رئیس اداره دامپزشکی شهرستان صحنه :

کشتار دام و طیور خارج از کشتار گاه ها ممنوع است / افتتاح کشتارگاه در صحنه تا پایان دی ماه سال جاری

کد خبر: 297607|13:12 - 1395/11/10
نسخه چاپی
	کشتار دام و طیور خارج از کشتار گاه ها ممنوع است / افتتاح کشتارگاه در صحنه تا پایان دی ماه سال جاری
پایگاه خبری امروله :رئیس اداره دامپزشکی شهرستان صحنه گفت : خريد مرغ زنده در شهرستان صحنه به عنوان فرهنگ مردم با توجه به اعتقادات و باور مردم شهرستان در جامعه نهادينه شده ، متاسفانه همين امر موجب مي شود که مردم با اداره دامپزشکي و متوليان جلوگيري از فروش مرغ زنده همکاري لازم را نداشته باشند

به گزارشامروله، رامین سمیعیان در گفتگو باامروله، عنوان کرد : خريد مرغ زنده در شهرستان صحنه به عنوان فرهنگ مردم با توجه به اعتقادات و باور مردم شهرستان در جامعه نهادينه شده ، متاسفانه همين  امر موجب مي شود که مردم با اداره دامپزشکي و متوليان جلوگيري از فروش مرغ زنده همکاري لازم را نداشته باشند به همين دليل امروزه شاهد اين هستيم که تعداد کثيري از مغازه ها حتي بدون داشتن مجوز و پروانه کسب اقدام به فروش مرغ زنده به مردم مي کنند که در اين مورد امیدوارم که مسئولین امر اقدامات جدی تری را به انجام برسانند.

 

وی ادامه داد :فروش مرغ زنده علاوه بر مشکلات بهداشتی که ایجاد می نماید باعث بهم ریختگی مبلمان شهری شده و چهره شهر را از این منظر نیز بسیار زشت و ناپسند می نماید.همچنین از نظر روانشناسان کشتار حیوانات در ملاء عام می تواند اثرات مخرب و جبران ناپذیزی بر روحیات و رفتار کودکان داشته باشد.

 

سمیعیان خاطر نشان کرد : خوشبختانه در شهرستان صحنه تا کنون هيچ موردي از آنفلانزاي نوع a فوق حاد  پرندگان  ديده نشده ؛ اما در اين شرايط بايد احتياط کرد چرا که اين يک خطر به القوه است و هر لحظه امکان دارد در شهرستان شيوع پيدا کند .

 

 

وی تشریح کرد :در رابطه با کشتار دام و طيور بارها عنوان کرده ايم که کشتار خارج از کشتار گاه ها ممنوع است و طبق قانون با متخلفان برخورد مي شود چرا که از لحاظ بهداشتي و حتي شرعي دچار مشکل است ، برخي از مردم با اين طرز تفکر که در کشتارگاه ها نظارتي بر روش ذبح دام وطيور صورت نمي گيرد ترجيح مي دهند که مرغ زنده تهيه کنند اما بايد بدانند که در کشتار گاه ها ناظر شرعي حضور دارد و همچنين در تمام مراحل کشتار و بسته بندی ناظران بهداشتي از سلامت دام و طيور اطمينان حاصل کرده و سپس آن را براي رسيدن به سبد کالاي مردم روانه ي بازار مي کنند.

 

 

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان صحنه گفت : در شهرستان صحنه به زودی کشتار گاه صنعتی طیوری افتتاح مي شود که بسيار مجهز واستاندارد است . اميدواريم با راه اندازي اين کشتارگاه مردم شهرستان به خريد مرغ کشتار روز روي بياورند و جز مواردي که براي انجام امورات اعتقادي است براي تهيه گوشت مرغ مصرفي خود از مرغ هاي کشتار روز استفاده کنند.

 

 

رامین سمیعیان تصریح کرد : از مزاياي استفاده از مرغ کشتار روز مي توان گفت که اين مرغ ها با توجه به فرآيندي که در کشتارگاه طي مي کنند تا به دست مصرف کننده برسند از جمله سرد شدن سریع لاشه باعث مي شود که گوشت مرغ ترد شده و بسياري از عوامل بيماري زا از بين مي روند و يکي از مهمترين مزاياي اين نوع کشتار حضور 3 ناظر بهداشتي شامل : دکتر دامپزشکي ، کار شناس علوم آزمايشگاهي دامپزشکي ويک کاردان دامپزشکي است ؛ که از لحظه ورود طيور تا مرحله خروج آن به صورت بسته بندي شده برآن نظارت کامل دارند.

 

 

وی بیان کرد : ويروس آنفلوآنزا به سرعت جهش پيدا مي کند عموما ويروس آنفلانزا به سه تیپ A: که در انسان ،پرندگان ،خوک و اسب ایجاد بیماری میکند. B : مختص انسان وC : مشترک بين انسان و خوک. تقسيم بندي مي شود که در اين موردآنفلانزاي تيپ A ( آنفلانزاي فوق حاد پرندگان ) است که بين دام و انسان مشترک است و اگر فردي به آن مبتلا شود باعث مرگش مي شود.

 

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان صحنه گفت : مهمترین خصوصیات اپیدمیولوژیکی آنفلوانزای پرندگان که باعث این نگرانی می­شود شامل تعدد سویه­های ویروس، وجود پرندگان وحشی به عنوان مخازن این ویروس­ها، منبع غیر قابل کنترل عفونت، توانایی ذاتی این ویروسها در تبدیل شدن به سویه­های با بیماریزایی بالا به دلیل جهش ژنتیکی زمانیکه  به سایر گونه­ها منتقل می­شود، می باشد.علاوه بر این پیچیدگیها، ابتلا به این بیماری در پرندگان تظاهرات بالینی متعددی ایجاد می­کند که با برخی از بیماریهای طیور قابل تفکیک نمی­باشد.

 

 

دکتر رامین سمیعیان خاطرنشان کرد : اين ويروس از طريق تماس  مستقيم دست با پرنده آلوده ، تنفس و ترشحات پرنده مبتلا به اين نوع آنفلوآنزا مي تواند منتقل شود ؛ که اگر بيمار زود متوجه شود مي توان اورا نجات داد در غير اين صورت بيمار جان خود را از دست خواهد داد .درخواستي که در اين راستا از مردم شريف شهرستان صحنه دارم اين است که در اين رابطه با حساسيت بالايي برخورد کنند و از مرغ هاي کشتار روز استفاده کرده  و از خريد مرغ هاي زنده خودداري کنند چرا که سلامت و بهداشت اساسي ترين رکن هر جامعه است و مردم با رعايت اين مهم نه تنها به سلامت خود بلکه به فرهنگ سازي جامعه و سلامت جامعه کمک شاياني خواهند کرد.