مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه مطرح کرد:

گزارشی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه نداشته ایم

سرویس: اخبار استانکد خبر: 302920|10:39 - 1396/10/25
نسخه چاپی
گزارشی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه نداشته ایم
مرصادنیوز: مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: تاکنون گزارشی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان نداشته ایم.

به گزارشامروله،  دکتر نادر پروراظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما و حضور پرندگان مهاجر در تالاب ها و سراب های استان احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود دارد، اما تاکنون موردی از این بیماری در استان گزارش نشده است.

وی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را یک بیماری ویروسی بسیار خطرناک برشمرد که در صورت بروز در بین طیور صنعتی با توجه به سرعت انتشار بالای آن باعث تلفات شدید شده و خسارات اقتصادی قابل توجهی را به بار می آورد.

این مقام مسئول با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی مختلف آشنایی با این بیماری در سطح شهرستانها، مراکز، بخش ها و حتی روستاهای استان، تصریح کرد: در این دوره ها راهکاری پیشگیری، کنترل و مقابله با این بیماری به شرکت کنندگان آموزش داده می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اشاره ای هم به روش های انتقال این بیماری داشت و افزود: تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، تهیه دان از منابع غیرمطمئن به خصوص کانون های آلوده، عدم پاکسازی و ضد عفونی کامل محل نگهداری طیور و... از جمله راه های انتقال این بیماری محسوب می شود.

دکتر پرور همچنین شروع ناگهانی تلفات با روند افزایشی، انتشار ناگهانی بیماری، کاهش شدید مصرف دانه، بیحالی شدید، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا را از علائم بیماری در طیور و پرندگان عنوان کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از شهروندان خواست تا از خرید پرنده از افراد دوره گرد به طور جدی خودداری کرده و همچنین مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از طریق مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

دکتر پرور با تاکید بر لزوم  خودداری از شکار و پرندگان مهاجر، توصیه کرد که اهالی روستاها از تماس طیور بومی با پرندگان وحشی با نصب فنس و جداسازی محوطه نگهداری طیور بومی از ابتلای این پرندگان به بیماری محافظت کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد