گزارش بین الملل؛

نشست بروکسل با موضوع افغانستان/اعطای کمک سه میلیارد دلاری به کابل

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 295840|15:14 - 1395/07/13
نسخه چاپی
نشست بروکسل با موضوع افغانستان/اعطای کمک سه میلیارد دلاری به کابل
یازدهمین کنفرانس بین المللی بروکسل با موضوع افغانستان در حالی برگزار می شود که دولت کابل به کمک سه میلیارد دلاری کشورهای حامی افغانستان چشم دوخته است.

به گزارشامروله، علی کاوسی نژاد:یازدهمین کنفرانس بین المللی بروکسل با موضوع افغانستان در کشور بلژیک در حالی برگزار می شود که می توان انتظار داشت علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه ناتو و آمریکا کشورهای دیگری نیز در این کنفرانس شرکت کنند و در این میان «سرتاج عزیز» مشاور امور خارجه پاکستان در این کنفرانس شرکت خواهد داشت.

یازدهمین کنفرانس بین المللی بروکسل با موضوع همکاری برای برقرای صلح و ثبات در افغانستان برگزار می شود و «اشرف غنی» رئیس جمهور و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز در این کنفرانس شرکت دارند. قبل از برگزاری این کنفرانس اختلافاتی بین سران دولت وحدت ملی افغانستان بروز کرد که با میانجیگری رهبران جهادی افغانستان و مقامات کشورهای دوست و متحد دولت کابل این اختلافات رو به کاهش گذاشت و در نهایت رهبران دولت وحدت ملی توانستند در دیدارهایی دوجانبه به حل و فصل اختلافات خود پرداخته و امید به برقراری وحدت و انسجام را در میان رهبران دولت به ملت افغانستان هدیه کنند.

موفقیتی که دولت وحدت ملی افغانستان قبل از برگزاری کنفرانس بروکسل توانست بدست آورد امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی افغانستان به رهبری «گلبدین حکمتیار» بودموفقیتی که دولت وحدت ملی افغانستان قبل از برگزاری کنفرانس بروکسل توانست بدست آورد امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی افغانستان به رهبری «گلبدین حکمتیار» بود که  می توان آنرا یکی از تلاش های جدی سران دولت افغانستان برای برگزاری صلح و ثبات در این کشور دانست. هر چند حکمتیار خود در مراسم امضای توافقنامه صلح در کابل حضور نداشت و از طریق ویدیو کنفرانس در این مراسم شرکت کرد، اما سران دولت وحدت ملی، رهبران جهادی افغانستان، نمایندگان حزب اسلامی و مقامات دولتی افغانستان با شرکت در این مراسم بدان مشروعیت داده و حمایت خود را از دولت و ملت افغانستان در راستای رسیدن به صلحی پایدار نشان دادند.

از جمله شروطی که حکمتیار و حزب اسلامی افغانستان بر آن تاکید کرده است فراهم آوردن بستری مناسب از سوی دولت وحدت ملی برای شرکت نمایندگان حزب اسلامی در انتخابات آتی افغانستان است که این خود نوید دهنده صلح و تفاهم بین دولت و حزب اسلامی افغانستان است. تا جایی که حکمتیار در مراسم امضای توافقنامه صلح توسط اشرف غنی از گروه های مخالف دولت از جمله گروه طالبان خواست تا به روند صلح در افغانستان پیوسته و صلح در این کشور را تجربه کنند.

در این میان تنها گروهی که مخالفت خود را با توافقنامه صلح دولت افغانستان و حمکتیار نشان داد و در جهت تضعیف دولت وحدت ملی قدم برداشت گروه طالبان بود. گروه طالبان به رهبری «ملا هیبت الله آخوند زاده» که مخالف حضور نیروهای خارجی در افغانستان هستند همزمان با برگزاری کنفرانس بروکسل تهاجمی گسترده را به شهرهای «قندوز» و «ناوه» آغاز کرد و توانست شهر ناوه را به تصرف خود درآورد اما با مقاومت نیروهای امنیتی افغانستان نه تنها شهر ناوه از تصرف گروه طالبان خارج شد بلکه گروه طالبان در تهاجم ۲ هزار نفری خود به قندوز نتوانست برای بار دوم در طول یکسال گذشته کنترل این شهر را بدست بگیرد.

حملات گروه طالبان به شهرهای افغانستان همزمان با برگزاری کنفرانس بروکسل در واقع ضعیف نشان دادن دولت وحدت ملی در برقراری و حفظ امنیت در این کشور است. شورشیان طالبان به کمک نیروهای طالبان پاکستان قصد سیطره بر شهر راهبردی قندوز را داشتند که با مقاومت نیروهای امنیتی افغانستان روبرو شدند. از سویی سازمان اطلاعات پاکستان «آی اس آی» نیز در برنامه ای بلندمدت تصمیم دارد که رهبری و مرکزیت گروه طالبان را به ولایت هلمند افغانستان انتقال دهد و ما روز گذشته شاهد آن بودیم که اعضای طالبان با یورش به شهر «ناوه» تا ساعاتی کنترل آنرا بدست گرفتند.

«خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان نیز در روزهای گذشته و قبل از برگزاری کنفرانس بروکسل اعلام کرد که سیاست اسلام آباد در قبال افغانستان تغییر خواهد کرد. پاکستان که از همگرایی و نزدیگی دولت افغانستان و هند بیمناک است تصمیم دارد به شگردهای مختلف دولت وحدت ملی افغانستان را در آستانه برگزاری نشست بروکسل تحت فشار قرار دهد تا جایی که مرزهای پاکستان در ایامی که تجار افغانستانی قصد ترانزیت کالاها و محصولات خود به هند را داشتند دولت اسلام آباد مرزهای «چمن»، «انگور ادا» و «واهگا» را به روی بازرگانان افغانستانی بست. اشرف غنی نیز در تماس با مقامات دولت هند از آنها خواست تجار افغانستانی از طریق هوایی محصولات خود را به هند صادر کنند و در مقابل از پرداخت مالیات نیز معاف شوند.

یازدهمین کنفرانس بین المللی بروکسل در راستای نشست سال ۲۰۱۲ توکیو برگزار می شود، در نشست توکیو تصمیم بر آن شد که کشورهای عضو ناتو تا سال ۲۰۱۶ میلادی سالیانه ۴ میلیارد دلار به افغانستان کمک کنند و زمان این توافقنامه در سال جاری میلادی به پایان می رسد و  کشورهای عضو ناتو و آمریکا با تعیین شروطی قصد دارند سالیانه مبلغ ۳ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ به افغانستان کمک مالی پرداخت کنند.کشورهای عضو ناتو و آمریکا با تعیین شروطی قصد دارند سالیانه مبلغ ۳ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ به افغانستان کمک مالی پرداخت کنند

از جمله شروطی که کشورهای عضو ناتو و آمریکا برای دولت وحدت ملی افغانستان تعیین کرده اند می توان انجام اصلاحات انتخاباتی، تلاش برای برقراری صلح در افغانستان، مبارزه با فساد در کشور و همچنین بازگشت پناهجویان افغانستانی به کشورشان است. درنشست ماه ژوئیه کشورهای عضو ناتو که در ورشو برگزار شد تصمیم بر آن شد که کمک به افغانستان تا سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه یابد و این خود می تواند بدان معنا باشد که نیروهای خارجی قصد دارند تا سال ۲۰۲۰ در افغانستان حضور داشته باشند و این خود برقراری صلحی پایدار در افغانستان را به چالش خواهد کشاند چون یکی از شروط طالبان برای پیوستن به روند صلح در این کشور خروج نیروهای خارجی از افغانستان است.

در حاشیه کنفرانس بروکسل و در چهارم اکتبر نشست «جنسیت- زنان توانمند، افغانستان مرفه» برای حفظ حقوق زنان و توانمندسازی آنها و نشست دیگری نیز با عنوان «همکاری اقتصادی منطقه‌ای-همگرایی منطقه ای و رفاه» در جهت یکپارچه سازی همکاری های اقتصادی و منطقه ای برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان برگزار می شود.

دولت وحدت ملی افغانستان باید گزارشی جامع از تلاش های خود برای مبارزه با فساد و نیز برقراری صلح و ثبات در این کشور ارایه کند و به نوعی دولت وحدت ملی باید حمایت کشورهای شرکت کننده را برای کمک به افغانستان جلب نماید. اشرف غنی قبل از عزیمت به بروکسل اقداماتی را در دستور کار دولت خود قرار داده است یکی از این اقدامات انجام اصلاحات در نظام انتحاباتی افغانستان در راستای هموار ساختن زمینه برای برگزاری انتخابات آینده در این کشور است، علاوه بر این موضوع دولت وحدت ملی افغانستان توانست با انجام مذاکرات سازنده با حزب وحدت ملی افغانستان به رهبری حکمتیار توافقنامه صلح را به امضا رساند.

در راه اجرایی شدن توافقنامه صلح با حکمتیار موانع و محدودیت هایی قضایی و بین المللی وجود دارد. گلبدین حمکتیار و حزب اسلامی افغانستان در لیست سیاه سازمان ملل و آمریکا قرار دارد و اشرف غنی تلاش خواهد کرد در کنفرانس بروکسل حمایت سازمان ملل را برای خارج کردن نام حمکتیار و حزب اسلامی افغانستان از لیست سیاه این سازمان جلب کند.

«بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل نیز در این کنفرانس شرکت می کند. وی در اظهارات خود در دیدار با مقامات دولت افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل برای حمایت همه جانبه از افغانستان در کنفرانس بروکسل قول مساعده داده بود.

در کنفرانس بروکسل که گفته می شود در آن ۷۰ کشور جهان و ۲۰ سازمان بین المللی برای کمک به برقراری صلح و ثبات در افغانستان، شرکت خواهند داشت دولت وحدت ملی افغانستان می تواند با دستاوردی بزرگ از این کنفرانس به کابل باز گردد.

دولت کابل چشم به کمک سه تا پنج میلیارد دلاری کشورهای عضو ناتو و آمریکا دوخته است که می تواند تا سال ۲۰۲۰ ادامه یابد اما در مقابل دولت افغانستان نیز باید شرایطی را مهیا کند که پناهجویان افغانستانی به کشور بازگردند. 

کشورهای حامی افغانستان قصد دارند که کمک مالی خود را از طریق بودجه دولت به افغانستان تزریق کنند. وکشورهای حامی افغانستان قصد دارند که کمک مالی خود را از طریق بودجه دولت به افغانستان تزریق کنندکشورهای حامی بیم آن دارند که با وجود فساد مالی در افغانستان کمک مورد نظر حیف و میل شود و مردم افغانستان نتوانند به نحو مطلوب از این کمک های مالی و بین المللی بهره مند شوند.

بهبود وضعیت زنان و کودکان، تعلیم و آموزش کودکان، مبارزه با فساد و پولشویی، برقراری صلح و ثبات، توسعه ظرفیت های تجاری و اقتصادی در افغانستان از جمله موضوعاتی است که در نشست بروکسل به آنها پرداخته می شود.