گزارش

وضعیت بهداشتی اسفبار تنها کشتارگاه روانسر/ اینجا دامها به مرگ راضی هستند

سرویس: اخبار استانکد خبر: 285316|17:28 - 1394/03/31
نسخه چاپی
وضعیت بهداشتی اسفبار تنها کشتارگاه روانسر/ اینجا دامها به مرگ راضی هستند
یکی از ملزومات هر شهر داشتن کشتارگاه دام مناسب و بهداشتی جهت ذبح دام برای استفاده عموم مردم از گوشت آن است.

به گزارشامروله، به نقل ازسراب روانسر، کشتارگاه شهرستان روانسر با قدمتی بیش از 40 سال در یک ساختمان غیر بهداشتی و فاقد هرگونه امکانات اولیه ذبح دام، گوشت مورد نیاز مردم این شهرستان را تامین می کند.

 

کشتارگاه سنتی شهرستان روانسر علاوه بر فرسودگی دارای مشکلات بهداشتی بسیار زیادی در ذبح دام است و به دلیل به روز نبودن تجهیزات صنعتی در کشتارگاه خیال مردم شهرستان برای استفاده از گوشت بهداشتی آسوده نیست.

 

پایگاه خبری سراب روانسر در چندین گزارش تصویری تشریحی مشکلات کشتارگاه غیر بهداشتی شهرستان را به گوش مسوولان رساند و بالاخره مسوولان به غیر بهداشتی بودن کشتارگاه روانسر مهر تایید زدند.

 

 

فرماندار روانسر در گفتگو با خبرنگار سراب روانسر با بیان اینکه در کشتارگاه بایستی موضوعات بهداشتی به صورت کامل رعایت شود، اظهار کرد: تجمیع کشتارگاه‌های شهرستانهای جوانرود و روانسر یکی از راه حل ها برای رفع مشکلات بهداشتی کشتارکاه های هر دو شهرستان است اما به دلیل برخی موانع هنوز موفق به این کار نشده ایم.

 

وی گفت: اگر کشتارگاه‌ها محیط سالم و بهداشتی نداشته باشند سلامت مردم را به خطر می‌اندازند و به همین خاطر سعی ما بر این است که از همه مکانیسم‌ها برای بهداشتی کردن و نظم بخشیدن به آن‌ها استفاده کنیم.

 

فرماندار روانسر حل مشکلات کشتارگاه‌های این شهرستان را چندان دشوار ندانست و گفت: برای رفع این مشکلات هزینه زیادی هم لازم نیست.

 

ویسمرادی افزود: در صورت تائید مشکلات بهداشتی کشتارگاه شهرستان روانسر از سوی شبکه دامپزشکی و بهداشت و درمان شهرستان و عدم رفع مشکلات تا وضعیت مطلوب در مدت زمان مشخص مجبور به تعطیلی آن‌ها هستیم.

 

وی در پایان افزود: پلمب این کشتارگاه اگر چه ممکن است مشکلاتی را برای قصاب‌های شهرستان به دنبال داشته باشد اما بهترین راه برای جلوگیری از تهدید سلامت عمومی است.

 

دکتر عدنان غلامی رییس دامپزشکی شهرستان روانسر نیز در گفتگو با خبرنگار سراب روانسر در این باره اظهار داشت: کشتارگاه روانسر به عنوان یکی از مشکلات جدی و مهم شهرستان که سلامت عموم مردم را نشانه گرفته به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی و تهدید علیه سلامت عمومی بایستی پلپ شود.

 

این مسئول یادآور شد: در راستای برخورد با قصابی‌هایی که به صورت غیر اصولی فعالیت می‌کنند و مشکلات بهداشتی را دارا هستند اقدامات اولیه انجام شده و پس از تذکرات لازم نسبت به جمع‌آوری و پلمب آن‌ها اقدام می‌شود.

 

غلامی با اشاره به اینکه گوشت به عنوان یکی از اقلام مهم مواد غذایی مورد مصرف عموم مردم است، تصریح کرد: بیماری‌های متعددی از طریق گوشت می‌تواند به انسان منتقل و در نهایت به سلامت افراد ضربه بزند بنابراین رعایت موازین بهداشتی امری مهم و ضروری در این خصوص است و بارها اعلام کرده ایم کشتارگاه روانسر بایستی تا ساماندهی وضعیت موجود پلپ شود.

 

کارشناسان بهداشت محیط شهرستان روانسر، غیر بهداشتی بودن کشتارگاه دام شهرستان روانسر را تائید کرده و اعلام داشته اند بارها مشکلات کشتارگاه شهرستان را به گوش مسوولان اجرایی رسانده اند اما مسوولان سلامت مردم را نادیده می گیرند.

 

در این کشتارگاه کارگران و سلاخان کارت تندرستی ندارند،  لباس کار کارگران بسیار کثیف و غیر بهداشتی و آلوده به خون است،  چاهک فاضلاب تخریب شده و فاضلاب به صورت روباز دفع می شود که خطر سقوط در آن نیز وجود دارد، قلاب های زنگ زده برای آویزان کردن گوشت استفاده می شوند،  از میز کار  با زنگ زدگی فراوان برای قطعه قطعه کردن گوشت استفاده می شود، دیوارهای کشتارگاه دارای جرم فراوان بوده و عملاَ زرد رنگ شده است، از گندزدای مناسب جهت گندزدایی مکان با توجه به اینکه کشتار در کف سالن انجام می شود استفاده نشده و ابزار و وسایل کشتار نیز همین شرایط را دارند،  به دلیل شکستگی شیشه و عدم توری گذاری درب و پنجره ها به وفور مگس در مکان مشاهده می شود، تمهیدی برای نگهداری لاشه حیوانات ذبح شده در یخچال اندیشیده نشده  و نظافت توالت ها بسیار نامناسب است.

تصاویر تکمیلی: 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد