چطور وقتی حس کار کردن نیست، وظایف خود را انجام دهیم؟

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 302928|10:54 - 1396/10/25
نسخه چاپی
چطور وقتی حس کار کردن نیست، وظایف خود را انجام دهیم؟

به گزارشامروله، هر کسی روزهایی دارد که خالی از حس کار کردن هستند اما به رغم آن، باید وظایف خود را انجام دهد و انتظارات رییس خود را برآورده کند؛ رییسی که همیشه انتظار دارد بازدهی و عملکرد کارمندانش در یک سطح باشد و افت نکند. غیر از اجبارهای بیرونی، از نظر شخصی نیز همه ما دلمان می‌خواهد بر این حس رخوت غلبه کنیم و از روزمان، یک خروجی خوب بگیریم زیرا سازندگی و موفقیت، خودکار حس خوبی در ما ایجاد می‌کنند که می‌تواند در چیرگی بر رخوت کمکمان کند.

هر گاه احساس کردید که نمی‌خواهید یا نمی‌توانید کار کنید، پیشنهادات زیر را به کار بگیرید. هر کدام یا چند تا از آنها با هم می‌توانند در برگرداندن شما به فعالیت مفید باشند.

  1. قبل از شروع به خودتان پاداش دهید: انگیزه داشتن در هنگام شروع یک وظیفه جدید، خیلی اهمیت دارد. پس با تقدیم یک پاداش به خودتان باعث افزایش سطح دوپامین بدنتان شوید؛ یک دسر خوشمزه یا قهوه مورد علاقه یا یک ویدیوی طنز کوتاه می‌تواند انگیزه خوبی برای شروع کار باشد.
  2. محیط کارتان را منظم کنید: قبل از شروع یک وظیفه جدید، حتما از منظم بودن محیط کارتان اطمینان حاصل کنید. اگر به هم ریخته بود، کاغذها و دیگر اشیای بی استفاده را جمع و جور کنید و دور از چشم قرار دهید. به این شکل، با شروع کار تمرکز بهتری خواهید داشت و هرگز باری جدای از وظیفه فعلی روی دوش خود احساس نمی‌کنید.
  3. کمی موسیقی گوش کنید: برای آماده شدن، لم بدهید و ذهن خود را آماده کنید. به موسیقی کلاسیک گوش کنید تا روح‌تان آرام شود. و البته اگر میسر است پنجره را بگشایید یا به بیرون بروید و در هوای تازه نفس بکشید. اکسیژن به آماده‌سازی مغز شما کمک می‌کند.
  4. از کم شروع کنید: وظیفه اصلی را به چند بخش کوچکتر تقسیم کنید. این کمک می‌کند کارتان را بهتر مدیریت کنید. اندازه‌گیری پیشرفت با تکمیل یک به یک وظایف، آسان‌تر می‌شود. انجام وظایف کوچکتر به شما انگیزه پیشرفت می‌دهد و به این شکل به سراغ بعدی‌ها می‌روید و بی‌آنکه متوجه شوید، کل یک پروژه را تمام می‌کنید.
  5. گروهی کار کنید: همکاری با سایر افراد انگیزه شما را افزایش می‌دهد. به خاطر بیاورید که چطور در روزهای مدرسه، با همکلاسی‌های خود درس‌های مختلف را یاد می‌گرفتید. اثر مثبت کار گروهی در شغل نیز پا بر جا است. اگر یک همکار یا هم‌گروهی دارید که با ارایه مشورت‌هایش می‌تواند به شما انگیزه بدهد، پس به سراغش بروید و با او کار کنید.
  6. درباره موفقیت خود مثبت‌اندیشی کنید: درست است که رویاپردازی مال زمان خواب است اما گاهی در طول روز نیز می‌توان چشم‌ها را بست و به معبد آرامش رفت، جایی که آینده‌ای موفق و خوش را تصویر می‌کنید. بررسی‌ها ثابت کرده که این کار می‌تواند عملا انگیزه آدم را بالا ببرد. به دنبال آن می‌توانید با انرژی بیشتری کار خود را شروع کنید.
  7. ضربتی عمل کنید: این دست و آن دست نکنید. فقط شروع کنید. همه چیزهای پیرامونی را نادیده بگیرید، و بچسبید به کار! به یاد داشته باشید که شروع، نیمی از انجام است. بنابراین وقت خود را تلف نکنید و با تمرکز به وظایفتان مشغول شوید. به سرعت پیش بروید و آنگاه خواهید فهمید که چرا می‌گویند شروع هر کاری، آسان‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. متاسفانه ذهن همانقدر که می‌تواند مفید باشد، قادر است با تصویرسازی‌های منفی ما را از شروع و انجام کارها باز بدارد. اما آگاهی از این پدیده، در جلوگیری از آن مفید است.