کرمانشاهیان علاقه‌ای به اهدای عضو ندارند؟!

سرویس: اجتماعیکد خبر: 285327|11:21 - 1394/04/01
نسخه چاپی
کرمانشاهیان علاقه‌ای به اهدای عضو ندارند؟!
مسئول واحد فراهم‌آوری و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می‌گوید: استان‌های کردنشین و از جمله کرمانشاه در رده‌های آخر جدول اهدای عضو در کشور هستند.

به گزارشامروله، کبری طلیعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه متاسفانه استان کرمانشاه در بحث اهدای عضو جزو بدترین استانهای کشور محسوب می‌شود، گفت:  از مهرماه سال گذشته تاکنون 50 مورد مرگ مغزی داشته‌ایم و تنها دو مورد از آنها به پیوند عضو منتهی شده است.

وی اظهار کرد: استان کرمانشاه در حالی آمار بسیار پایینی در بحث اهدای عضو دارد که یکی از استانهای اول کشور در بحث بالا بودن آمار مرگ مغزی محسوب می‌شود.

به گفته این متخصص بیهوشی در حال حاضر به ترتیب استانهای لرستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان کمترین آمار اهدای عضو را در سطح کشور دارند.

طلیعی با بیان اینکه یک بیمار مغزی در صورت سالم بودن اعضای بدن می‌تواند جان 10 تا 12 بیمار را نجات دهد، گفت: این در حالیست که تعداد دهندگان عضو در کشور ما نسبت به سایر کشورها و بویژه در استان ما بسیار پایین است.

این مسئول علت این مسئله را عدم فرهنگ‌سازی و نیز عدم آگاهی کافی جامعه در خصوص مرگ مغزی دانست و عنوان کرد: بسیاری خانواده‌ها زمانی که برای درخواست پیوند عضو بیمار مرگ مغزیشان به آنها مراجعه می‌شود، معتقدند که بیمار آنها به زندگی بر می‌گردد و تنفس بیمار با دستگاه را شاهدی برای باور خود می‌دانند.

طلیعی افزود: این در حالیست که در موارد مرگ مغزی به دلیل آسیب ساقه مغز و از بین رفتن مراکز حیاتی مانند تنفس و قلب در مغز هیچ راهی برای بازگشت فرد به زندگی وجود ندارد.

این متخصص بیهوشی در ادامه به تفاوت کما و مرگ مغزی اشاره کرد و افزود: در کمای مغزی برخلاف مرگ مغزی مراکز حیاتی در مغز سالم بوده و تنها قشر مغز دچار آسیب شده و امکان زندگی برای این افراد وجود دارد.

وی با بیان اینکه در موارد کمای مغزی فرد بیمار تا چند ماه و یا حتی چند سال زنده می‌ماند، گفت: این در حالیست که در موارد مرگ مغزی چنانچه دستگاه را از بیمار جدا کنیم، ظرف پنج دقیقه همه اعضای بدن می‌میرند و با کمک دستگاه نیز نگهداری اعضای بدن نهایتا تا دو هفته امکان‌پذیر است.

به گفته طلیعی با استفاده از دستگاه و داروهای نگهدارنده، امکان تنفس مصنوعی بیمار مرگ مغزی وجود دارد و با قطع این تجهیزات عملا تنفسی وجود ندارد.

این متخصص بیهوشی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در خصوص مرگ مغزی و بحث اهدای عضو اظهار کرد: تاکنون پیگیری‌های بسیاری را برای آگاهی بخشی به مردم از طریق ائمه جماعات مساجد داشته‌ایم اما متاسفانه تا این لحظه نتیجه چندانی عایدمان نشده است.

طلیعی اظهار کرد: قطعا آگاهی بخشی به مردم از طریق روحانیون مساجد می‌تواند نقش موثری در بحث ارتقاء فرهنگ اهدای عضو جامعه داشته باشد، زیرا آمار نشان می‌دهد در شهرهای مذهبی ایران مانند یزد آمار اهدای عضو بسیار بالاست.

این مسئول همکاری و همراهی رسانه‌ها، صدا و سیما، آموزش و پرورش و نیز رهبران دینی جامعه و رهبران اقلیت‌های مذهبی را بسیار در ترویج فرهنگ اهدای عضو موثر دانست.

طلیعی با بیان اینکه پرکردن فرم اهدای عضو توسط افراد برای اهدای عضو آنها پس از مرگ مغزی کافی نیست،  گفت: بر اساس موازین شرعی و قانونی برای اهدای عضو رضایت اولیای فرد نیز ضروری است و نمی‌توان تنها بر اساس فرم اهدای عضو که توسط بیمار مرگ مغزی پیش از مرگش پر شده برای پیوند عضو اقدام کرد.

طلیعی خاطرنشان کرد: هرچند پرکردن فرم اهدای عضو می‌تواند به نوعی وصیت بیمار برای خانواده‌اش باشد و خانواده‌ او را مجبور کند که بر اساس شرع به وصیت و خواست او احترام بگذارند و اجازه دهند اعضای او پیوند شود.

این متخصص بیهوشی با بیان اینکه بیمار مرگ مغزی ظرف چند روز باید برای اهدای عضو آماده شود، گفت: با توجه به این فرصت کوتاه ضروری است تیم‌های مشاوره جهت گرفتن رضایت از خانواده این بیماران تقویت شود.

وی تصریح کرد: در کنار این مسئله باید در سطح جامعه فرهنگ‌سازی لازم در خصوص این مسئله صورت گیرد، زیرا بسیاری خانواده‌ها به علت نداشتن آگاهی در مقابل مسئله اهدای عضو مقاومت کرده و هر چه تیم مشاوره هم قوی باشد حاضر به شنیدن صحبت‌های آنها نیستند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد