کشف 52 ژن مرتبط با هوش و حافظه

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 299375|20:55 - 1396/03/03
نسخه چاپی
 کشف 52 ژن مرتبط با هوش و حافظه
محققان دانشگاه آمستردام با مطالعه بر روی بیش از 78 هزار نفر موفق به کشف 52 ژن مرتبط با هوش و حافظه شدند.

به گزارشامروله، به نقل از نیواطلس، نتایج این مطالعه گسترده بر خلاف مطالعات قبلی نشان داد که منشاء هوش انسان از طریق ریشه‌های ژنی مشخص قابل شناسایی است.

بر اساس مطالعات محققان مشخص شد که بروز تاثیر ژن‌ها در هوش و حافظه با افزایش سن ارتباط دارد. بر این اساس فاکتورهای طبیعی در سال‌های اولیه تولد بر فاکتورهای ژنی چیرگی دارند و با افزایش سن چیرگی فاکتورهای ژنی تا 80 درصد افزایش می‌یابد.

پروفسور دنیل پاستوما، سرپرست تیم محققان بین‌المللی با محوریت دانشگاه آمستردام عنوان کرد: در این پژوهش علاوه بر 40 ژن شناخته شده در سایر مطالعات 12 ژن با تاثیر مستقیم بر هوش و حافظه شناسایی شدند.

وی در ادامه افزود: نتایج مطالعات ما نشان داده است که ژن‌های مورد نظر به طور مستقیم در شکل‌گیری سیناپس‌، اکسون و تمایز بین سلول‌های عصبی موثر هستند. بنابراین این پژوهش برای اولین‌بار شواهد محکمی در اثبات نقش ژن‌ها در بسترسازی بروز سطوح متفاوتی از هوش ارائه کرده است.

محققان به منظور شناسایی ژن‌های موثر در هوش بیش از 78 هزار داوطلب واحد فاکتورگیری موسوم به g-factor را معرفی کردند. این فاکتور به محققان در شناسایی حداقل مقیاس بروز خصوصیات هوش ناشی از فعالیت‌های ژنی کمک می‌کند.

نتیجه پژوهش محققان نشان داد که حداکثر پنج درصد ژن‌های موثر بر هوش شناسایی شده‌اند، هرچند که برای شناسایی گروه‌های ژنی بیشتر تحقیقات بیشتری نیز لازم است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد