یادداشت/

چرا کشت برنج در کرمانشاه ممنوع شد؟

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 304087|08:24 - 1397/01/21
نسخه چاپی
 چرا کشت برنج در کرمانشاه ممنوع شد؟
پایگاه خبری امروله : چند روز پیش مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه ( کیاست امیریان ) از ممنوعیت کشت برنج در استان خبر داد .

به گزارشامروله، یادداشت/ رستم بهرامی :چند روز پیش مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه ( کیاست امیریان ) از ممنوعیت کشت برنج در استان خبر داد .

 


موضوعی که با وجود ممنوعیت های پیشین به دلیل سود اقتصادی بالا و عدم اقدام قاطع و جدی مسوولین در سالهای اخیر شاهد کشت آن در شهرستان هایی چون گیلان غرب، صحنه و هرسین بودیم .

 


در نگاه اول کشت این محصول به دلیل توسعه کشاورزی و صرفه اقتصادی مثبت به نظر می رسد اما نگاهی به پیامدهای کشت این محصول نشان
می دهد نه تنها با روند توسعه همگام نیست بلکه یک تهدید امنیتی برای استان محسوب می شود .

 


استان کرمانشاه که از روزگاران کهن به فراوانی آب مشهور بوده است مانند سایر نقاط کشور با کاهش نزولات جوی و کمبود آب مواجه گردیده است .

 


میانگین بارش در استان کمتر از ۵۰۰ میلی متر است که به گفته ی مدیر عامل آب منطقه ایهم اکنون با بارش ۳۱۱ میلی متری مواجه است ، حال آنکه کشت برنج در مناطق با بارش بیشتر از ۸۰۰ میلیمتر صورت می گیرد .

 


با توجه به اینکه محصول برنج از جمله محصولات « آب بر» محسوب می گردد و هر هکتار کشت این محصول حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار متر مکعب آب نیاز دارد و در مقایسه با تولید هر کیلوگرم ذرت یا گندم که به ترتیب به ۷۶۰ و ۱۳۰۰ لیتر آب نیاز دارند، یک کیلوگرم برنج نیاز به ۴۰۰۰ لیتر آب دارد .

 


این مقدار آب ، شالی کاران استان را مجبور به برداشت بی رویه آب از چاههای منقطه و آب رودخانه ها نموده است .

 


به عنوان مثال سال گذشته در شهرستان صحنه ۶۰۰ هکتار ( و در برخی برآوردها ۱۰۰۰ هکتار ) از زمین های کشاورزی به برنج اختصاص یافت .


به همین ترتیب در شهرستان هرسین و منطقه بیستون کشت این محصول نیز افزایش یافته است .

 


آنچه این موضوع را با اهمیت می کند تهدیدات زیست محیطی است که در نهایت امنیت ملی را تهدید می نماید .

 


کشت برنج با اقلیم این استان سازگار نیست و نه تنها منابع آبی استان را تهدید می کند و منجر به کاهش شدید آب سفره های زیرزمینی و خشکی رودخانه ها می گردد بلکه تلف شدن صدها هزار ماهی رودخانه ها از جمله گاماسیاب را در پی داشته است .

 


به دلیل عدم اقدام قاطع مسوولین ، شاهد کشت این محصول در چند سال گذشته بوده ایم .

 


با دستور جدید و با توجه به اینکه مرحله خزانه گیری در اردیبهشت ماه انجام می گیرد اینک اقدام قاطع مسوولین را می طلب تا سرزمین آناهیتا را با بحران های خود ساخته و مخرب دچار ننمایم.