گفتگوی تفصیلی

‌آشنایی با غار «امروله»

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 304008|00:00 - 1397/01/15
نسخه چاپی
 ‌آشنایی با غار «امروله»
پایگاه خبری امروله : غار «امروله» یکی از زیباترین غارهای عمقی استان کرمانشاه است.

مهرداد موید، غارنورد برجسته صحنه در گفتگو باامروله، در خصوص غار «امروله»، اظهار کرد: غار «امروله» در کوهستان امروله در حدود 12 کیلومتری شمال شهرستان صحنه از توابع استان کرمانشاه قرار دارد.

 

 

وی افزود: کوهستان امروله از کلمه «امرو» و پسوند «له» ترکیب یافته که «امرو» به گویش کردی همان امرود یا گلابی وحشی است و «له» علامت تصغیر، بنابراین «امروله» به معنی امرود کوچک است و این اسم به خاطر وجود درختان امرود بوده که به صورت جنگل‌های پراکنده در زمان‌های پیشین در نقاط مختلف آن دیده شده است.

 

 

موید تاکید کرد: امروزه هم آثاری از این درختان در شمال روستای «گرگلان» و شمال روستای «کل گدار» بصورت درختچه‌هایی مشاهده می‌شوند.

 

 

این غارنورد کرمانشاهی در خصوص چگونگی پیدایش «امروله»، گفت: رسوبات «امروله» مربوط به دریای تتیس است که از آلپ غربی تا هیمالیا گسترش داشته و در دوره تریاس از دوران دوم زمین شناسی است که حدود 160میلیون سال پیش تشکیل یافته و در اثر چین خوردگی آلپ و فشارهای تکتونیکی(تغییرات حرکتی زمین) از زیر آب بیرون آمده است.

 

 

وی ادامه داد: جنس رسوبات آن از کربنات کلسیم است و در بعضی نقاط همراه با کربنات منیزیم است که به آن «دولومیت» گفته می‌شود.

 

 

موید خاطرنشان کرد: سنگ‌های آذرین به صورت قطعات ریز و درشت و پراکنده مشاهده شده که از جنس سیلیکات‌ها مانند «آبسیدین» است، ضمنا قطعاتی از شهاب سنگ‌ها در قسمت‌های مرکزی امروله دیده می‌شود.

 

 

این غارنورد کرمانشاهی اظهارکرد: ارتفاع شهرستان صحنه 1325 متر از سطح دریا است و بلندترین نقطه «امروله» قله «نخود چال» با ارتفاع 3200 متر از سطح دریا و قله «نمازگاه» 3150 متر از سطح دریاست.

 

 

وی خاطرنشان کرد: در این کوهستان پناهگاهی در منطقه «گاچال» در ارتفاع 2850 متری در سال 1370 احداث شده است.

 

 

موید گفت: غار «امروله» یک غار عمقی با چاه‌های متعدد است.

 

 

وی یادآور شد: این غار متشکل از 10 چاه است که عمیق ترین چاه آن بیش از 10متر عمق دارد.

 

 

این غارنورد صحنه ای ، گفت: غار «امروله» برای غارنوردان حرفه ای دارای جاذبه های قابل توجه بسیاری است.