مراسم بزرگداشت روز ملی پاکستان برگزار شد

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 304096|10:25 - 1397/01/22
نسخه چاپی
مراسم بزرگداشت روز ملی پاکستان برگزار شد
مراسم بزرگداشت روز ملی پاکستان شب گذشته با حضور سفرای کشورهای مختلف و شخصیت های دیپلماتیک، برگزار شد.

به گزارشامروله، شب گذشته (سه شنبه) مراسم روز ملی پاکستان با حضور سفرای کشورهای مختلف در تهران و شخصیت‌های دیپلماتیک در محل هتل استقلال تهران، برگزار شد.

در این مراسم «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور، «علاءالدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، «ذوالفقاری» معاون امنیت انتظامی وزیر کشور و سفرایی از کشورهایی مختلف از جمله روسیه، ترکیه، رومانی، الجزایر، اندونزی، صربستان، اکوادور و همچنین برخی از شخصیت‌های دیپلماتیک و نظامی حضور داشتند.

این مراسم با سخنرانی «آصف علیخان دورانی» سفیر محترم پاکستان در تهران؛ آغاز شد. وی در سخنرانی خود گفت: از همگی شما سپاسگزارم که ما را در روز ملی پاکستان مفتخر نمودید. سال نو را به دولت و مردم ایران صمیمانه تبریک می گویم. نوروز شما مبارک.

وی افزود: ما روز ملی خود را جشن می گیریم تا عهد خود را برای ارتقای جامعه ای عاری از تبعیض؛ جامعه ای که در آن مردم از فرصت های یکسان برای سعادت و زندگی بر طبق باورهای خود دارند، تجدید نماییم. ما به دنبال ارتقای صلح و شکیبایی به عنوان راهی برای پیشبرد توسعه کشورمان و همسایگان خود هستیم. ما با تروریسم و تاریک اندیشی مبارزه می کنیم و ما رو به موفقیت هستیم.

دورانی در ادامه گفت: ما با چالش های بی شماری در سال های اخیر روبه رو بوده ایم. ما ۷۰ هزار تن از شهروندان خود را از دست داده ایم؛ بیش از ۶ هزار تن از نیروهای مسلح و پلیس ما جان خود را در راه مبارزه با تروریسم از دست داده اند. امروز می توانیم با رضایت بگوییم که هیچ پناهگاه امن تروریستی در خاک ما وجود ندارد. ما امیدواریم با تلاش مشترک و همکاری بتوانیم از شر تروریسم در منطقه رهایی پیدا کنیم.

وی افزود: شکست تروریسم در خاک ما به پیشرفت اقتصادی در پاکستان سرعت بخشیده است. پاکستان یکی از در حال پیشرفت ترین بازار های روبه ظهور است. نرخ تولید خالص داخلی کشور در سال گذشته به ۶ در صد رسیده و برای سال آینده ۶.۵ درصد برآورد شده است. ما توانسته ایم کمبودهای انرژی خود را در کوتاهترین بازه زمانی در تاریخ خود برطرف کنیم.

سفیر پاکستان در ادامه گفت: خوشحالم به عرض برسانم روابط دوجانبه ما هر روز مستحکم تر می شود، بین دو کشور دیدار های سطح بالایی در سال گذشته انجام شد که همکاری دوجانبه و کشور را بیش از بیش افزایش داده است. دو کشور همکاری بی نظیری در سطح منطقه ای و بین المللی داشته اند. از سال گذشته تجارت دو جانبه ما ۳۵ درصد افزایش یافته است؛ کانال های بانکی دو کشور در حال تحکیم یافتن هستند. امیدواریم تجارت دوجانبه در سال آتی به ۵ میلیارد دلار برسد.

وی افزود: مایه بسی خوشحالی است که یادآور شوم که دو کشور ایران و پاکستان هر دو از اعضای سازمان همکاری اقتصادی هستند. این سازمان آینده روشنی داشته و پتانسیل بسیار بالایی  برای یکپارچگی اقتصادی در منطقه دارد. امیدورام که تکمیل موفقیت آمیز کریدور اقتصادی چین و پاکستان به عنوان هاب های ترانزیتی برای مناطق اطراف و فراتر از آن منجر به همکاری ایران و پاکستان شود.

دورانی در ادامه گفت: از خداوند منان برای دو ملت برادرمان توفیق روز افزون را مسئلت نموده و برای هر دو ملت آروزی صلح، پیشرفت و سعادت را دارم. بار دیگر از شما برای اینکه با حضور خود ما را مفتخر نمودید، سپاسگزارم؛ پاینده باد دوستی ایران و پاکستان.

در ادامه این مراسم رحمانی فضلی وزیر کشور به ایراد سخنرانی پرداخت. وی گفت: روز ملی جمهوری اسلامی پاکستان را به ملت و دولت پاکستان و جناب آقای آصف علی خان دورانی سفیر محترم پاکستان درتهران و همکاران ایشان تبریک عرض می نمایم. افتخار دارم در جمع عزیزانی هستم که به مناسبت روز ملی پاکستان و برای اعلام تبریک و شادباش به ملت و دولت جمهوری اسلامی پاکستان گرد هم آمده اند. همچنین افتخار داریم که امسال هفتادمین سال روابط بین دو جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، دو کشور برخوردار از اشتراکات فرهنگی، تمدنی، مذهبی و تاریخی گسترده را گرامی داریم.

دو کشور ایران و پاکستان همواره در طول ۷۰ سال گذشته در برقراری روابطی دوستانه، برادرانه و متوازن، مبتنی بر اصول احترام متقابل و منافع مشترک پیشگام بوده اند. همگان آگاه هستند که با وقوع انقلاب اسلامی و به دلیل ماهیت دینی دو کشور اسلامی، این روابط از عمق و گسترش بیشتری برخوردار گردید. علاقه و تاکید، مقام معظم رهبری به توسعه همه جانبه و عمیق روابط با پاکستان بر استحکام این روابط بیش از پیش افزوده است.

اهتمام به توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان از راهبردهای جدی سیاست خارجی تمامی دولت های جمهوری اسلامی ایران به ویژه دولت جناب آقای روحانی بوده و خواهد بود. از همین رو است که هر روز شاهد تعمیق بیشتر پیوندهای دوستانه و برادرانه میان دو کشور هستیم. علیرغم برخی موانع در گسترش روابط اقتصادی دو کشور که امیدوارم به زودی شاهد رفع آن باشیم، حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور در سال گذشته با ۳۳ درصد افزایش همراه بوده است. همچنین برگزاری موفق کمیسیون های مشترک اقتصادی، مرزی و امنیتی نیز حاکی از گسترش روابط است. توافق دو دولت برای توسعه همکاریها در تمامی زمینه ها باعث شد تا در سال گذشته شاهد حضور بیش از پیش هیات های عالی رتبه از بخشهای مختلف باشیم که خود مبین همدلی و نزدیکی بیشتر در روابط برادرانه میان دو کشور می باشد.

اطمینان دارم افزایش مبادلات تجاری به بیش از ۵ میلیارد دلار در سالهای آتی، که مورد تایید مقامات عالیه تهران و اسلام آباد قرار گرفته است با اهتمام مقامات دو کشور قابل دستیابی است. از طریق پیش نهادات ذیل می توان هر چه سریع تر به خواسته دو ملت جامه عمل پوشانید:

 امضای موافقتنامه تجارت آزاد و اجرای مطلوب موافقتنامه تجارت ترجیحی، زیر ساخت های اولیه گسترش روابط اقتصادی را در کوتاهترین زمان ممکن فراهم خواهد کرد. اسناد همکاری توافق شده میان مقامات دو کشور، چراغ راهی برای پیمودن مسیر در جهت دستیابی به اهداف روابط تجاری و اقتصادی است و با برطرف کردن مشکلات موجود و احتمالی، می توانیم اهداف تعیین شده را محقق نماییم. توسعه بنادر چابهار و گوادر که مکمل یکدیگر می باشند، به گسترش تجارت میان دو کشور و همچنین اشتغال زایی و افزایش رفاه ساکنین استان های مرزی، و در نهایت امنیت بیشتر و رونق اقتصادی منطقه کمک خواهد کرد.

برقراری هر چه سریعتر روابط بانکی و استفاده از ارزهای معتبر بین المللی و همچنین پول های ملی دو کشور در تجارت دو جانبه به منظور تسهیل مبادلات و ارتقای سطح روابط اقتصادی از جمله مواردی است که در جهت توسعه همکاری های ضرورت دارد. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در این زمینه با برادران پاکستانی همکاری نماید.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که بزرگترین ذخایر تثبیت شده گاز جهان را در اختیار دارد، آماده است نیازهای انرژی کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی پاکستان را تامین نماید. به این منظور بر اساس توافق به عمل آمده، خط انتقال گاز IP را تا نزدیکی مرزهای پاکستان رسانده ایم و منتظر اقدامات دولت دوست و برادر پاکستان در این زمینه هستیم.

جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر ۱۰۴ مگاوات برق به پاکستان صادر می نماید و برای تامین برق مورد نیاز پاکستان تا ۳۰۰۰ مگاوات نیز اعلام آمادگی کرده است. پروژه کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) در صورت اجرای کامل می تواند باعث شکوفایی اقتصاد پاکستان شود. همانطور که وزیر محترم امور خارجه کشورمان در سفر خود به پاکستان اعلام کردند. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد، در زمینه های مختلف این طرح مشارکت نماید.

امنیت مرزی و توسعه اقتصادی مناطق و استانهای هم مرز دو کشور از دیگر اهداف راهبردی ما است. گشایش گذرگاه های مرزی جدید، افزایش ظرفیت بازارچه های مرزی کنونی، کنترل ترددهای غیر قانونی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، کالا و انسان و همچنین همکاری نزدیک دو کشور برای مبارزه مشترک با گروه های تروریستی و اشرار از مهمترین موارد همکاری در این زمینه است.
در پایان، مجددا روز ملی پاکستان را به برادران پاکستانی خود تبریک عرض نموده و بهترین آرزوها را برای ملت و دولت پاکستان از خدوند متعال خواستارم.