در تکاپوی دولت برای عزل مدیران کمکار در ستاد روحانی؛

سقوط صادرات از مرزهای غربی کشور ادامه دارد/ خطر تعطیلی پایانه های بین المللی

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 299493|16:25 - 1396/03/17
نسخه چاپی
سقوط صادرات از مرزهای غربی کشور ادامه دارد/ خطر تعطیلی پایانه های بین المللی
استان کرمانشاه در سالهای اخیر تقریبا در تمام شاخص های مرتبط با توسعه اقتصادی و البته پسرفت چشمگیری داشته است.

به گزارشامروله، بیکاری، سرمایه گذاری، رکود، فضای کسب و کار و... از جمله مهمترین این شاخص هاست که در بیشتر آنها این کرمانشاه است که در سطح کشور پیشتازی می کند.

یکی از این شاخص ها که به واسطه وجود مرز طولانی کرمانشاه با بازار عراق یکی از مزیت های نسبی استان کرمانشاه محسوب می شد "صادرات" است.

شاخصی که در دولت یازدهم و مخصوصا در سال ۹۵ به شکل عجیبی سقوط کرد و نخستین جلسه کارگروه توسعه صادرات کرمانشاه در سال ۹۶، بستری شد برای اطلاع رسانی اعداد و ارقام نگران کننده وضعیت صادرات کرمانشاه.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه در این نشست گفت: در سال ۹۵ بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از گمرکات استان کرمانشاه صادرات داشتیم که این عدد در مقایسه با آمار ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری سال ۹۴ حدود ۲۹ درصد کاهش داشته است.

حیدری اظهار داشت: صادرات اظهار شده گمرکات کرمانشاه خروج از سایر مرزهای کشور در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ از نظر وزنی ۵۹ درصد کاهش داشته است.

 وی همچنین صادرات اظهار شده گمرکات از بازارچه های مرزی در سال ۹۵ را نسبت به سال ۹۴ از نظر ارزی دارای ۳۰ درصد کاهش اعلام کرد.

حیدری همچنین صادرات گمرکات خروج از مرزهای استان را دارای ۳۴ درصد کاهش از نظر ارزی دانست.

اذعان رسانه های دولت به زنگ خطر برای صادرات کرمانشاه

رسانه های بومی وابسته به دولت در استان کرمانشاه طی سالهای اخیر عملا در مقابل آسیب های بی تدبیری مدیران دولتی به منافع مردم کرمانشاه موضع درخوری نداشته اند اما روز گذشته خبرگزاری دولتی ایسنا با انتشار یک مصاحبه به زنگ خطر برای صادرات استان کرمانشاه اذعان کرد.

در این گفتگو که روز گذشته روی خروجی ایسنا قرار گرفت، رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از ادامه روند کاهشی صادرات از پایانه های مرزی این استان خبر داد.


کیوان کاشفی با اشاره به روند کاهشی صادرات استان در سال گذشته، اظهار کرد: در سال گذشته برخلاف روند صعودی صادرات 10 سال گذشته، شاهد کاهش 28 تا 30 درصدی صادرات از مرزهای استان بودیم و این روند کاهشی در چند ماهه ابتدایی امسال نیز ادامه دارد.

وی افزود: این کاهش ناشی از مسائل مرزی و از دست رفتن مزیت برخی از مرزها خصوصا مرز "پرویزخان" است. در گذشته پرویز خان شریان صادرات از ایران و کرمانشاه به تمام عراق و حتی‌ بخشی‌های مرکزی این کشور بود،اکنون اما دولت مرکزی بین اقلیم کردستان و بخش عرب نشین خط حائلی ایجاد کرده که در این خط حائل تشریفات گمرکی و بازدیدهایی صورت می‌گیرد.

کاشفی ادامه داد: این روند که گاهی با اعمال سلیقه همراه است، هزینه و زمان را افزایش می‌دهد و از همین رو آنها به جای مرز پرویز خان به سمت مرزهای عرب‌نشین از جمله سومار، مهران و حتی مرزهای اسنان خوزستان سوق پیدا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در گذشته عمده صادرات ما از مرز پرویز خان صورت می‌گرفت و همین امر باعث افت صادرات از مرزهای استان شده است. باید با اقدامات سریع این روند کاهشی را جبران و مزیت‌های مرزی استان را بازگردانیم، خوشبختانه ما دو مرز "خسروی" و "سومار" را داریم که با بخش عربی عرق همجوارند و می‌توانند بخشی از کاهش صادرات پرویز خان را پوشش دهند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: از این پس باید بر روی مرز سومار حساب ویژه‌ای باز کنیم و هرآنچه که تا کنون سرمایه‌گذاری روی مرز پرویز خان صورت گرفته به سمت سومار سوق دهیم. این مرز حتما باید 24 ساعته شود و به علاوه بتوانیم در زمان کوتاهی این مرز را به سمت رسمی شدن پیش ببریم.

توجه دولت به کمکاری مدیران در ستاد روحانی

در شرایطی که علاوه بر کاهش صادرات از مرزهای غربی، مشکلات زیادی از قبیل ورشکستگی برخی بانکها، رکود و بیکاری کشور را آزار می دهد اولین دستور کار رئیس جمهور برخورد با مدیرانی است که از نظر او در انتخابات آنچنان که باید برای او تبلیغ نکرده اند.

هشدار هایی که در اولین دیدار با مدیران استانی خود به آنها داده شد و چندان خبری از اولویت های مهم کشور نبود

 

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد