اعزام صدها نیروی ارتش ترکیه به مرزهای سوریه/ آماده‌باش داعش برای جنگ با آنکارا

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 285602|11:01 - 1394/04/10
نسخه چاپی
  اعزام صدها نیروی ارتش ترکیه به مرزهای سوریه/ آماده‌باش داعش برای جنگ با آنکارا
در بحبوحه انتشار اخباری از تصمیم ارتش ترکیه برای ورود به خاک سوریه، آنکارا تعداد زیادی از نیروها و تجهیزات نظامی خود را به مرز با سوریه گسیل داشته و در طرف مقابل نیز داعش خود را برای جنگی تمام عیار با نیروهای ترک آماده کرده است.

به گزارشامروله، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، ارتش ترکیه که مدتی است در مرزهای جنوبی خود و به طور دقیق در مرز با استان حلب به آماده باش کامل درآمده، روز سه‌شنبه بیش از 30 تانک و نفربر و صدها نیروی دیگر به این منطقه اعزام کرد که گفته می‌شود برای آغاز عملیاتی در داخل خاک سوریه است که اردوغان خواهان انجام آن است.

 

به گفته منابع سوری، نیروهای ترکیه از استان غازی آنتپ به استان کیلیس در جنوب کشور اعزام شده‌اند و در روستای ابیلی ترکیه که با روستای الراعی سوریه هم مرز است، مستقر شده‌اند.

 

همچنین تعداد قابل توجهی از نیروهای ترکیه در روستای کراکامش ترکیه هم مرز با شهرک جرابلس سوریه مستقر شده‌اند. این مناطق از خاک سوریه که در شمال حلب قرار دارد در کنترل داعش است و این گروه مدت‌هاست که آنجا را به پایگاهی مستحکم برای خود تبدیل کرده و پیش از بالا گرفتن تنش با آنکارا مسیری برای قاچاق و انتقال تندروها به داخل سوریه محسوب می‌شد.

 

ارتش ترکیه همچنین در مناطق مرزی خود درمجاورت استان حلب سوریه تدابیر شدید امنیتی اتخاذ کرده و ایستگاه‌های بازرسی متعددی در روستاها و راه‌های مواصلاتی منتهی به مرز با سوریه ایجاد کرده است.

 

این اولین بار است که ارتش سوریه در این حجم نیرو به مرزهای خود با سوریه اعزام می‌کند و این تصمیم پس از نشست روز گذشته شورای امنیت ملی این کشور با حضور مسئولان ارشد سیاسی، نظامی و امنیتی اتخاذ شده است.

 

در آن سوی مرز و در مناطق تحت اشغال داعش نیز این گروه خود را برای جنگی تمام عیار با نیروهای ترکیه آماده کرده است و در چند روز گذشته اقدام به کاشت مین و ساخت تله‌های انفجاری در طول نوار مرزی با ترکیه کرده است.

 

این گروه همچنین خاک‌ریزی‌هایی را در اطراف شهرک جرابلس ایجاد کرده و نیروهای خود را در این مناطق به حالت کاملا آماده باش درآورده است.

 

ترکیه که از پیشروی‌های اخیر کردها در شمال سوریه و احتمال ایجاد منطقه‌ای خودمختار توسط آنها در سوریه نگران است، تصمیم دارد تا منطقه‌ای حائل به طول بیش از 120 کیلومتر و عمق 33 کیلومتر در داخل مرزهای سوریه ایجاد کند که این منطقه دقیقا در مناطق تحت کنترل داعش ایجاد می‌شود.

 

منطقه خودمختاری که کردها به دنبال آن هستند

 

 

 

در صورت ایجاد چنین منطقه‌ای در شمال حلب عملا کردها نمی‌توانند مناطق شرقی تحت کنترل خود یعنی شمال استان‌های حسکه و رقه را به مناطق کردنشین غربی یعنی عفرین در شمال غرب حلب متصل کنند و در اجرای طرح خود برای ایجاد منطقه‌ای خودمختار که نوار مرزی شمالی سوریه از مرز با عراق تا دریای مدیترانه را در بر خواهد گرفت، ناکام می‌مانند.

از سوی دیگر ایجاد چنین منطقه‌ای توسط ترکیه تنها بخش‌های باقیمانده در دست داعش در مرز با ترکیه از کنترل این گروه خارج می‌شود.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد