افسردگی، اضطراب و ام اس چه رابطه‌ای با هم دارند؟

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 302961|10:28 - 1396/10/27
نسخه چاپی
افسردگی، اضطراب و ام اس چه رابطه‌ای با هم دارند؟

به گزارشامروله، وقتی مردم درباره علائم رایج ام اس با هم صحبت می‌کنند بیشتر از مشکلاتی مانند مشکلات بینایی، سوزش و بی‌حسی و خستگی می‌گویند. آن‌ها افسردگی را به حساب نمی‌آورند در صورتی که این یکی از مشکلات اصلی است که برای بیماران ‌ام اس پیش می‌آید.

محققان معتقدند افسردگی یکی از نشانه‌های متداول ام اس است. این اتفاق فقط یک واکنش به چالش‌ها و نگرانی‌های پیش آمده بر اثر این بیماری مزمن نیست بلکه به دلیل تغییرات التهابی در سیستم ایمنی بدن است. محققان در مطالعاتشان به شواهدی دست یافته‌اند که ارتباط بین التهاب و افسردگی را نشان می‌دهد.

طبق تحقیقات انجام شده، حداقل ۵۰ درصد افراد مبتلا به ام اس در زندگی خود دچار افسردگی می‌شوند. در حالی مردم با ابتلا به بیماری‌های دیگر نیز دچار افسردگی می‌شوند اما درجه آن در بیماری‌های مزمنی مانند ام‌اس بالاتر است. حتی خطر ابتلا به خودکشی در بیماران مبتلا به ام‌اس دو برابر افراد عادی است به همین دلیل شناخت تغییرات خلقی در این بیماران و مقابله با آن بسیار مهم است.

اضطراب اغلب با افسردگی همراه است اما گاهی نیز به خودی خود رخ می‌دهد و همچنین در بیماران مبتلا به ام‌اس نیز رایج است و ممکن است بخشی از التهاب همراه با اضطراب باشد.

حتی زمانی که افسردگی و اضطراب باعث التهاب یا بدتر شدن آن می‌شود اما باز هم می‌توانند به طور موثر با روان درمانی (مشاوره)، داروهای ضد افسردگی یا ضد اضطراب، حمایت اجتماعی و استراتژی‌های زندگی سالم مانند ورزش منظم و پیروی از یک رژیم غذایی مغذی درمان شوند.

اضطراب در اثر ترس از بیماری‌های مزمن مانند ام اس

تشخیص بیماری‌های جدی به عنوان یک بحران در زندگی به حساب می‌آیند و احساس اضطراب، نگرانی، واکنش طبیعی انسان به چنین بحران‌هایی است. بعد از اینکه بفهمید دچار ام اس یا هر بیماری مزمن دیگری شده‌اید یا بر اثر این بیماری کسی را از دست بدهید خیلی طبیعی است که گریه کنید.

افسردگی به شکل احساسات مختلفی خود را نشان می‌دهد و ممکن است این احساس شوکه شدن، عصبانیت، گناه یا ناراحتی باشد خیلی از احساس‌ها از نشانه‌های افسردگی هستند اما ترس و افسردگی کمی متفاوت است و زمانی رخ می‌دهد که غم و اندوه به شدت زیاد می‌شود و ممکن است وقتی با شکست‌ها درمانی رو به رو شوند دوباره رخ دهد.

کمک به افسردگی و اضطراب افراد

افسردگی و ام اس

مانند ترس، افسردگی هم می‌تواند خود را کنترل کند اما گاهی این اتفاق نمی‌افتد و به افسردگی مزمن تبدیل می‌شود و باعث عصبی شدن می‌شود و عواملی مانند بدن درد، کم انرژی بودن و مشکلات گوارشی را به وجود می‌آورد. این عوامل تاثیرات منفی بر روابط اجتماعی و حرفه‌ای می‌گذارد. وقتی نشانه‌های افسردگی خود را بروز می‌دهند به جای انکار و مخفی کردنشان باید در پی درمان آن برویم و برای اینکار بهتر است به روانشناس و مشاور مراجعه کنیم.

یک نویسنده ۵۸ ساله که در ۲۸ سالگی مبتلا به ام اس شد یک بحران افسردگی را در طی درمانش تجربه کرد ولی خوشبختانه توانست آن را پشت سر بگذارد. در برهه‌ای از زمان او همزمان دچار سنگ کلیه و مشکلات گوارشی نیز شد بعد از اینکه در صدد درمان آن‌ها نیز برآمد می‌گفت بدترین احساس‌ها را داشتم و توسط ابری تاریک محاصره شده بودم و میدانستم این‌ها از علائم افسردگی هستند و برای درمان آن نزد یک مشاور و یک روانپزشک رفتم و آن‌ها توانستند به کمک دارو و رفتار شناختی او را مداوا کنند.

رفتار شناختی نوعی از روان درمانی است که بر پایه افکار فردی صورت می‌گیرد نه رویدادهای بیرونی. تا حد زیادی به این برمی‌گردد که فرد چه احساسی دارد و در این درمان درمانگر به فرد کمک می‌کند تا افکار منفی را به چالش بکشد و فرد را به سمت واقعیت سوق دهد. درمان رفتار شناختی به کسانی که مبتلا به ام اس هستند بسیار کمک می‌کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد