لاریجانی در صحن مجلس:

تهاجم آمریکا و غرب به سوریه خلاف نظامات بین‌المللی بود

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 304141|10:49 - 1397/01/26
نسخه چاپی
تهاجم آمریکا و غرب به سوریه خلاف نظامات بین‌المللی بود
رئیس مجلس شورای اسلامی با محکومیت حمله آمریکا و دو کشور اروپایی به سوریه، این اقدام را بر خلاف تمام نظامات بین‌المللی خواند.

به گزارشامروله، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی امروز با تبریک سالروز بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) اظهار داشت: با کمال تأسف در روز گذشته که روز عید و وحدت آفرینی برای اتحاد مسلمانان است، شاهد بودیم که سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه بر خلاف همه نظامات بین‌المللی به یک کشور اسلامی حمله وحشیانه کردند.

وی با ابراز تأسف از سکوت و همراهی برخی کشورهای اسلامی در قبال این جنایت و نیز حمایت آنها از این حرکت آمریکا گفت: نخستین سوالی که در ذهن شکل می گیرد این است که چه علتی عامل این اقدام غیرقانونی بوده است؟ ادعای این سه کشور غربی این است که دولت سوریه در روزهای قبل از سلاح شیمیایی استفاده کرده و علت موفقیت حکومت سوریه در اخراج تروریست ها از حومه دمشق استفاده از سلاح شیمیایی بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت روسیه و سوریه این ادعا را تکذیب کرده و خواستار رسیدگی مجامع بین‌المللی به آن شده بودند؛ مگر غیر از این است که برای رسیدگی به چنین اموری، نظامات بین‌المللی تغییر کرده است، پس چرا بدون رعایت این روابط و با عجله چنین اقدام تهاجمی صورت گرفته است؟ بنابراین چنین دستاویزی نمی تواند وجاهت داشته باشد.

لاریجانی افزود: مسئله اصلی را باید در جای دیگری جستجو کرد و آن تحولات اخیر در صحنه میدانی سوریه است؛ چرا که سالهاست با کمک کشورهای بزرگ و برخی دولت های یاغی در منطقه، اطراف شهر دمشق لانه تروریست ها شده بود و هر لحظه با سلاح های پیشرفته، دمشق را ناامن می کردند، اما اقدام اخیر ارتش و نیروهای مردمی سوریه منجر به پاکسازی این منطقه شد و کشورهای حامی تروریست ها نیز این را باور نمی کردند که این مسئله در زمان کوتاهی عملی شود.

وی اظهار داشت: بر این اساس، چنین اقدامی با پیش دستی سعودی ها در تقدیم اموال خود به آمریکایی ها با کمال فضاحت صورت گرفت و آنها را ترغیب به بمباران کشور سوریه کرد تا به تصور باطل خود معادله را عوض کند و مجدداً پناهگاه تروریست های تکفیری را احیاء کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: اما این که با چنین اقدام سبوعانه به هدف خود برسند، سرابی بیش نیست؛ در این هفت سال از این قبیل ماجراجویی ها زیاد وجود داشته اما هر بار ناموفق بوده اند واین اقدامات نیز صرفا یک ژست قلدرمآبی بوده است.

لاریجانی با تأکید بر اینکه خیانت برخی دولت های مسلمان در این گونه کثافت کاری های سیاسی در اذهان توده های مومن باقی خواهد ماند، تصریح کرد: آیا این اقدام برای آنان ذلت آور و خجالت آور نیست که در روز بعثت پیامبر اسلام که روز وحدت مسلمانان است، با خوشحالی در کنار سران کفر و صهیونیسم قرار گرفته و با مسرت، خیانت خود را اعلام کرده اند؟

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این حادثه، صف منافقان که هلهله کنان پشتیبان سران کفر بودند، برای ملل اسلامی بسی بیشتر رنج آور است، تصریح کرد: کشورهایی که در مجامع بین‌المللی مستمراً از وحدت اسلامی و حقوق انسان ها دم می زنند و در پشت صحنه یک دست در حمایت از تروریست ها دارند و با دست دیگر اموال خود را تقدیم سران کفر می کنند تا به ملل اسلامی هجوم بیاورند.

وی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی این اقدام غیرقانونی و هجوم وحشیانه به کشور سوریه را محکوم کرده و به این سه کشور و کشورهای فرومایه پشتیبان آنها اعلام می کند که زمانه این گونه ژست های دروغین سپری شده و آنچه نتیجه اقدامات وحشیانه است، روشن شدن صحنه طرفداران تروریسم و منافقان این مسیر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه این تحرکات ملت سوریه را بیش از گذشته مصمم به نابودی تروریست ها می کند، اظهار داشت: سرنوشت دیگران هم در حدیث قدسی آمده است که خداوند فرموده، وای بر کسانی که برای به دست آوردن دنیا به وسیله دین، حیله گری می کنند، وای بر کسانی که مردم را امر به عدالت می کنند اما آنان را می کشند، به حق خود سوگند می خورم که برای آنان آزمونی قرار داده ام که حیران و سرگردان شوند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد