رسانه های غربی گزارش دادند؛

آمریکا در حال تشکیل یک نیروی امنیتی در شمال سوریه است

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 302922|10:45 - 1396/10/25
نسخه چاپی
آمریکا در حال تشکیل یک نیروی امنیتی در شمال سوریه است
رسانه های غربی از اقدام آمریکا برای تشکیل یک نیروی امنیتی جدید در شمال سوریه که بخش اعظم آن را نیروهای کرد سوری تشکیل می دهند خبر داده اند.

به گزارشامروله، ائتلاف به رهبری آمریکا تائید کرده در حال آموزش و کمک به تشکیل یک گارد مرزی جدید در شمال سوریه است. بنا بر گزارش‌ها این موضوع انتقاد و اعتراض آنکارا را برانگیخته‌است.

این در حالی است که روز جمعه خبرهایی در مورد سفر یک هیات آمریکایی به مناطق تحت کنترل کردهای سوری منتشر شده بود.

رویترز در این رابطه می نویسد: دفتر روابط عمومی ائتلاف به رهبری ایالات متحده در ایمیلی که برای این خبرگزاری فرستاده، جزئیات تشکیل نیروی جدید را تائید کرده‌ است.

خبرگزاری فرانسه نیز از سرهنگ «رایان دیلن» سخنگوی ائتلاف، نقل کرده‌است که «هدف نهایی، تشکیل نیرویی در حدود ۳۰ هزار نفر» در مرزهای شمالی سوریه است. بنا به گفته سرهنگ دیلن، نیمی از اعضای نیروی جدید را شبه‌نظامیان گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» تشکیل می‌دهند.

گزارش‌های اولیه در این مورد در نشریه «دیفنس‌پست» منتشر شده بود. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در پایان سال ۲۰۱۷ گزارش داده بود ایالات متحده روی یک برنامه آموزشی برای گاردهای مرزی کرد و عرب در سوریه کار می‌کند که هدف از آن جلوگیری از ظهور دوباره گروه داعش است.

نیروهای دموکراتیک سوریه، گروهی شبه‌نظامی تحت حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا است. این گروه هر چند دربرگیرنده اعراب سوریه هم است، اما هسته مرکزی و جنگجویان اصلی آن را کـردهای سوریه تشکیل می‌دهند. بسیاری از شبه‌نظامیان کرد با گروه «یگان‌های مدافع خلق» مرتبط هستند که آنکارا آن را بخشی از «حزب کارگران کردستان» و در نتیجه یک گروه «تروریستی» می‌داند. ایالات متحده نیز حزب کارگران کردستان (پ ک ک) ترکیه را سازمانی تروریستی قلمداد می‌کند اما ارتباط میان نیروهای دموکراتیک و پ ک ک را رد کرده و به کمک‌های خود به نیروهای دموکراتیک سوریه ادامه داده‌است.

نیروهای دموکراتیک سوریه با کمک مستشاران و حملات هوایی ائتلاف، موفق شده‌اند بخش‌هایی در شمال‌شرق سوریه را از داعش پاکسازی کنند. در حال حاضر گستره حضور این گروه از شمال به مرزهای ترکیه، از شرق به مرزهای عراق و از غرب به ارتش و نیروهای حامی بشار اسد می‌رسد. بنا بر گزارش‌ها نیروهای امنیتی جدید نیز قرار است در این مرزها مستقر شوند.

گزارش‌ها حاکی‌ از آن است که تشکیل این نیروی امنیتی جدید، مدتی است که با اعتراض و نگرانی ترکیه روبه‌رو است. رویترز به نقل از یک مقام ارشد دولت ترکیه گزارش داده که این موضوع دلیل احضار کاردار سفارت آمریکا در آنکارا طی هفته گذشته بود.

سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز گفته رخدادهای تازه «نگران‌کننده و غیرقابل‌قبول» است.

این گزارش ها در حالی منتشر می‌شود که رجب طیب اردوغان، اعلام کرده کشورش «ظرف چند روز آینده» به ناحیه کردنشین شمال سوریه حمله خواهد کرد. او همچنین خواستار حمایت آمریکا از تلاش های آنکارا شده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد