میزگرد خبری

دستاوردهای انقلاب اسلامی برای ملت ایران تا نقش مسئولین برای حفظ و انتقال آن به نسل جوان

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 297829|16:09 - 1395/11/22
نسخه چاپی
دستاوردهای انقلاب اسلامی برای ملت ایران تا نقش مسئولین برای حفظ و انتقال آن به نسل جوان
پایگاه خبری امروله : انقلاب اسلامی به عنوان یک موهبت الهی برای مردم شریف ایران اسلامی از بدو تاسیس تا کنون خدمات بسیاری برای مردم داشته است که در این میزگرد خبری به دستاوردهای های آن میپردازیم.

به گزارشامروله، انقلاب اسلامی به عنوان یک موهبت الهی برای مردم شریف ایران اسلامی از بدو تاسیس تا کنون خدمات بسیاری برای مردم داشته است که در این میزگرد خبری به دستاوردهای های آن میپردازیم.

 

دستاورد های انقلاب اسلامی را نسبت به دوران قبل انقلاب چگونه بوده است؟

 

دکتر فرشاد ژیان در پاسخ به این سوال عنوان کرد : برای ارزیابی هرنظام سیاسی، رجوع به دستاوردهای آن امری اجتناب ناپذیر است چراکه دستاوردهای هرحکومت،آینه عملکرد آن قلمداد میشود و سهم شایان الذکری در اثبات کارآمدی یا کارآمدی آن دارد. نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک حاکمیت سیاسی از همین قاعده پیروی می کند. در طول عمر پر برکت انقلاب اسلامی ؛دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف چنان گسترده و فراگیر بوده که امروزه نه تنها اندیشمندان وصاحب نظران بی‌طرف غربی و شرقی، بلکه دشمنان قسم خورده این مرز و بوم نیز بر عظمت آن اذعان داشته و به کارآمدی بالای آن اعتراف دارند. از جمله این دستاوردها عبارتند از:

دستاوردهای فرهنگی: فرهنگ ملت ایران علی رغم ریشه دار بودن آن،درپیش ازپیروزی انقلاب اسلامی و درنتیجه وابستگی به بیگانگان و غرب زدگی شدید وخو دباختگی دولت مردان، آسیبهای جدید. قلابی به آن پایان نمی داد،فرهنگ ایرانی را با خطر نابودی و بی هویتی کامل مواجهمی ساخت.قبل از انقلاب ملاک های فرهنگی ما بیشتر برگرفته از الگوهای شکست خورده غربی و شرقی بود که تمرکز برمادی‌گرایی ازاصول اساسی آنها به شمارمی رفت ،با بروز انقلاب شکوهمند اسلامی و تحکیم پایه‌های اعتقادی و ارتقاء سطح دانش فرهنگی جامعه، مجددا فرهنگ ایرانی احیاء شد د عجین شدن این فرهنگ ایرانی با اسلام ناب محمدی (ص) نگاه جهانیان را بیش ازپیش به سوی کشور عزیزمان معطوف کرد.

 

دستاوردهای معنوی: بی‌شک از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ارتقای معنویت و مولفه‌های معنوی مانند ؛ ولایت فقیه و ارزشها و مبانی مستحکم اعتقادی و دینیاستکه نگرانی‌های استکبار در مورد موقعیت و دستاوردهای آینده انقلاب اسلامی را مضاعف ساخته است. در واقع عرضه فرهنگ ناب اسلامی – ایرانی از مهمترین دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی است که غربی ها بیشترین هراس را از آن دارند .

 

دستاوردهای سیاسی: قبل از وقوع انقلاب ارزشمند اسلامی صفر تا صد سیاست خارجی کشور در دستان پلید قدرت های استکباری بودکه از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی، مقاومت در برابر این قدرت‌هابه‌ویژه آمریکاو خنثی نمودن توطئه هایشان بوده و هست. از دیگر دستاوردهای سیاسی انقلاب شکوهمند اسلامی تکیه بر قدرت مردم و به عبارتی مردم سالاری دینی می باشد که مردم بیش از همه چیز و همه کس در آینده سیاسی مملکت نقش و سهم دارند از جمله آن دخالت مستقیم و غیر مستقیم در انتخاب تمام شخصیت های سیاسی و دینی مملکت می باشد. از مهمترین دستاوردهای سیاسی حفظ شأن و منزلت ایران و ایرانی در سیاست خارجی و در برخورد با سایر کشورهاست که در پیش از انقلاب کمترین بهره ممکن را از آن داشتیم.

 

 

 

دستاوردهای اقتصادی: از دستاوردهای اقتصادی می توان به عدم وابستگی به غربی ها و شرقی ها و استقلال اقتصادی اشاره کرد. بانک داری اسلامی، کاهش وابستگی اقتصادی به کشورهای غربی با وجود فشارهای خارجی و تحریم های مکرر ناجوان مردان هکاربسیار دشواری بوده و هست ولی شکل‌گیری یک الگوی اسلامی-ایرانی از دیگر برکاتودستاوردهای انقلاباسلامی ایران است. در واقع همه ما اذعان داریم که تحریم ها نه تنها سبب عقب ماندگی نشده بلکه به فرصت تبدیل شدند که خود زمینه ساز پیشرفت های عظیم اقتصادی شد. متعادل کردن حقوق، دستمزد وهمچنین توزیع متعادل درآمدها بین دستگاه‌ها از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است اماقبل از انقلاب تضاد طبقاتی بیداد می کرد. همچنین دفاعازمحرومان،مظلومانومستضعفانی است که از نظر اقتصادی در شرایط وخیمی هستند از جمله اقداماتی که در این خصوص صورت گرفت می توان تاسیس کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و سایر سازمان های همسو را نام برد که رسالت آنها کمک به اقشار ضعیف و دارای مشکل جامعه می باشد.

 

فریدون شاه آبادی کارشناس حقوق و ارشد زبان و ادبیات فارسی در پاسخ به این سوال گفت : دستاوردهای انقلاب اسلامی: الف:سیاست داخلی ب:سیاست خارجی ج:دستاوردهای فرهنگی د:دستاوردهای اقتصادی ه:دستاوردهای نظامی و: دستاوردهای جهانی میتوان تقسیم نمود گه هر کدام از آنها خود شامل چندین زیر مجموعه می باشند.

 

مدیر امور برنامه ریزی وعضو شورای کانون بسیج فرهنگیان ادامه داد: این دستاوردها به چند دسته جداگانه تقسیم می شوند از جمله:سیاست داخلی شامل:حاکمیت اسلام بر پایه ولایت فقیه وسرنگونی استبدادو ارتقای مشارکت سیاسی  و آگاهیهای مردم کسب استقلال و آزادی می باشد. در سیاست خارجی:توجه به اصل نه شرقی و نه غربی وتحقیر آمریکامیباشد دستاوردهای فرهنگی انقلاب نیزمیتوان به:نفی مظاهر فرهنگ غرب ومقابله با تهاجم فرهنگی و عمومی شدن آموزش و ارتقای سطح علمی جامعه اشاره نمود و در دستاورداقتصادی میتوان از :بازسازی اقتصاد تک محصولی (نفت) نام برد ود ر زمینه دستاوردهای نظامی به دفاع قهرمانانه ، تشکیل بسیج وسپاه ، خود کفایی نظامی و دستاورد جهانی به:تجدید حیات دوباره اسلام در جهان و پیش بینی فروپاشی شوروی سابق اشاره نمود‌.

 

حسین رسولی نصر کارشناس ارشد علوم اجتماعی در پاسخ به این سوال بیان کرد : انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری را برای مردمش رقم زده است که وجود آن را بیشتر از پیش مشخص می سازد ما از همه نظر بخصوص از لحاظ سیاسی وابسته بودیم ولی هم اکنون می بینیم به برکت نظام جمهوری اسلامی ما در همه زمینه ها خودکفا هستیم.

 

 

تاثیر انقلاب اسلامی بر منطقه وجهان چگونه بوده است؟

 

 

دکتر فرشاد ژیان بیان کرد : انقلاب اسلامي ايران سبب دگرگوني عظيمي در زمينه‏هاي سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي درايران شدو تأثيري شگرف در سطح جهاني به وجود آورد. با وجود يکه انقلابهاي بسياري درجهان رويداد هولي انقلاب اسلامي ايران به دليل روح ديني و ظلم‏ ستيزي و حمايت ازمحرومان جامعه و به خصوص مبارزه با قدرت‏هاي شيطاني و مستکبر منحصربه فرد است اين انقلاب نشان دادکه به داخل جغرافياي کشور ايران محدود وخلاصه نمي‏شود بلکه تأثيرگذاري و دستاوردهاي آن ، از مرزها فراتر رفته و به طورمستقيم سراسرجهان اسلام و سایر کشورهای دنیا راتحت تاثیر خود قرار داده است.

 

انقلاب اسلامی به عنوان بهترین الگو و مهمترین خواسته سیاسی مبارزان مسلمان درآمد.تا قبل از انقلاب ایران ، مسلمانان در گوشه وکنارجهان مسلمان بودنخودراپنهان می کردند، ولی امروزه نه تنها مسلمانان احساس عزت می کنند ، بلکه با گسترش بیداری اسلامی، حکومت های دیکتاتوری و مورد حمایت آمریکا مثل اردن، بحرین ، الجزایر، قطر، کویت، مصر، امارات، عربستان و... درمقابله باموج اسلام گرایی باچالش مواجه شده اند. همچنین پيروزي انقلاب اسلامي، تاثيرات عميقي درکشورهاي چون،عراق،افغانستان ولبنان برجاي گذاشت. بی تردید انقلاب اسلامی مهمترین تاثیر را در مقابله با اسلام ستیزان داشته است چرا که امیدی در دل ملت ها و مبارزان مسلمان در سراسر جهان پدید آورد.

 

رژيم صدام با هدف سرنگوني يا تضعيف نظام جمهوري اسلامي و کمرنگ کردن آثار پر برکت و عظیم انقلاب شکوهمند اسلامی به ايران حمله کرد و از حمايت نظامي – مالي و سياسي دو ابر قدرت وقت ،يعني امريک او شوروي بر خوردار بود. که ديکتاتور سابق عراق در داخل این کشور نيز هرگونه گرايش به اسلام (که به لطف پیروزی انقلاب، اسلام گرایی در عراق پر رنگ تر شده بود) را سرکوب مي کرد، اما در نهايت،همدرجنگ عليه جمهوري اسلامي ايران شکست خورد و هم درنابودي هويت اسلامي مردم عراق ناکام ماند. و بار دیگر بر همگان ثابت شد که حکومت جمهوری اسلامی آنچنان در دلهای مردم ریشه دوانده که به این راحتی از بین نمی رود، درواقع جنگ تحمیلی سبب مستحکم تر شدن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شد و تاثیرات انقلاب اسلامی را در جهان اسلام و سایر کشورهای جهان صد چندان کرد.تحليل گران غرب، پيروزي انقلاب اسلامي رابه مانند زلزله اي که جهان رابه لرزه درآورد، توصیف کرده اند.

 

 

کارشناس ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات(بازرسی)_ مدیریت آموزش و پرورش شهرستان صحنه در پاسخ به این سوال گفت : تاثیر انقلاب اسلامی در منطقه وجهان:۱_احیای هویت دینی ۲_طرح اندیشه حکومت اسلامی۳_دفاع از آرمان مقدس فلسطین و سایر کشورهای اسلامی مبارز در منطقه وجهان۳_ایجاد وحدت و همبستگی اسلامی ۵_نقش موثر طرح گفتمان در سطح جهانی و...

 

فریدون شاه آبادی  مدیر امور برنامه ریزی وعضو شورای کانون بسیج فرهنگیان صحنه خاطر نشان کرد :احیای هویت دینی،طرح اندیشه حکومت اسلامی،دفاع از آرمان مقدس فلسطین و کشورهای مبازر در سطح منطقه وجهان،ایجاد وحدت و همبستگی اسلامی و نقش موثر طرح گفتمان در سطح جهانی از مهمترین تاثیرات انقلاب اسلامی در منطقه و جهان محسوب میشوند.

 

 

حسین رسولی نصر بیان کرد : انقلاب اسلامی ایران در واقع یک الگو برای سایر کشورهای منطقه شد و خیلی ملت ها این را دیافت کردند که اگر اتحاد واحدی داشته باشندمیتوانند در برابر ظالمان باستند و انها را سرکوب کنند . انقلاب اسلامی درواقع به این کشورها صادر شد و آنا با تاسی از امام راحل و اتحاد ملت ایران وارد نبرد شدند.

 

 

نقش مسئولین برای پر بار بودن انقلاب اسلامی و انتقال به نسل جدید چگونه است؟

 

فرشاد ژیان در پایان گفت : به اعتقاد بنده مهمترین نقش مسئولین  تبیین و روشنگری ابعاد مختلف انقلاب اسلامی همچنین ترویج آرمانها و دستاوردهای آن می باشد.  تبیین وترویجآرمان‌هاودستاوردهایانقلاباسلامیزمینه‌سازرشدوتعالیانقلاب اسلامی است که سبب تقویتوحدتملی وانسجامجامعه می شود و سبب افزایش آگاهی نسل های بعدی  که نظاره گر انقلاب نبوده اند و نقش و تاثیری در انقلاب نداشته اند می شود، که این باعث می شود در راستای تحکیم مبانی انقلاب اسلامی گام بردارند.

 

غربی ها و غرب زده ها تلاش دارند تا فرهنگ غربی را جایگزین فرهنگ انقلابی کرده و آن را مبنای رشدو توسعه قرار دهند که هر باراین تلاشها شکست خورده است، ولی این دلیل نمی شود که ما فقط منتظر بمانیم و ببینیم که دشمنان اسلام و انقلاب به چه طریقی قصد ضربه زدن به ما را دارند و سپس به مقابله با آنان بپردازیم بلکه وظیفه همه مسئولین است که در ابعاد مختلف به تبیین و  ترویج فرهنگ انقلابی برای قشر جوان جامعه بپردازند که دشمنان به این باور برسند که جوان ایرانی با درک کامل از اسلام ستیزی و ایران ستیزی غربی ها به صورت خودجوش و با تمام وجود به مقابله با آنها می پردازد. شایسته است مسئولین به دنبال زمینه سازی و تلاش برای تحقق و مبنا سازی سبک زندگی اسلامی – ایرانی باشند که بسترسازی چنین سبک زندگی ای خود پررنگ نمودن آثار پربرکت انقلاب شکوهمند اسلامی برای نسل جوان است .نقش نهضت امام خمینی (ره) و مجاهدت شهدا در ایجاد امنیت باید برای نسل جوان روشن شود و این باید توسط مسئولین ذیربط صورت پذیرد

 

فریدون شاه آبادی کارشناس حقوق و ارشد زبان و ادبیات فارسی در پایان اشاره ای به نقش مسولین در پر بارکردن انقلاب اسلامی وانتقال به نسل جدید و داشت و گفت : در موردنقش مسولین برای پر بار کردن انقلاب اسلامی و انتقال آن به نسل جدید میتوان گفت :تداوم راه ویاد امام خمینی(ره)، پافشاری بر اصول و ارزشهای الهی ، حفظ ارتباط با خدا و  اخلاص در عمل و تعمیق معارف اسلامی، حفظ وحدت کلمه ،دشمن شناسی و حفظ امادگی دفاعی،خستگی ناپذیری ، جذب دنیا نشدن و طرد کامل فرهنگ غربی ازمهمترین عوامل موثر نقش مسولین در جهت پربار کردن انقلاب اسلامی وانتقال آن به نسل جدید می باشد.

 

حسین رسولی نصر در پایان گفت : مسئولین به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر ادامه راه امام و انتقال آن به جوانان باید با برنامه ریزی حرکت کنند و با تصمیم گیری های مناسب خود نگذارند که این انقلاب به دستنا اهلان و نامحرمان بیوفتد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد