«دانش‌بومی واحدهای سنجش» به نام کرمانشاه ثبت‌ملی شد

سرویس: اخبار استانکد خبر: 286256|10:55 - 1394/05/03
نسخه چاپی
«دانش‌بومی واحدهای سنجش» به نام کرمانشاه ثبت‌ملی شد
مسئول ثبت آثار اداره‌کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از ثبت‌ملی شدن «دانش‌بومی واحدهای سنجش» به نام کرمانشاه خبر داد.

به گزارشامروله، اکرم طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در این باره اظهارکرد: «دانش‌بومی واحدهای سنجش» به عنوان یک میراث ناملموس ارزشمند از استان کرمانشاه در لیست آثار ملی ایرانیان قرار گرفت.

 

وی افزود: این پرونده در قالب پنج واحد سنجش محلی شامل حجم، وزن، مساحت، زمان و طول تهیه شده که برای هرکدام از این موارد وسایل سنجش خاصی نام برده شده است.

 

مسئول امور موزه های استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: به عنوان مثال کرمانشاهیان در گذشته برای سنجش طول از واحدهایی همچون قلانج (معادل یک کف دست)، قاپ (یک مشت)، گام (یک قدم) و ... استفاده می‌کرده‌اند.

 

طهماسبی تصریح کرد: گذشتگان ما برای سنجش حجم از واحدهایی همچون «چانچه»، «قزان»، «کاسه مَن» و ... استفاده کرده و همچنین برای سنجش زمان از واحدهایی مانند «طاق» (نصف روز)، روژ (یک روز)، شو (یک شب) و ... استفاده کرده‌اند.

 

این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: کرمانشاهیان قدیم برای سنجش وزن نیز از معیارهایی همچون «مَن» (سه کیلو) و همچنین برای سنجش مساحت از واحدهایی مانند گز (یک وجب) استفاده می کرده‌اند.

 

طهماسبی یادآور شد: «دانش‌بومی واحدهای سنجش» یک پرونده بسیار کامل و مفصل است که با تصویب شورای عالی ثبت آثار ملی ایران در لیست میراث ناملموس ایرانیان قرار گرفته است.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر استانهای دیگر کشور نیز واحدهایی برای سنجش داشته باشند می توانند به عنوان زیر مجموعه این پرونده که به نام کرمانشاه ثبت شده، قرار دهند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد