مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان صحنه/

تمام راه های ممکن برای جلوگیری از کشت برنج را رفته ایم/ سطح زیر کشت برنج در چند سال گذشته به یک سوم کاهش یافته است

سرویس: شهرستانکد خبر: 300427|10:29 - 1396/05/22
نسخه چاپی
تمام راه های ممکن برای جلوگیری از کشت برنج را رفته ایم/ سطح زیر کشت برنج در چند سال گذشته به یک سوم کاهش یافته است
پایگاه خبری امروله : مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صحنه گفت : ما با برگزاری کلاس های ترویجی با عنوان اینکه کشت برنج با توجه به ضعیف بودن سفره های زیرزمینی ممنوع می باشد تلاش کردیم تا حدی مانع کشت برنج در شهرستان شویم

" سجاد سعیدی پور "  در گفتگو باامرولهعنوان کرد : به دلیل کاهش نزولات آسمانی در سالیان اخیر و خشکسالی که رخداد ، میزان سطوح زیر کشت کمتر شد. اما طی دوسال اخیر که میزان بارندگی بیشتر شد ما با برگزاری کلاس های ترویجی با عنوان اینکه کشت برنج با توجه به ضعیف بودن سفره های زیرزمینی ممنوع می باشد تلاش کردیم تا حدی مانع کشت برنج در شهرستان شویم، در برخی موارد به صورت کتبی به شورای روستاها این امر هشدار داده شد. متاسفانه به دلایلی که یکی از آن ها سوددهی بالای برنج نسبت به سایر محصولات می باشد بسیاری علیرغم هشدار های مکرر به کشت برنج روی آوردند.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صحنه تصریح کرد : متاسفانه چون برنج بعنوان کشت دوم غالبا در شهرستان صحنه وجود دارد نمی توان برای آن محصول جایگزین قائل باشیم چرا که کشت دوم باعث آسیب رسانی به خاک مزرعه می شود و عمدتا با کشت دوم مخالف هستیم.

 

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد : متاسفانه برخی از این شالیزار ها در بستر رودخانه کشت شده اند، زمانی که ما علت را پیگیر شدیم گفتند که امور آب این زمین هارا برای کشت محصول به ما اجاره داده است ؛ در حالی که امور آب این ارضی را جهت کشت محصولاتی که نیاز زیاد به آب ندارد در اختیار آنان قرار داده تا به این وسیله بستر رودخانه ترمیم شود.

 

 

سعیدی پور با اشاره به این که ما تمام راه های ممکن برای جلوگیری از کشت برنج را رفته ایم گفت : جهاد کشاورزی در این بحث قدرت اجرایی ندارد و وظیفه ی ما در نهایت امر به ترویج ختم می شود. در این زمینه اداره امور آب قدرت اجرایی دارد و خود نیز در بحث جلوگیری از هدر رفت آب متولی است. امور آب می تواند در این زمینه با نصب کنتور بر روی چاه های مجاز و همچنین پر کردن چاه های غیر مجاز به نوبه خود از کشت برنج در شهرستان جلوگیری کند و مانع هدر رفت این سرمایه ملی شود.

 

 

 

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان صحنه در پایان با بیان اینکه سطح زیر کشت برنج در چند سال گذشته به یک سوم کاهش یافته گفت : در دهه 80 سطح زیر کشت برنج تا مرز 1400 – 1500 هکتاردر شهرستان صحنه رسید . امروز در شهرستان صحنه این آمار به 500- 600 هکتار سطح زیر کشت برنج رسیده است البته این مقدار هم با توجه به کم آبی ها و خشکسالی های اخیر بسیار نگران کننده است . این مشکل مختص به شهرستان صحنه نیست بلکه در برخی از شهرستان های استان کرمانشاه و حتی چند استان کشور شاهد آن هستیم و متاسفانه این یک معضل ملی است که سه قوا باید در این زمینه چاره ای بیاندیشند در غیر این صورت شاهد این خواهیم بود که به منابع آبی کشور لطمه ی جبران ناپذیری وارد می شود.