه‌ای علل مختلفی برای این نوع گرایشات بیان می‌کنند که نیازمند نگاه ویژه مسئولان حوزه بهداشت و درمان به مسئله جراحی زیبایی است و توجه خاص آنان را برای بررسی همه‌گیر شدن این نوع تمایلات در میان افراد جامعه می‌طلبد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد