مدیر امور اراضی استان کرمانشاه

طرح "کاداستر" در سه مرحله باغات صحنه به مساحت 2 هزار و 500 هکتار در حال اجراست

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 302931|08:36 - 1396/10/25
نسخه چاپی
طرح "کاداستر" در سه مرحله باغات صحنه به مساحت 2 هزار و 500 هکتار در حال اجراست
پایگاه خبری امروله : مدیر امور اراضی استان کرمانشاه گفت : طرح "کاداستر" به عنوان طرح بسیار مهم حوزه اراضی ملی و کشاورزی ، هم اکنون در سه مرحله باغات شهرستان صحنه به مساحت 2 هزار و 500 هکتار در حال اجراست.

به گزارشامروله، انشاالله کولانی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: حد نصاب فنی برای سند زمین کشاورزی برحسب استان ها و شهرستان ها براساس نوع زمین های کشاورزی آبی و دیم، باغ آبی و دیم متغییر است.

 


وی در ادامه حد نصاب فنی برای سند زمین های کشاورزی حوزه شهرستان کرمانشاه را، 6 هکتار برای زمین های کشاورزی آبی، 15 هکتار برای زمین های دیم، باغ آبی سه هکتار و نیم و برای باغ دیم 10 هکتار اعلام کرد.

 


کولانی تشریح کرد: زمین کشاورزی به فرض آبی 12 هکتاری می تواند به 2 سند 6 هکتاری یا زمین دیم 30 هکتاری دیم به 2 سند 15 هکتاری تقسیم شوند، ولی به صاحب زمین آبی که 9 هکتار داشته باشد اجازه تقسیم داده نمی شود زیرا باقی مانده آن از 6 هکتار، به حد نصاب سند نمی رسد.

 


کولانی جلوگیری از خرد شدن زمین های کشاورزی به تکه های خیلی کوچک را یک غیرت و حرکت ملی در راستای صیانت از خاک، آب، محیط زیست، کاهش هزینه تولید و امنیت غذایی دانست و گفت: متاسفانه قانون ارث روز به روز زمین های کشاورزی را کوچک می کند و باید فکر اساسی برای آن می شد.

 


او با بیان اینکه دولت به تمامی مشکلات و ناسازگاری هایی که مردم در طرح تجمیع زمین کشاورزی در یک سند ممکن است داشته باشند، واقف است، گفت: در طرح تجمیع مرزهای زمین های کشاورزی براساس طرح 'UTM' با مقیاس مناسب و حداقل یک دو هزارم به طور دقیق مشخص می شود.

 


کولانی همچنین گفت: در این طرح برای هر یک از مالکان یک برگ سند فرضی که بتوانند کارهای نقل و انتقال و یا تسهیلات بانکی دریافت کنند در نظر گرفته شده ولی حق تقسیم زمین را به آنها نمی دهد.

 


وی در ادامه افزود: مالکانی که قصد دارند، قطعه ای از زمین خود را که زیر حد نصاب است بفروشند می توانند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و معامله خود را وکالت ثبتی کنند.

 


مدیر امور اراضی استان کرمانشاه در ادامه به طرح یکپارچه سازی زمین های کشاورزی اشاره کرد و گفت: در طرح یکپارچه سازی چند کشاورز به صورت داوطلبانه با هم زمین هایشان را به صورت یک قطعه بزرگ و یکسان مدیریت می کنند.

 


کولانی به اجرای خود جوش یکپارچه سازی کشاورزان سنقری اشاره کرد، گفت: در طرح یکپارچه سازی هزینه تولید، انرژی و آب بسیار کاهش می یابد و کیفیت و کمیت تولید نیز افزایش می یابد.


وی در ادامه به طرح 'کاداستر' به عنوان طرح بسیار مهم حوزه اراضی ملی و کشاورزی اشاره کرد و گفت: هم اکنون این طرح در استان در سه مرحله باغات شهرستان صحنه به مساحت 2 هزار و 500 هکتار و 90 درصد پیشرفت فیزیکی، 2 مرحله 70 و 50 هزار هکتاری در حوزه شهرستان کرمانشاه با متوسط 50 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

 


کاداستر یا حد نگاری یک نوع نقشه برداری ثبتی است که ارزش حقوقی دارد و براساس مرزهای آن سند مالکیت صادر می شود.

 


نقشه کاداستر اراضی در شناسایی نوع کشت، خاک، وضعیت آب و مدیریت زمین مؤثر است و با توجه به اینکه 70 درصد از زمین های کشاورزی کشور سند مالیکت ندارد، برای مشخص کردن اراضی دولتی و شخصی و سنددار کردن اراضی به نقشه کاداستر نیاز داریم.

 


در استان کرمانشاه بیش از 940 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ وجود دارد که سالانه از این میزان بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی برداشت می شود.