تنزل شغل روانشناسی به‌دلیل عدم ارزش‌گذاری خدمات روان‌درمانی

دست‌اندازی‌های جامعه پزشکی، مراکز مشاوره را به تعطیلی کشانده است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 286258|11:08 - 1394/05/03
نسخه چاپی
دست‌اندازی‌های جامعه پزشکی، مراکز مشاوره را به تعطیلی کشانده است
عدم تعریف و ارزش‌گذاری خدمات روانشناسی و بیمه نبودن آن‌ها برخی از مراکز را به تعطیلی کشانده که کرمانشاه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و متولیان امر باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند.

به گزارشامروله، گرفتاری‌های شخصی افراد گاهی اوقات آنها را از ادامه زندگی کلافه می‌کند که در این مواقع انسان‌ها نیاز دارند که مسائل و مشکلات خود را با یک فرد قابل اعتماد درمیان بگذارند.

از سوی دیگر زندگی‌های پرمشغله امروز جای درد دل کردن انسان‌ها با یکدیگر را کم‌رنگ کرده و افراد ترجیح ‌می‌دهند برای رفع مشکل خود به کلینیک‌های روانشناسی و مشاوره مراجعه کنند.

روانشناس و مشاوران خانواده افرادی هستند که با سعه‌ صدر پای صحبت مراجعه‌کنندگان می‌نشینند و با ارائه راهکارهای علمی و موثر خود، برای برطرف کردن مشکل افراد تلاش می‌کنند.

با این وجود برخی افراد به‌دلیل باورها و نگرش‌های اشتباه خود از مراجعه به روانشناسان و مراکز مشاوره و راهنمایی خودداری کرده و با نادیده‌گرفتن اختلالات روانی که از آن رنج می‌برند بدون آگاهی هزینه‌های هنگفتی را در سایر بخش‌های درمانی صرف کرده و پس از آگاه‌شدن از مشکل خود نهایتا به روانشناس و یا مشاور برای درمان مراجعه می‌کنند.

از سوی دیگر مراجعه اندک مردم به مراکز مشاوره، عدم تعریف و ارزش‌گذاری خدمات روانشناسی و بیمه‌نبودن آن‌ها برخی از مراکز را به تعطیلی کشانده که کرمانشاه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و متولیان امر باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند.

*تعرفه‌گذاری خدمات روانشناسی؛ تابع سیاست‌های عالی بیمه کشور

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: تعرفه‌گذاری خدمات روانشناسی و مشاوره تابع سیاست‌های عالی بیمه کشور است که مسئولان استانی در تعیین آن نقشی ندارند.

وی بیمه‌شدن خدمات مشاوره و روانشناسی با توجه به وجود آسیب‌های اجتماعی پیچیده در جامعه را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر نیاز به خدمات روانشناسی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر احساس می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: حساسیت مسئولان عالی‌رتبه کشور به این موضع قطعا می‌تواند در تعریف تعرفه‌های خدمات روان‌درمانی موثر باشد.

قادری با بیان اینکه زیر پوشش قرارگرفتن خدمات روانشناسی و مشاوره نتایج مثبتی به‌دنبال دارد، افزود: گاهی اوقات می‌توان با یک مشاوره روانشناسی ساده از بروز برخی بیماری‌های سنگین و ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری کرد.

به گفته مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه، در سیستم بهداشت و درمان و بیمه‌ای، پیشگیری بسیار مقرون به صرفه بوده تا اینکه فرد هزینه‌های هنگفتی را در درمان‌های روان‌شناختی پرداخت کند.

وی بیان داشت: به‌عنوان مثال در پدیده‌ای مانند خودکشی، چنانچه مشاوره اثربخشی صورت بگیرد بیمار اقدام به خودکشی نمی‌کند که در این‌صورت با یک خودکشی ناموفق هزینه‌های درمانی بالایی صرف می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بسیاری از تعرفه‌های خدمات درمانی از جمله روانشناسی در کارگروه‌های متعدد برای تصویب آن مورد بررسی کارشناسانه قرار می‌گیرد، گفت: در حال حاضر زندگی‌های شهری مشکلات فراوانی را برای افراد به وجود آورده که پیشگیری و رفع آنها نیازمند ارائه خدمات مشاوره‌ای مطلوب است.

*سازمان تامین اجتماعی برای پوشش بیمه‌ای تعرفه‌ روان‌درمانی مسئولیتی ندارد

مدیرکل بیمه تامین اجتماعی استان کرمانشاه نیز دراین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: خدمات روان‌پزشکان در حال حاضر از تعرفه‌های بیمه‌ای برخوردار هستند.

کیومرث فلاحی ادامه داد: برخورداری خدمات روانشناسی و مشاوره از اختیارات مراکز استان‌ها و مسئولان، خارج بود و باید در شورای عالی بیمه مطرح شود که به ریاست رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، برخی مشاغل همچون مامایی که قبلا از پوشش بیمه‌ای برخوردار نبودند در حال حاضر این خدمات را دریافت می‌کنند و امیدواریم روانشناسان نیز با توجه به نیاز کنونی افراد جامعه به خدمات مشاوره‌ای، زیر پوشش بیمه قرار بگیرند.

وی بیان داشت: سازمان تامین اجتماعی و بیمه‌ای برای زیر پوشش قرار دادن تعرفه‌های روان‌درمانی هیچ‌گونه مسئولیتی بر عهده ندارند.

*کاهش رغبت مراجعه مردم به روانشناسان به‌دلیل عدم پوشش بیمه‌ای خدمات روان‌درمانی

یک روانشناس در این‌باره به خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر جامعه روانشناسی با آن سر و کار دارد، عدم پوشش بیمه‌ای خدمات روانشناسی است که موجب می‌شود افراد رغبت کمتری برای مراجعه به مطب روانشناس و یا مرکز مشاوره داشته باشند.

رسول گزلانی ادامه داد: تعداد فراوان جلسات روان‌‌درمانی در برخی موارد برای بیماران و مراجعان هزینه‌های بالایی را در بر دارد که آنها را از ادامه حضور در جلسات منصرف می‌کند.

به گفته وی، بیمه‌ها می‌توانند با پوشش خدمات روانشناسی که عملا آن را انجام نمی‌دهند افراد جامعه را حمایت کرده و این در حالی است که عدم انجام آن موجب تنزل جایگاه شغل روان‌شناسان در کشور شده است.

گزلانی با بیان اینکه روانشناسان در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها فاقد درآمد مکفی از طریق شغل روانشناسی برای ادامه زندگی خود هستند، افزود: از سویی دیگر جامعه پزشکی و روان‌پزشکی با دست‌اندازی‌های خود به حوزه روانشناسی و دخالت در امور روانشناسان همواره مشکلاتی را برای این قشر فراهم می‌کنند.

این روانشناس با اشاره به اینکه مراجعه‌کنندگان به روانشناسان به‌دلیل بالابودن تعرفه‌ها و نبود بیمه انتظار دارند با یک جلسه مراجعه بهبودی کامل پیدا کنند، افزود: ارزیابی روانی و طراحی فرآیند آن نیازمند درمان کامل است.

*نبود پشتیبانی قانونی از جامعه روانشناسان

وی خاطرنشان کرد: روانشناسان با توجه به عمر 12 ساله نظام روانشناسی جایگاه متزلزلی در جامعه داشته و در برخی موارد نیز مانند حضور روانشناس در مراکز ترک اعتیاد از آنها سوء‌استفاده شغلی می‌شود.

به گفته این روانشناس، در مراکز ترک اعتیاد هیچ‌گونه پشتیبانی قانونی از جامعه روانشناسان و مددکاران وجود ندارد و این در حالی است که بسیاری از تحقیقات علمی صورت‌گرفته نشان می‌دهد که روان‌درمانی صورت گرفته از سوی روانشناسان به اندازه دارودرمانی موثر است.

گزلانی یادآور شد: عدم باور به اینکه روان‌درمانی می‌تواند به افراد در حل مشکل کمک شایانی داشته باشد، بیمه‌نبودن خدمات روانشناسی و عدم ارجاع بیماران نیازمند به افراد دارای صلاحیت و پروانه کار، مشکلات جامعه روانشناسان را دوچندان کرده است.

*روان‌‌پزشکان مانعی برای فعالیت روانشناسان در مراکز درمانی

این روانشناس با اشاره به اینکه روانشناسانی که در مراکز دولتی فعالیت می‌کنند به‌دلیل دریافت حقوق ماهیانه خود دغدغه مالی کمتری دارند، گفت: طیف گسترده روان‌پزشکان در مراکز درمانی همچون بیمارستان‌های اعصاب و روان اجازه فعالیت به روانشناسان را نمی‌دهند.

وی افزود: تعرفه‌های روانشناسی اعلام شده با تعرفه‌های سازمان بهزیستی متفاوت است و تعرفه‌ها در مرکز کشور، مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها بر مبنای نوع مدرک تحصیلی متفاوت بوده که این خود موجب به‌وجود آمدن نوعی تبعیض در نگاه به روانشناسان می‌شود.

به گفته گزلانی، در برخی موارد به‌دلیل عدم نظارت‌های منسجم بر مراکز خصوصی، تعرفه‌های دریافتی به دلخواه بوده و این امر زمینه رشد هر چه بیشتر ورود افراد با رشته‌های غیرمرتبط و فاقد صلاحیت و ایجاد مراکز خصوصی غیرمجاز را فراهم کرده است.

این روانشناس افزود: ارتقای بهداشت روان در جامعه نیازمند همکاری و همراهی همه‌جانبه نهاد‌هایی همچون مجلس، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، کار، علوم، ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی، بیمه‌ها، نظام پزشکی و نظام روانشناسی و مشاوره است که با عزمی همه‌جانبه در راستای ارتقای سلامت افراد در جامعه تلاش کنند.

وی یادآور شد: ارزش‌گذاری خدمات روان‌شناختی در کنار توجه به وضعیت معیشتی روانشناسان با توجه به فرسودگی شغلی بسیار بالای آن می‌تواند زمینه لازم را برای استفاده آحاد جامعه از این خدمات فراهم کند.

...................................

گزارش از سهیلا شعبانی

...................................

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد