مرصاد بررسی می کند؛

کرمانشاه در بن بست زمینی و هوایی وزارت راه و شهرسازی/ 10 محور شریانی غرب کشور در کرمانشاه بی نصیب از تدبیر

سرویس: اخبار استانکد خبر: 294610|12:19 - 1395/05/03
نسخه چاپی
	کرمانشاه در بن بست زمینی و هوایی وزارت راه و شهرسازی/ 10 محور شریانی غرب کشور در کرمانشاه بی نصیب از تدبیر
مرصادنیوز: بررسی محورهای مواصلاتی جاده ای و راه های هوایی و ریلی نشان می دهد که استان کرمانشاه به دلیل ضعف زیرساخت عملا در بن بست ساخته شده وزارت راه و شهرسازی گرفتار شده است.

به گزارشامروله،  راه های ارتباطی اعم از جاده ای، ریلی و هوایی یکی از اصلی ترین زیرساختهای توسعه و پیشرفت است.

 

در حالی که بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه اقتصاد و عمران این روزها به درستی تمرکز ویژه ای بر اتصال استان کرمانشاه بعد از ده ها سال، به خطور ریلی کشور دارند اما جالب است بررسی شود که علاوه بر مسیرهای هوایی و ریلی،  مرکز استان کرمانشاه (بخوانید استان کرمانشاه) فاقد حتی یک محور مواصلاتی جاده ای کامل و بی نقص است.

 

خروجیها و وردیهای استان کرمانشاه همگی ناقص و عمدتا بیش از یک ربع قرن از زمان شروع ساخت آنها می گذرد و هیچ چشم اندازی برای اتمام آنها متصور نیست و اسیر وعده هایی است که سال به سال فقط تمدید می شوند.

در این باره می توان شاه راه های مواصلاتی جاده ای در کرمانشاه را به شرح زیر بررسی کرد.

 
1- محور "کرمانشاه - کامیاران" مسیر اصلی ترانزیت شمال غرب به جنوب کشور با مرکزیت کرمانشاه و قطعه ای از بزرگراه کرمانشاه میاندوآب با شاخصه محور گردشگری است که پس از چندین سال همچنان در دست ساخت است و خبری از اتمام ان نیست. طولانی شدن روند ترمیم و تکمیل این محور یکی از پر تلفات ترین و پر تصادف ترین جاده های استان را دقم زده است و هیچ کس نمی گوید اتمام آن چه وقت فرا می رسد. بد نیست مجریان و متولیان امر نگاهی مجدد به تاریخ شروع و برنامه زمان بندی اولیه اتمام آن در قوانین بودجه سالیانه در سالهای گذشته و سال جاری داشته باشند شاید چاره ای برای اتمام سریعتر این پروژه که جان و مال و وقت مردم و رانندگان را به بازی گرفته است اندیشیده شود که باید تبدیل به آزاد راه می شد.

 

2- محور "کرمانشاه - هرسین - خرم آباد" و اتصال آن به آزاد راه خرم آباد اندیمشک   می تواند عامل موثری برای تقویت محور ترانزیت شمال غرب به جنوب و تبدیل شدن به یک محور گردشگری و در ادامه اتصال به بزرگراه کربلا باشد و از طریق سنقر ارتباط با زنجان و قزوین و تبریز و مرکز کشور را برقرار کند. بررسی ها نشان می دهد سرعت پروژه در استان لرستان قابل قبول است اما  بخش کرمانشاه آن حتی در پیوست قانون بودجه سال جاری نیز حذف شده است.  یک راه شریانی اصلی که پایانی برای آن متصور نیست.  برای قسمت بیستون به سنقر و "سنقر - قروه - بیجار" آن هم هیچ برنامه ای که حاکی از انجام آن باشد فعلا برای مردم منتشر نشده است.

 

3- بزرگراه کربلا که تهران را به خسروی متصل می کند شاهراه اصلی استان کرمانشاه است که قطعاتی از آن مانند کمر بندی بیستون و خصوصا از اسلام آباد تا سرپل همچنان در دست ساخت است و فقط وعده اتمام آن سال به سال تکرار می شود، علاوه بر این از تعمیر و نگهداری بسیار ضعیف ابنیه و سطح آسفالت آن نیز نباید به سادگی گذشت که گاها سرعت مجاز 110 کیلومتر بر ساعت حرکت خودروها در آن به زیر 50 تنزل می یابد.

 

4- محور "اسلا آباد - پلدختر"  که جنوب کشور را به مرزهای استان کرمانشاه و استان ایلام و کرمانشاه را تا ارومیه متصل می کند نقش اساسی در ترانزیت سوخت و کالا و مسافر دارد سرنوشتی مشابه دارد. با توجه به وعده احدتث پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب باید سریعتر این محورخاتمه یابد. تلفات و تصادفات این محور نیز چشمگیر و معمولا سهمیه خبری رسانه هاست.

 

5- محور کرمانشاه - روانسر - پاوه - مریوان  که مسیر حیاتی اورامانات است یک شریلن اصلی با شاخصه های گردشگری، تردد مسافر، حمل بار از بازارچه مرزی شوشمی و البته مسیر ارتباطی با حلبچه است که مغفول مانده است. ساماندهی این مسیر در بهبود وضع عمومی منطقه بسیار موثر است.

 

6- دسترسی کرمانشاه به شهرستان ثلاث باباجانی متاسفانه از دو محور دور و دراز و پر از بیم و هراس جوانرود و سرپل ذهاب امکان پذیر است و ساکنان این شهرستان مرزی و تجار و بازرگانانی که بازارچه ثلاث باباجانی را برای مراودات مرزی خود با عراق انتخاب می کنند را دچار مشکلات فراوان کرده است. علاوه بر این نقش امنیتی آن را نیز باید مد نظر قرار دا  که لازم است مستقیما از طریق محور "هلول - کوزران" به کرمانشاه متصل گردد. البته وضعیت محور جوانرود به ثلاث باباجانی و سرپل به این شهرستان نیز تاسف بار است و رنج مضاعفی را برای طی کنندگان آنها فراهم می کند و اقتصاد و امنیت مردم را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

 

 
7- مسیر "کرمانشاه - کوزران - جوانرود" و "کرمانشاه - کوزران - گهواره" نیز  نیازمند تعریض و رسیدگی جدی است.

 

8- بخشی از مسیر  "کرمانشاه - ایلام" از طریق هلشی و حمیل هنوز انجام نشده و بخشهایی از آن هر ساله دچار ریزش و  انسداد می شود و ناامنی ایجاد می کند. در محور قدیمی این مسیر نیز  وضعیت مناسبی حاکم نیست. خصوصا اینکه به عنوان راه دسترسی به گیلان غرب و سومار  از لحاظ اقتصادی و امنیتی حائز اهمیت است و باید توجه جدی به آن معطوف شود.  اهمیت این دو محور زمانی دو چندان می شود که دسترسی عمده مسافرین و زوار عتبات عالیات و بازرگانان و تجار  به مرز مهران را فراهم می آورد و انتقال محصولات و کالاهای استان ایلام نیز عمدتا از این محورها انجام می گیرد.

 

9- قصه دردناک کمربندی غربی کرمانشاه که معلوم نیست کی به اتمام می رسد نیز از پروژه های بزرگی است که سالها قبل شروع شده و مدتها از آغاز عملیات اجرایی آن می گذرد ولی این پروژه فقط وعده های تکراری مسئولین و گاها عکس و فیلم بازدید بعضی از آنها را با خود دارد. تردد کامیونهای سنگین و ترافیک و ... در کمربندی فعلی کرمانشاه فقط به دلیل بی توجهی به این پروژه است.

 

10- به تمام موارد بالا می توان ضرورت تکمیل آزاد راه همدان - سنقر را نیز اضافه کرد که می تواند این شهرستان مستعد کرمانشاه را از بن بست خارج کند.

 

این بررسی اجمالی نگاهی به آخرین وضعیت راه های اصلی و شریانی استان بود. شاید دیگر نیازی به بررسی بقیه راه های ارتباطی مراکز شهرستانها و راه های شهرهای همجوار با استانهای دیگر و البته راه های اقتصادی و روستایی و ... در صورت برآورده شدن این نیازهای اصلی که در اولویت هستند نباشد.

 

شاید بتوان در کنار همه این موارد بحث راه آهن و عدم توسعه و نگهداری فرودگاه را هم به بررسی محورهای ارتباطی استان اضافه کرد. راه آهنی که هنوز خبری از آن نیست و فرودگاهی که تنها باند موجود و فرسوده آن به نظر می رسد دیگر توان تحمل فرود و برخاست هواپیماها را نداشته باشد و شاید به همین دلیل حمل بار در آن انجام نمی گیرد.

 

قضاوت با مخاطبان است. طبیعی است استانی که از حداقل زیر ساختهای توسعه یعنی راه مناسب در طول سالیان طولانی کم بهره بوده و هیچگاه مورد توجه جدی قرار نگرفته است، حداکثر بی کاری و توسعه نیافتگی را در بین استانهای کشور داشته باشد. مردمی که جان و مال و فرزندان خود را برای بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان پایگاه امن و ستون پایدار و تنومند ایران اسلامی در جنگ 8 ساله و مبارزه با ضد انقلاب بذل کردند و با پشتیبانی همه جانبه خود از رزمندگان ارتش و سپاه و بسیج و ... و همراه کردن خود و فرزندانشان با آنان امنیت را علاوه بر کرمانشاه به کردستان و حتی آذربایجان غربی و خوزستان و مرکز کشور هدیه دادند.

 

 این روزها که به سالگرد عملیات مرصاد نزدیک می شویم  این نقش برجسته تابش خود را بیشتر نشان می دهد و به همین دلایل باید هرچه سریعتر فکری برای خروج این استان محق و مستعد از شرایط کنونی داشت.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد