مذهبی

طرح توسعه حرم مطهر علوی به مرحله کاشی‌کاری رسید

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 297473|23:57 - 1395/11/03
نسخه چاپی
طرح توسعه حرم مطهر علوی به مرحله کاشی‌کاری رسید
جانشین معاونت فنی ستاد بازسازی عتبات عالیات در پروژه صحن فاطمه زهرا(س) گفت: عملیات اجرایی طرح توسعه حرم مطهر علوی به مرحله نما و کاشی‌کاری رسیده است.

به گزارشامروله،  به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، حامد امیری افزود: با توجه به نما و شکل معماری داخل حرم مطهر علوی که مربوط به عصر صفوی است، تصمیم بر این شد که در طراحی و ساخت صحن و شبستان حضرت زهرا(س) نیز، این الگوی ایرانی و اسلامی رعایت شود.

وی افزود: براساس این الگو،  استفاده از کاشی‌های هفت رنگ، معرق و معقلی در نقاط مختلف بنا در دستور کار معماران و استادکاران ایرانی قرار گرفته است.  

جانشین معاونت فنی ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه نماکاری طرح با اتمام «سفت‌کاری‌ها» آغاز شده است گفت: هم اکنون از بالاترین نقطه صحن حضرت زهرا(س) که نزدیک‌ترین فضا به گنبد و حرم قدیم یعنی فضای ۱+ و طبقه اول بخش زیارتی می‌باشد، مراحل نماکاری آغاز شده و به دست استادکاران برجسته این رشته در حال اجراست.

وی با بیان اینکه نماکاری توسط گروه‌هایی که تجربه اینگونه کارها در اماکن زیارتی ایران و اعتاب مقدسه را داشته‌اند اجرا می‌شود افزود: در حال حاضر دو پیمانکار ایرانی مشغول هستند که یکی طبقه اول و حیاط داخلی و دیگری اجرای نمای فضاهای سرپوشیده و راهروهای رواق شمالی که به سمت بیرون و خیابان امام زین العابدین است را برعهده دارند.

جانشین معاونت فنی ستاد بازسازی عتبات در پروژه صحن فاطمه زهرا(س) گفت: طول نماکاری طبقه اول حدود ۲۰۰متر است که هم اکنون نیمی از آن به مرحله کاشی‌کاری رسیده و نیم دیگر در مرحله اجرای آجرنما و کاربندی‌ها ورسمی‌های رواق‌هاست.

وی اظهار کرد: در طبقه اول، حدود ۱۰هزارو۲۰۰مترمربع فضای مسقف و ۴هزارمترمربع فضای روباز وجود دارد که عملیات اجرای سنگ کف فضای مسقف تقریبا به اتمام رسیده و سنگ‌کاری دیوارها در حال اجراست.همچنین عملیات آئینه‌کاری حدود ۲هزارمترمربع از فضای مسقف به اتمام رسیده است.

امیری گفت: پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده عملیات نماکاری طبقه اول از بخش زیارتی طرح توسعه حرم مطهر علوی تکمیل شود و  اجرای کاشی‌های معرق و خطاطی آن نیز تا پایان امسال صورت گیرد.

جانشین معاونت فنی ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: جهت اجرای کاشی‌های معرق که آخرین مرحله از عملیات نماکاری می‌باشد در مرحله انتخاب خطاط و تعیین آیات و احادیثی هستیم که باید روی کاشی‌ها نقش بسته شود.

براساس این گزارش، کاشی معقلی، نوعی کاشی کاری است که با ساخت و تهیه کاشی با ابعاد بسیار کوچک و پهلوی هم قرار گرفتن این کاشی‌ها، کار معقلی صورت می‌گیرد.تلفیق کاشی با آجر در نماسازی از انبساط و انقباض کاشی‌ها جلو گیری می‌کند.با این عمل پریدن و خرد شدن لعاب کاشی به حداقل می‌رسد.انواع خطوط مستقیم در محورهای عمودی و افقی و گاه خطوط مورب با زاویه ۴۵ درجه و شطرنجی از نقوشی هستند که در کاشی کاری معقلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و جلوه‌ای بی‌نظیر و روحانی به نما می‌بخشد.