به دلیل عدم پیگیری مسئولین استانی صورت گرفت؛

سوختن فرصت ثبت جهانی اصیل ترین پاپوش ایرانی به نام کرمانشاه

سرویس: اخبار استانکد خبر: 301102|11:31 - 1396/06/30
نسخه چاپی
سوختن فرصت ثبت جهانی اصیل ترین پاپوش ایرانی به نام کرمانشاه
پایگاه خبری امروله ، با وجود وعده های مسئولین استان برای ثبت جهانی کلاش به نام کرمانشاه، اما این پاپوش اصیل ایرانی به نام مریوان ثبت شد.

به گزارشامروله، به نقل از هزار ماسوله، اردیبهشت ماه بود که جشن ثبت ملی شهر « نودشه » به عنوان شهر گیوه بافی ایران در  با حضور جمعی از مسئولین استاني و شهرستاني در اين شهر برگزار شد.(اينجا بخوانيد)

در این مراسم شهر نودشه به دلیل وجود شاخصه‌های بهتر در زمینه گیوه بافی در رقابت برای ثبت ملی شهر گیوه با شهرهایی از استان کردستان و نقاط دیگر که مدعی ثبت ملی بودند به رقابت پرداخت و توانست عنوان شهر گیوه بافی را به خود اختصاص دهد.

این شهر با جمعیت حدود چهار هزار نفر در ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه واقع شده است. از این تعداد جمعیت دو هزار نفر در زمینه گیوه بافی وسایر رشته‌های صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

استاندار كرمانشاه كه در اين مراسم و قبل از انتخابات در شهر نودشه حضور يافت در سخناني اظهار كرد: امروز كه اين مراسم جشن ملي گيوه در اين شهر برگزار شده است نشان از باارزش بودن آن دارد و پس از اين نيز بيش از حد به اين شهر توجه خواهيم كرد و ان شاالله نودشه به روزهاي توسعه و پيشرفت خود بازگردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نيز معتقد است که آنچه موجب ثبت ملی نودشه به عنوان شهر ملی گیوه در کشور شد، مشارکت خوب مردم این شهر در اداره امور محلی، خلاقیت و تنوع در رنگ، اندازه گیوه (کودکانه، زنانه و مردانه)، تعداد و تمرکز این صنعت و بافت تاریخی نودشه بود.

بالایی به بافت تاریخی شهر نودشه هم اشاره کرد و افزود: علاوه بر رونق این صنعت در شهر نودشه، بافت تاریخی شهر نودشه نیز در این ثبت تاثیرگذار بود.

پيش از اين معاون صنایع دستی استان کرمانشاه نيز گفته بود: با توجه به مستنداتی که درباره گیوه‌بافی شهر «نودشه» ارائه کردیم، موفق شدیم این شهر را ثبت ملی کنیم. پرونده آن برای ثبت جهانی نیز آماده شده و در دست بررسی است.(اينجا بخوانيد)

اما با وجود اینکهمسئولين استاني و شهرستاني وعده پيگيري ثبت جهاني نودشه در بافت گيوه  را دادند،در چند روز اخير شهر مريوان به عنوان شهر جهاني كلاش معرفي شد!

مي توان گفت كه عدم ثبت جهاني كلاش به نام نودشه ناشي از عدم پيگري مسئولين استاني بوده استو وعده هاي آنان در ثبت جهاني گيوه، در قبل از انتخابات و در جهت كسب آراي مردم  تنها وعده هايي بيش نبود  و هيچ گونه توجه و تلاشي را در ثبت جهاني اين صنايع دستي در شهرستان و يا نودشه بعد از انتخابات نداشته اند.

بر اساس این گزارش، کلاش دارای قدمتی 1500 ساله بوده و اثر باقیمانده از کلاش‌های پیر شالیار گواه این ادعا است که دراصل مختص منطقه اورامان بوده اما اکنون در اکثر شهرهای استانهای کردستان و کرمانشاه تولید می شود. روستای "هجیج" و شهر "نودشه" درهورامان لهون از مراكز قدیمی و مهم تولید این پاپوش اصیل ایرانی بوده اند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد