رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی:

در دانشگاه رازی به دنبال برنامه ریزی برای احداث یک باغ گیاه شناسی در منطقه غرب هستیم

سرویس: اخبار استانکد خبر: 303375|10:45 - 1396/11/24
نسخه چاپی
در دانشگاه رازی به دنبال برنامه ریزی برای احداث یک باغ گیاه شناسی در منطقه غرب هستیم
مرصادنیوز: رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی گفت: وجود باغهای گیاه شناسی از ضروریات هر کشوری است و سال‌هاست که در دانشگاه رازی به دنبال برنامه ریزی برای احداث یک باغ گیاه شناسی در منطقه غرب هستیم.

به گزارشامروله،  به نقل از چشم نیوز، دکتر شهاب قاضی ، رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در نشستی پیرامون موضوع احداث باغ گیاه شناسی، اظهار داشت: وجود باغهای گیاه شناسی از ضروریات هر کشوری است و سال‌هاست که در دانشگاه رازی به دنبال برنامه ریزی برای احداث یک باغ گیاه شناسی در منطقه غرب هستیم.

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی بیان کرد: استانداری برای احداث باغ گیاه شناسی در دانشگاه رازی قول‌هایی داد که متاسفانه عملیاتی نشد اما با پیگیری‌های همکاران ما در گروه منابع طبیعی، پروژه ای تعریف شده و برای شروع کار تلاشهایی در حال انجام است.

دکتر قاضی اظهار داشت: مکاتباتی با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع داشتیم و قول‌های مساعدی برای کمک به دانشگاه رازی در این زمینه صورت گرفته است.

وی حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری را از ضروریات هر کشوری دانست و گفت: طی سالیان گذشته با تغییر اقلیم و سوء استفاده در عرصه منابع طبیعی و محیط زیست، شاهد انقراض تعداد زیادی از گونه‌های گیاهی به صورت خواسته یا ناخواسته هستیم و این روند با سرعت زیاد در حال پیشروی است و اگر اقدام ضروری صورت نگیرد ممکن است که تعداد زیادی از گونه‌های گیاهی منقرض شوند.

دکتر قاضی وجود باغ گیاه شناسی برای حفظ گونه‌های گیاهی را ضروری دانست و افزود: احداث باغ گیاه شناسی با هدف حفظ منابع ژنتیک و گونه‌های گیاهی ضروری است و با جدیت دنبال می‌شود تا در بحث اکوتوریسم و پیشبرد وضعیت اقتصادی استان کرمانشاه نیز موثر باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، از آمادگی دانشگاه رازی برای احداث باغ گیاه شناسی خبر داد و گفت: دانشگاه زمین‌های مناسبی را در بزرگراه امام (ره) دارد و می‌تواند این زمین‌ها را برای احداث باغ گیاه‌شناسی در اختیار قرار دهد.

وی با بیان اینکه احداث باغ مدرن گیاه شناسی اقتصاد استان کرمانشاه را متحول خواهد کرد، گفت:در پردیس طاقبستان کار را شروع کردیم و در وسعت ۷ هکتار این قدم برداشته شده و به صورت جنگل کاری، گونه‌های زاگرس کشت می‌شود.

دکتر قاضی در پایان بیان کرد: در آیات قرآن کریم و همچنین روایات و احادیث، تاکیدات بسیاری برای حفظ منابع طبیعی داریم و در قوانین و مقررات کشور و حتی در اصل ۵۰ قانون، حفظ ثروت‌های ملی مورد تاکید قرار گرفته است.

تصاویر