یادداشت/

نمایندگان مردم کرانشاه در مجلس گزارش عملکرد خویش را ارائه کنند

سرویس: اخبار استانکد خبر: 285172|11:14 - 1394/03/27
نسخه چاپی
نمایندگان مردم کرانشاه در مجلس گزارش عملکرد خویش را ارائه کنند
اینک که کمتر از یک سال از عمر وکالت نمایندگان مردم استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی باقی مانده، بهتر است گزارش اقدامات و عملکرد خویش را به اطلاع مردم برسانند.

به گزارشامروله، به نقل ازخبرگزاری فارساز کرمانشاه، انتخابات در مملکت ما یکی از وجوه بارز مردم‌سالاری دینی است و برگزاری انتخابات‌های متعدد در کشور ما نشان‌دهنده نقش اصلی مردم در تعیین سرنوشت خویش است.

 

انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از سازوکارهای قانونی در قانون اساسی برای انتخاب نمایندگان از سوی مردم در راستای وضع قوانین است و وکلای مردم در خانه ملت باید به‌دنبال خدمت و پیگیری مطالبات عمومی باشند.

 

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دارای حوزه اختیارات وسیع و قدرت عمل قابل توجهی هستند و از این ابزار قوی باید به بهترین نحو برای خدمت به مردم و آبادانی جای‌جای این مرز و بوم استفاده کنند.

 

بیش از سه سال از عمر وکالت نمایندگان مجلس نهم گذشته و در این مدت جلسات، مصوبات، پیگیری‌ها، دغدغه‌ها، تلاش‌ها و اقدامات بسیاری انجام گرفته و مردم بهترین قضاوت را در این مورد خواهند داشت.

 

نمایندگان مجلس دارای وظایف تقنین و نظارت هستند و با بررسی مشکلات مردم در راستای قانون‌گذاری خوب و نظارت برای رفع نواقص پیش می‌روند.

 

موضوع مهمی که در اینجا وجود دارد این است که نمایندگان به کار مسئولان و بخش‌های مختلف رسیدگی می‌کنند و از آن‌ها گزارش عملکرد می‌خواهند. حال خود نمایندگان به چه مقامی و چه بخشی گزارش عملکرد ارائه می‌دهند؟

این سئوال اساسی بی‌شک در ذهن بسیاری از افراد جامعه وجود دارد و پاسخ به آن نکته قابل توجهی می‌تواند باشد و همچنین روی سخن ما با نمایندگان و وکلای فعلی مردم در خانه ملت است.

استان کرمانشاه با داشتن 14 شهرستان از جمله استان‌های مهم کشور محسوب شده و در حال حاضر هشت نماینده در خانه ملت دارد.

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید خود را مکلف به ارائه گزارش عملکرد به مردم بدانند و این اقدام را در راستای احترام به مردم تلقی کنند.

مردم همواره خواهان این هستند که بدانند وکلایشان به انتظارات آن‌ها رسیدگی کرده و یا اینکه به شعارهای انتخاباتی خویش عمل کرده‌اند یا نه و اینکه چه تلاشی برای خدمت به موکلان و حوزه انتخابیه داشته‌اند.

موضوع پاسخ‌گویی نمایندگان به افکار عمومی با وجود اهمیت فراوان و خواسته مردم، باز هم مغفول مانده و کمتر دیده شده نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به این موضوع توجه کرده و به تشریح و بیان آن بپردازند.

استان کرمانشاه با جمعیتی بیش از دو میلیون نفر، دارای هشت نماینده در مجلس شورای اسلامی است و این نمایندگان هر کدام در ایام تبلیغات انتخاباتی به سخنرانی، تبلیغ و بیان شعارهای مختلف پرداخته‌اند.

اینک که کمتر از یک سال از عمر وکالت نمایندگان مجلس نهم باقی مانده، بهتر است نمایندگان به مردم توضیح بدهند به چه میزان به سخنرانی‌های آتشین، شعارهای انتخاباتی و تبلیغاتی خود عمل کره‌اند.

در مدت باقی مانده به مردم عملکردهای خود را گزارش بدهند که به نوعی موجب ایجاد امید در دل مردم می‌شود و این همان نکته‌ای است که مقام معظم رهبری بر روی آن تاکید دارند.

نمایندگان می‌توانند دلایل عدم موفقیت خویش در برخی موارد و برنامه‌ها را برای مردم توضیح بدهند و قطعا مردم فهیم این استان بسیار نجیب و قدرشناس هستند.

عدم ارائه گزارش عملکرد بزرگ‌ترین توهین به شعور افراد جامعه است و بدتر از آن اقدام به فعالیت‌های انتخاباتی مجدد برای دور آینده بدون توجه به خواسته و مطالبه  مردم است که این اقدام قطعا از سوی مردم مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

مردم و نمایندگان در یک وضعیت دوطرفه قرار دارند؛ بدین صورت که رای مردم نشان‌دهنده اعتماد به وکلای خود است و در مقابل نمایندگان نیز باید پاسخ اعتماد مردم را با تلاش و پیگیری مطالبات مردم بپردازند.

دخالت در عزل و نصب‌ها، سیاسی‌کاری، قوم‌گرایی، بی‌توجهی به مشکلات جامعه، بهره‌برداری شخصی از موقعیت‌ها و اقدامات تبلیغاتی برای جلب اعتماد مردم می‌تواند آفت کار یک نماینده و مضر برای مردم باشد.

نماینده‌ای که محور کار و تلاش خود را بر مبنای خدمت به مردم بگذارد، قطعا نتیجه اقداماتش توسط مردم رصد می‌شود و مورد قضاوت قرار می‌گیرد و این نتایج کاملا مشهود است.

نمایندگان مردم استان کرمانشاه می‌توانند نتیجه اقدامات خود را به تفصیل به اطلاع عموم مردم برسانند وخبرگزاری فارساستان کرمانشاه برای انعکاس گزارش اقدامات هر کدام از وکلای مردم استان در خانه ملت که مایل باشند، اعلام آمادگی می‌کند تا مردم در جریان قرار بگیرند و این وضعیت مبهم شفاف و روشن شود.

================

یادداشت از محسن فولادی

================