گزارش مرصاد از وضعیت فضاهای ورزشی مهد قهرمانان؛

چشم سرانه ورزشی دیار پهلوانان به پروژه های نیمه تمام

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 304180|18:47 - 1397/01/30
نسخه چاپی
چشم سرانه ورزشی دیار پهلوانان به پروژه های نیمه تمام
سرانه پایین ورزشی استان کرمانشاه با وجود پرورش ورزشکاران و قهرمانان زیادی که به جامعه ورزش تحویل داده بسیار پایین است و مسئولان ورزش استان برای ارتقای آن به تکمیل پروژه های نیمه تمام چشم دوخته اند.

به گزارشامروله، با وجود بدیهی بودن نقش ورزش بر روی سلامتی و همچنین افزایش تجهیزات و امکانات ورزشی حتی در سطح پارکها و فضاهای سبز آن گونه که شایسته است شاهد روی آوردن مردم کرمانشاه به سمت ورزش نیستیم.

بر اساس آمارهای مستند به طور کلی وضعیت ورزش در سطح استان کرمانشاه نامطلوب نیست اما این وضعیت در شهرستان کرمانشاه که نیمی از جمعیت استان را در خود جای داده است بسیار نگران کننده است.

سرانه ورزش در شهرستان کرمانشاه از میانگین 32 صدم متر مربع است

رئیس گروه نظارت فنی بر اماکن ورزشی ورزش و جوانان استان کرمانشاه گفت: متاسفانه سرانه ورزش در شهرستان کرمانشاه حتی از میانگین استانی نیز بسیار پایین تر است.

فرهمند سال افزون در گفت و گو با خبرنگار مرصاد، اظهارداشت: سرانه ورزشی روباز در ادارات ورزش و جوانان استان 0.74 متر مربع و پوشیده 0.1 متر مربع است و مجموعا 0.84 مترمربع ارزیابی می شود که البته این سرانه در ادارات دولتی و خصوصی استان 1.1 متر مربع است.

وی افزود: سرانه ورزشی سازمان ورزش و جوانان استان نسبت به میانگین کشوری 15 درصد بالاتر است که این سرانه در برخی از شهرستان ها خوب و در برخی بسیار پایین است.

سال افزون با اشاره به اینکه در شهرستان کرمانشاه این سرانه 0.32 متر مربع استخاطر نشان کرد: از نظر سرانه ورزشی نسبت به سال گذشته شاهد رشد هفت درصدی در مجموع سرانه ورزشی استان بودیم.

وی افزود: با لحاظ تکمیل پروژه های نیمه تمام و همچنین پروژه دهکده المپیک و طرح های ورزشی روباز روستایی سرانه ورزش به 1.5 متر مربع تا پایان سال بعد خواهد رسید.

سال افزون گفت: در محاسبه سرانه ورزشی جمعیت شهرستان نیز لحاظ می شود که با توجه به کاهش جمعیت در شهرستان قصرشیرین سرانه ورزش در این شهرستان 4.66 متر مربع و بسیار بالا است.

 

دهکده

 

سرانه فضای ورزشی روباز در استان ما کمتر از میانگین کشوری است

رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت:سرانه فضای ورزشی روباز در استان ما کمتر از میانگین کشوری است.

امیرهمزه جلیلی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: در حال حاضر 310 هزار دانش آموز در سه هزار و 621مدرسه شامل سه هزار و 434 مدرسه دولتی و 187 مدرسه غیردولتی مشغول تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه 105 سالن ورزشی سرپوشیده و 17 سالن روباز در استان داریم افزود: میزان سرانه فضای ورزشی سرپوشیده به ازای هر دانش آموز 32 صدم متر مربع است که میانگین کشوری آن نیز همین میزان است.

جلیلی گفت: سرانه فضای ورزشی روباز نیز در استان ما 15 صدم متر مربع و میانگین کشوری 17 صدم متر مربع به ازای هر دانش آموز است که نسبت به میانگین کشوری کمتر می باشد.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه میان این اداره و وزارت خانه افزود: وزارت خانه برای انجام برنامه های محوله به این اداره اعتباراتی را پیش بینی می کند که بخشی از اعتبار مورد نیاز از محل درآمدهای اختصاصی سالنهای ورزشی تامین می شود.

جلیلی گفت: علاوه بر برگزاری المپیادهای درون مدرسه ای، ایمن سازی تجهیزات و فضاهای ورزشی از دیگر برنامه های ورزشی این اداره است به گونه ای که هرساله حدود هشت سالن از منابع درآمد وزارت خانه و 12 سالن از درآمدهای اختصاصی تعمیر، تجهیز و نوسازی می شود.

وی طرح سنجش ساختار قامتی دانش آموزان را با انجام حرکاتاصلاحی مورد نیاز از دیگر برنامه های مذکور دانست و افزود: اجرای ورزش صبحگاهی، برگزاری کلاسهای آموزشگاهی، برگزاری مسابقات قهرمانی و توانمند سازی معلمین از دیگر برنامه های در دست اجرا است.

جلیلی خاطر نشان کرد: سرانه فضای ورزشی با توجه به تعداد دانش آموزان متغیر است اما مجموعا هر ساله درصدد افزایش این فضاها هستیم.

ساخت مدارس چند منظوره هزینه بر است

مدیر روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان کرمانشاه گفت: مدارس چند منظوره که مجهز به سالنهای ورزشی باشند هزینه بر هستند.

رضا موسی بیگی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: خیرین عموما درصدد ساخت مدرسه و تجهیز آن به سیستم های گرمایشی و سرمایشی، امکانات و تاسیسات و نه سالنهای ورزشی هستند.

وی با اشاره به اینکه ساخت یک مدرسه دو سه کلاسه حدود 70 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد افزود: ساخت مدارس چند منظوره در توان خیرین نیست.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد