فرماندار گیلانغرب

صادرات کالا از بازارچه مرزی سومار بزودی از سرگرفته می شود

سرویس: اخبار استانکد خبر: 285104|14:23 - 1394/03/25
نسخه چاپی
صادرات کالا از بازارچه مرزی سومار بزودی از سرگرفته می شود
فرماندار گیلانغرب گفت: پس از ماه ها وقفه و با تمهیدات صورت گرفته کار صادرات کالا بزودی از بازارچه مرزی سومار از سرگرفته می شود و تجار ایرانی می توانند از طریق این معبر مرزی کالاهای خود را به عراق صادر کنند.

به گزارشامروله، فرامرز اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت اصلی توقف در روند مبادلات مرزی از بازارچه مرزی سومار در گیلانغرب را استقرار نیافتن شعبه بانک توسط طرف عراقی ذکر کرد و افزود: این مشکل رفع شده و هم اکنون شعبه بانکی در این مرز مستقر شده است.

 

وی اظهار کرد: هم اکنون تمامی زیرساخت های لازم توسط دو طرف در این بازارچه مرزی مهیا شده و ساختمان های اداری نیز مستقر شده است و دیگر مشکلی برای انجام صادرات کالا و مبادلات تجاری از این مرز وجود ندارد.

 

اکبری گفت: با هدف تسهیل در امر مبادلات مرزی فضاهای فیزیکی احداث شده و زیرساخت ها شامل آب، برق، تلفن و اینترنت در محل بازارچه سومار آماده است ضمن اینکه دو کیلومتر جاده اصلی بازارچه که خاکی بود نیز هم اکنون آسفالت شده است.

 

فرماندار گیلانغرب اضافه کرد: ما و طرف عراقی آمادگی داریم تا کار مبادلات مرزی دوباره از این مرز آغاز شود و به طور معمول تنگناها و مشکلاتی نیز در این بازارچه مرزی همانند دیگر بازارچه های مرزی کشور وجود دارد که بتدریج رفع خواهد شد.

 

اکبری گفت: برای انجام فعالیت کوله بری از این مرز رسمی مشکل و محدودیتی نداریم و طرف عراقی نیز مجوز مسافر از این مرز را صادر کرده و تردد مسافر از این بازارچه مرزی برای ما هم منوط به شروع فعالیت تجاری است که امید است کار رسمی شدن بازارچه نیز مهر ماه امسال حل شود.

بازارچه مرزی سومار 16 فروردین ماه امسال با حضور استانداران کرمانشاه و دیاله عراق، معاون وزیر کشورعراق و سفیر ایران در عراق و برخی مسوولان محلی دو استان به طور رسمی افتتاح شد.

کالاهای صادراتی از بازارچه مرزی سومار به استان های دیالی، بخش واسط و استان های شرقی عراق و بغداد صادر می شود.

بازارچه مرزی سومار با بغداد 155 کیلومتر و با کربلا 230 کیلومتر فاصله دارد.

بخش مرزی سومار در 90 کیلومتری شهرستان قصرشیرین واقع شده است.

قصرشیرین در فاصله حدود 180 کیلومتری غرب کرمانشاه با دو بخش مرکزی و سومار و بیش از 27 هزار نفر جمعیت، دارای 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق است که در امتداد این مرزهای طولانی دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان فعال است.

حدود 48 درصد کل صادرات کشورمان به عراق از طریق استان کرمانشاه صورت می گیرد

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد