گزارش مرصاد از یک فیلم جنجالی سینمای ایران؛

فیلمی ضد انگلیسی که سانسور تاریخ را می شکند/ تداوم حاشیه سازی برای جلوگیری از افشاگری های "یتیم خانه ایران"

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 296735|13:35 - 1395/09/14
نسخه چاپی
	فیلمی ضد انگلیسی که سانسور تاریخ را می شکند/ تداوم حاشیه سازی برای جلوگیری از افشاگری های "یتیم خانه ایران"
فیلم ضد انگلیسی یتیم خانه ایران بخشی از تاریخ ایران را روایت می کند که تا مدت ها آن بخش سانسور شده بود.

به گزارشامروله، 

به گزارش سرویس فرهنگ و هنرشبکه اطلاع رسانی مرصاد، سینمای ایران به گفته بسیاری از منتقدان پتانسیل های فراوانی دارد که در صورت توجه به آن می تواند به عنوان یک سینمای پیشرو شناخته شود. هر از چند گاهی این سینما تولیداتی دارد که امیدوار کننده است اما هر زمان این چنین فیلم های بیان کننده حقایقی ساخته می شود، با سرنوشت عجیبی روبرو می شوند!

 

فیلم یتیم خانه ایران یکی از همان فیلم هایی است که از بدو ورود خود دچار حواشی فراوانی شد و همین حواشی هم باعث شد این فیلم بر سر زبان ها بیافتد. هر چند که شاید موضوع اصلی این فیلم که برشی از تاریخ کمتر شنیده شده ایران است، دلیل اصلی جذابیت و شهرت آن باشد.

 

 

طالبی کارگران فیلم در خصوص حذف این روایت از کتاب های تاریخ می گوید:  متاسفانه کسی نمای روشنی از قحطی آن سال ها ندارد و همه خاطراتی مبهم به یاد دارند و این فاجعه عظیم در کتب درسی تاریخی ما نیز از زمان پهلوی تا بعد از انقلاب گنجانده نشده است!

 

با این وجود با گذشت مدتی از آغاز اکران یتیم خانه ایران، هنور این فیلم با حاشیه های متعددی دست به گریبان است.

 

توقیف فیلم قبل از اکران

 

داستان یتیم خانه ایران در سال ۱۲۹۵ تا ۱۳۰۰ می‌گذرد که در زمان احمدشاه قاجار، بر اثر قحطی ناشی از خیانت انگلیس ها، نیمی از مردم ایران جان باختند.روایت ضد انگلیسی فیلم موجب شد تا از همان ابتدا مشکلات با اکران این فیلم همراه باشد.

 

در روزهای ابتدایی آبان ماه بود که قرار شد این فیلم اکران شود اما خبری منتشر شد که کمی عجیب به نظر می رسید.  در حالی که اعلام شده بود "یتیم خانه ایران" اکران خواهد شد، از اکران این فیلم ضدانگلیسی جلوگیری شد.

 

 

در آن زمان گفته شد که برخی منابع خبری آگاه پیغام های سفارت تازه گشایش یافته انگلستان به برخی از نزدیکان دولت را دلیل این تعلل در اکران عنوان کرده اند. انگلیس‌ها پخش این فیلم در ایران که روایتی از قتل عام میلیونها ایرانی در "قحطی انگلیسی"  است را عامل تیره شدن مجدد روابط با دولت توصیف کرده است.

 

در این میان این وضعیت با واکنش شخصیت های متعددی روبرو شد. سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین یکی از کسانی بود که در واکنش به توقیف فیلم یتیم خانه ایران گفت: اخلال در اکران فیلم یتیم خانه ایران ظالمانه است.

 

 سردار نقدی اضافه کرد:اگر ادعای ازادی بیان داریم این آزادی باید برای همه باشدو امیدوارم اینطور که میگویند پای سفارتخانه های استعماری در میان نباشد.     

 

وی با اشاره به  خرابکاری فنی که مانع اکران این فیلم در جشنواره فجر شد گفت: برای اکران عمومی هم اول میگویند اردیبهشت بعد عید فطر بعد عقب میافتد به اول مهر وهمینطور عقب می افتد تا کی ؟ وقتی فیلمهای جدید برسد چرا؟ خدامیداند.   

 

 رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: امیدوارم اینطور که می گویند پای سفارتخانه های استعماری در میان نباشد.

 

در ادامه مشکل جلوگیری از اکران فیلم یتیم خانه ایران با حکم رئیس قوه قضاییه حل شد که طالبی کارگردان آن با انتشار پیامی از این اقدام آیت الله آملی لاریجانی تشکر کرد.

 

طالبی در پیام خود نوشت: بازکردن گره های اهالی فرهنگ و هنر به دست جنابعالی، علی الخصوص اقدام اخیرتان در مورد حل اکران فیلم های سینمایی و فیلم یتیم خانه ایران، مرا ملزم می کند تقدیر و تشکر خودم را نسبت به این عنایت جنابعالی اعلام کنم و خدا را شاکر باشم به وجود چون شمایی که مقتضیات هنر و مشکلات هنرمندان را در این هجوم فرهنگی غرب به درستی درک می کنید و با اشارات به هنگام و نگاه پدرانه نمی گذارید مهاجمان فرهنگی بر غم نامه های ما دست افشانی کنند.

 

 

تعداد پایین سالن های نمایش

 

اما باز هم نگاه تبعیض آمیز به این فیلم ضد انگلیسی در شیوه اکران نیز دیده می شود. بر اساس یک آمار منتشر شده از تعداد سالن های نمایش، مشاهده می شود که سالن های نمایش یتیم خانه ایران بسیار کم است که این موضوع باعث خواهد شد تا مردم برای دیدن آن با مشکلاتی روبرو شوند.

 

بر اساس این آمار منتشر شده،   تعداد سالن های نمایش فیلم های بارکد ۱۲۱ سالن،  آس و پاس ۱۱۱ سالن و سلام بمبئی ۱۰۰ سالن (درروز اول اکران) است اما یتیم خانه ایران تنها در ۲۴ سالن نمایش داده می شود!

 

به گزارش مرصاد، به نظر می رسد این چنین روایت های افشاگرانه ای از دشمنان تاریخی ایرانیان به مذاق افرادی خوش نیامده است که این چنین رویه ای در برابر آن اجرایی شده است.