در انتقاد به سیستم جدید انتقال وجوه؛

کاهش انتقال ها از روزی هفت بار به یک مرتبه در روز/ برچیده شدن کارت خوان ها در برخی جایگاه های سوخت

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 303199|18:40 - 1396/11/12
نسخه چاپی
کاهش انتقال ها از روزی هفت بار به یک مرتبه در روز/ برچیده شدن کارت خوان ها در برخی جایگاه های سوخت
با وجود گسترش روز افزون تجارت الکترونیکی، به دلیل تاخیر در پرداختها رفته رفته برخی جایگاه داران سوخت بساط دستگاه های کارت خوان خود را برچیده اند.

به گزارشامروله،  در روزهای اخیر شاهد اعتراضات و نارضایتی های مردمی بوده ایم به این دلیل که مبلغ انتقال داده شده از طریق پستهای فروشگاهی با تاخیر 24 ساعته یا بیشتر به حساب طرف مقابل واریز می شود که بر همین مبنا برخی پمپ بنزینی ها نیز از پذیرش کارت معذور می شوند.

با مصوبه شورای پول و اعتبار در اواخر سال 89 سیستم پرداخت الکترونیکی از طریق سیستم شاپرک انجام شد اما ظاهرا این سیستم به نوعی دچار تغییراتی شده به قول برخی کسبه، پولهای واریزی اول صبح وارد حسابها نمی شود یا نصفه یا با تاخیر انتقال می یابد.

تغییر زمان بندی واریز در سیستم شاپرک از 7 بار در روز به یک نوبت

اما مسئولان سابق سیستم شاپرک با رد ادعای اختلال در سیستم معتقدند این تاخیر ها در واریز به دلیل زمان بندی واریز است که قبلا هفت بار در روز انجام می شد که به تازگی 24 ساعت یک بار انجام می شود.

تعطیل شدن دستگاه کارت خوان در برخی پمپ بنزین ها

رئیسی فر، رئیس کانون کارفرمایی جایگاه داران سوخت درباره تعطیل شدن دستگاه کارت خوان در برخی پمپ بنزین ها گفت: بانک مرکزی با استفاده از شبکه شاپرک پولها را درست به حساب نمی ریزند و انتقال ها دیر به دیر و با تاخیر انجام می شود در حالی که این جایگاه داران باید نسبت به خرید مجدد فرآورده ها اقدام کنند.

سیستم شاپرک برای استاندارد سازی پرداختها موثر است

قادری، مدیرعامل سیستم شاپرک این کار را برای استاندارد سازی پرداختها موثر دانست و گفت: بر مبنای تصمیمی که در بانک مرکزی گرفته شد که البته دیر هم گرفته شده  می بایست به سمت رعایت استانداردهای جهانی حرکت کنیم، انتقال پرداختها در دنیا حتی تا 48 ساعت بعد انجام شود، بنابراین ممکن است اتفاقتی بیفتد که نیازمند طی زمان باشد.

این استانداردسازی دریافت ئ پرداخت درشبکه یکپارچه کشور

شایان آرامی؛ کارشناس اقتصادی نیز در این باره گفت: در تمام معاملات مالی دنیا،لحظه تسویه حساب نقطه مهمی استطرفین معامله از قبل متوجه تاخیر نیستند و این سبب افزایش هزینه های اقتصادی معاملات می شود از سوی دیگر کارایی شبکه شاپرک زیر سوال می رود.

یک ریال از وجوه در حساب شاپرک نمی آید

قادری درباره شبهه به جیب زدن سود این تاخیر واریز ها گفت: یک ریال از وجوه در حساب شاپرک نمی آید یک حسابهایی نزد بانک مرکزی وجود دارد که کسی سود و بهره ای از آن نمی برد.

به گزارش مرصاد ، هزینه چاپ اسکناس از اصلی ترین دغدغه های نظام بانکی است که با گسترش بانکداری الکترونیکی نیز بیشتر شده است اما از آنجا که به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی استفاده از کارت خوان سبب شده 2.4 درصد میل نقدینگی خواهی در مردم کاهش یابد می بایست سیاستهایی برای تسریع در انتقال و واریز وجوه اندیشیده شود تا از تحمیل هزنیه های اضافی بر اقتصاد جلوگیری شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد