گزارش تحلیلی؛

شهر «تلعفر» در آستانه آزادسازی

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 300662|21:24 - 1396/06/04
نسخه چاپی
شهر «تلعفر» در آستانه آزادسازی
سلسله دستاوردهای میدانی نیروهای عراقی در شهر تلعفر حاکی از است که آخرین پایگاه داعش در عراق نیز درحال فروریختن بوده و این به معنای مرگ تدریجی داعش در این کشور است.

به گزارشامروله، رامین حسین آبادیان:عملیات بزرگ آزادسازی شهر تلعفر در شمال عراق روز یکشنبه هفته گذشته با دستور حیدر العبادی، نخست وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق آغاز شد. از آنجا که شهر تلعفر آخرین پایگاه استراتژیک داعش در خاک عراق به شمار می رود، آزادسازی این شهر به معنای پایان تدریجی وجود داعش در این کشور است. درحال حاضر در عملیات آزادسازی شهر تلعفر در استان نینوا شاخه های نظامی مختلف نیروهای مسلح ازجمله، نیروهای حشد شعبی، نیروهای پلیس فدرال، نیروهای ارتش و همچنین نیروهای وابسته به دستگاه مبارزه با تروریسم، نقش آفرینی می کنند. نیروهای عراقی تاکنون ضربات سهمگینی را به تروریست های داعش در شهر تلعفر وارد کرده اند، به گونه ای که بسیاری از اخبار از فرار شمار زیادی از تکفیریها و سرکردگان آنها به خارج از شهر تلعفر حکایت دارند. حتی اخباری وجود دارند که نشان می دهند، تکفیریها به قاچاقچی ها در قبال خارج کردن آنها از شهر تلعفر، چندین دلار پرداخت می‌کنند. 

علاوه بر به آتش کشیده شدن چاه های نفت، تروریست های تکفیری اقدام به بمب گذاری و مین گذاری در نقاط مختلف شهر تلعفر کردندهمانگونه که گفته شد تروریست های تکفیری داعش از زمان آغاز عملیات بزرگ آزادسازی شهر تلعفر متحمل شکست های سنگینی شده اند. تکفیریها که روند سریع پیشروی های نیروهای عراقی را مشاهده کردند، راهی جز متوسل شدن به راه هایی جهت ممانعت از این پیشروی ها پیدا نکردند. درهمین ارتباط، روز چهارشنبه هفته گذشته بود که پایگاه «بغداد الیوم» اعلام کرد که تروریست های داعش برای جلوگیری از پیشروی نیروهای عراقی در آزادسازی تلعفر، چاه های نفت اطراف این شهر را به آتش کشیدند. علاوه بر به آتش کشیده شدن چاه های نفت، تروریست های تکفیری اقدام به بمب گذاری و مین گذاری در نقاط مختلف شهر تلعفر کردند تا بدین ترتیب، روند پیشروی نیروهای مسلح عراقی متوقف یا دستکم با کندی مواجه شود؛ حربه هایی که البته هیچگاه کارگر نیفتادند و اکنون این نیروهای عراقی هستند که در نبرد تلعفر دست برتر را دارند.

نیروهای عراقی در عرصه میدان و نظامی تاکنون دستاوردهای چشمگیری را در تلعفر محقق کرده و پیشروی های زیادی در این کشور داشته اند. بخش رسانه ای حشد شعبی روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که نیروهای بسیج مردمی عراق موفق شدند در منطقه «الخضراء» در جنوب تلعفر پیشروی کنند و مواضع تروریست ها و تجمعات آنها در غرب منطقه «المحلبیه» را هدف قرار دهند. نیروهای عراقی همچنین موفق شدند محله الجزیره را به صورت کامل آزاد کرده و به پیشروی خود در محله الخضراء واقع در شرق تلعفر ادامه دهند. از سوی دیگر یک منبع امنیتی در استان نینوا اعلام کرد که داعش به عناصر خود دستور داده تا تمام مقرهای خود را در تلعفر به آتش کشیده و تخلیه کنند.

 

 از آغاز عملیات آزادسازی تلعفر طی پنج روز اول تاکنون ۳۰۲ تروریست داعشی کشته و ۳۱ منطقه آزاد شده‌انددرهمین حال، نیروهای عراقی موفق شدند در جریان این پیشروی ها وارد منطقه «الوحده» در تلعفر شوند. شاکر جودت، فرمانده نیروهای پلیس فدرال عراق ضمن اعلام این خبر گفت: «تکفیریها متحمل خسارت های فراوانی شدند». همچنین نیروهای عراقی موفق شدند بر دو منطقه «النور» و «النصر» در شهر تلعفر سیطره پیدا کنند. محله های الخضراء نیز از لوث تکفیریها پاکسازی شد. علاوه بر این، نیروهای عراقی محله‌ های النصر، سعد و الطلیعه را آزاد کردند. اخیرا نیز نیروهای عراقی توانستند پس از سلسله پیشروی های گسترده مناطق «القادسیه الأولی»، «القادسیه الثانیه» و «الربیع» در تلعفر را از تصرف تروریست های تکفیری داعش خارج کنند. فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که از آغاز عملیات آزادسازی تلعفر طی پنج روز اول تاکنون ۳۰۲ تروریست داعشی کشته و ۳۱ منطقه آزاد شده‌اند.

داده های میدانی حاکی از آن هستند که عملیات آزادسازی شهر تلعفر حداقل به اندازه عملیات آزادسازی شهر موصل به طول نخواهد انجامید. آنچه که تاکنون روند پیشروی های نیروهای عراقی در نبرد با تکفیریها در تلعفر را تسریع کرده، مشارکت حداکثری نیروهای حشد شعبی به عنوان یک گروه جهادگرِ کارآزموده در صحنه های نبرد مختلف است. تجربه نبردهای گذشته در خاک عراق نشان داده است که حشد شعبی در هیچ یک از نبردهای خود با تکفیریها شکست نخورده و با پیروزی قاطع نیز از این نبردها خارج شده است. نکته دیگری که در این زمینه می توان بدان اشاره کرد و البته تعجب برانگیز نیز به نظر می رسد، عدم کارشکنی های چشمگیر از سوی ایالات متحده آمریکا در روند عملیات تلعفر است. بدون شک و تردید آنچه که مسیر پیروزی نیروهای عراقی را بیش از پیش تسهیل کرده است، عدم وجود مداخله های وقت و بی وقت نیروهای آمریکایی محسوب می شود؛ مداخله هایی که تاکنون تنها به سود تروریستهای تکفییر داعش بوده است.

 

همزمان با تداوم پیشروی های نیروهای عراقی در شهر تلعفر، برخی از رسانه ها با شایعه پراکنی و انتشار اخبار نادرست از آزادسازی کامل شهر تلعفر خبر داده انددر این میان اما بازار شایعات نیز پیش از پیش داغ شده است. همزمان با تداوم پیشروی های نیروهای عراقی در شهر تلعفر، برخی از رسانه ها با شایعه پراکنی و انتشار اخبار نادرست از آزادسازی کامل شهر تلعفر خبر داده اند. ازجمله این رسانه ها می توان به شبکه انگلیسی اسکای نیوز اشاره کرد که بدون مراجعه به اظهارنظرهای رسمی مقامات عراقی آزادسازی کامل شهر تلعفر را اعلام کرد. درهمین راستا، عبدالأمیر یارالله فرماندهی عملیات مشترک عراق به اخبار منتشرشده مبنی بر آزادسازی کامل تلعفر واکنش نشان داد. وی تصریح کرد: «رسانه ها باید در پوشش اخبار میدانی مربوط به شهر تلعفر دقت بیشتری به خرج دهند؛ عملیات آزادسازی شهر تلعفر همچنان ادامه دارد». «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق نیز در نشست خبری مشترک با همتای فرانسوی خود در بغداد از تداوم پیشروی های نیروهای عراقی در نبرد «قادمون یا تلعفر» خبر داد. وی در این خصوص تصریح کرد: «تاکنون ۷۰ درصد از مساحت تلعفر به طور کامل آزاد شده است».

درهمین حال، «هادی العامری» رئیس سازمان بدر عراق به آخرین وضعیت میدانی در شهر تلعفر واقع در استان نینوا پرداخت. وی در این خصوص تصریح کرد: «تروریست های داعش در شهر تلعفر درحال فروپاشی هستند». رئیس سازمان بدر عراق در ادامه تأکید کرد: «هماهنگی بین نیروهای نظامی و اعضای حشد شعبی در عملیات آزادسازی تلعفر در سطح بالایی انجام می پذیرد». برآیند تحولات میدانی در تلعفر نشان می دهد که صفوف تکفیریها به طور کامل از هم پاشیده و طی ساعات آینده باید منتظر آزادسازی کامل شهر تلعفر باشیم. منابع وابسته به حشد شعبی عراق از تسلط نیروهای لشگر امام علی(ع) وابسته به حشد شعبی بر مسجد النور در مرکز تلعفر و تلفات سنگین داعشی خبر دادند و افزودند: «نیروهای این لشکر همچنین بر یک مرکز درمانی مسلط شدند و یک خودرو بمبگذاری شده که عامل انتحاری آن را هدایت می کرد منهدم کردند».

همزمان منابع وابسته به حشد شعبی عراق اعلام کردند: «تیپ ۱۱ وابسته به نیروهای مردمی عراق با رسیدن به ورودی مواصلاتی میان موصل و تلعفر به ماموریت خود پایان دادند». این درحالی است که یک منبع امنیتی وابسته به فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد: «نیروهای مشترک ارتش، پلیس، مبارزه با تروریسم، واکنش سریع و حشد شعبی به طور کامل بر تلعفر مسلط شده اند و وظایف و ماموریت های محوله را انجام داده اند». این منبع بیان کرد: «استحکامات داعش در مرکز تلعفر در هم شکسته است و دهها تروریست داعشی به هلاکت رسیده اند و طی ساعات آینده پیروزی کامل در تلعفر از سوی حیدر العبادی نخست وزیر عراق اعلام خواهد شد».

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد