صحنه شناسی/

نخستین زیستگاه بشر در دوره مادها تا بهشت دینور

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 298474|12:30 - 1396/01/05
نسخه چاپی
	نخستین زیستگاه بشر در دوره مادها تا بهشت دینور
پایگاه خبری امروله : شهرستان صحنه با جاذبه‌های گردشگری طبیعی همچون تفرجگاه دربند و آثار باستانی از جمله تپه شیخی‌آباد به‌عنوان نخستین زیستگاه بشر در دوران نوسنگی در خاورمیانه پذیرای گردشگران بی‌شماری است.

به گزارشامروله، یکی از شهرستان‌های زیبای این دیار که در 55 کیلومتری شهر کرمانشاه به‌سمت همدان قرار گرفته شهرستان صحنه است که در سفرنامه ناصرالدین شاه از آن با عنوان قریه صحنه یا روستایی حاصلخیز یاد شده است.

 

شهرستانی که مهد سراب‌ها و رودهای همیشه خروشان است و با وجود چشمه‌سارهای فراوان مناظر چشم‌نوازی از باغات میوه زیبا در این منطقه ایجاد شده است و در گذشته خروش رودخانه گاماسیاب در دل این شهرستان زیبایی دو چندانی به آن داده بود.

 

گاماسیاب یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های کشور است که سینه چهار استان همدان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان را می‌شکافد و زمین‌های اطراف را سیراب می‌کند و شریان حیاتی برای آنها محسوب می‌شود.

 

 

 

*نخستین زیستگاه بشر در دوران نوسنگی خاورمیانه

 

تپه شیخی‌آباد روستای کرتویج بخش دینور شهرستان صحنه در کاوش‌های باستان‌شناسی به‌عنوان نخستین زیستگاه شناخته شده بشر در دوران نوسنگی در خاورمیانه شناسایی شده است.

 

آبشار سراب زیبای دربند صحنه تفرجگاهی بسیار دیدنی است که در شمال شهر قرار دارد و با سرچشمه گرفتن از چهار چشمه‌سار، منطقه‌ای تفریحی و توریستی ایجاد کرده که همواره پذیرای مسافران زیادی است.

 

این سراب دیدنی پس از عبور از دل شهر و ایجاد مناظر بدیع و بکر، باغات و اراضی زراعی جنوب شهر را سیراب می کند.

 

 

 

پل سه دهنه دوران صفویه در دینور

 

پل میان‌راهان که بر روی رودخانه دینور آب ساخته شده که دارای سه دهنه است که بر روی چهار پایه بنا شده که مربوط به دوره صفوی است و از دیگر مناطق دیدنی این شهرستان محسوب می‌شود.

 

سابقه تاریخی این شهر به دوران تاریخی ایران بازمی‌گردد و گوردخمه‌هایی از دوره ماد گواهی بر این مدعاست. هم‌چنین جاجیم، گبه، قالی، و ساخت و سازهای سنتی همچون تنبور از سوغاتی‌های این شهر است.