احتمال فاجعه زیست محیطی در هشیلان؛

سایه خشکسالی بر سر تالاب صد جزیره

سرویس: اخبار استانکد خبر: 304183|10:26 - 1397/02/01
نسخه چاپی
سایه خشکسالی بر سر تالاب صد جزیره
مرصادنیوز: هشدار کارشناسان از وضعیت بحرانی تالاب هشیلان حکایت دارد که با خشکیدگی آن، این اکوسیستم آبی به کانون ریزگردها تبدیل و فاجعه زیست محیطی رخ خواهد داد.

به گزارشامروله، سال هاست کرمانشاه با بحران کم آبی مواجه است، بحرانی که تبعات آن در سایه سوءمدیریت های موجود بیش از هرجای دیگر دامن طبیعت را گرفته و می رود تا زیست بوم های زاگرس غربی را یکی پس از دیگری نابود کند.

"هشیلان"، تالاب صد جزیره ای که در دامنه کوه های خورین و ویس و در 31 کیلومتری شهر کرمانشاه مناظر زیبا و چشم نوازی را خلق کرده و به دلیل قرار گرفتن در این عرض جغرافیایی به "سوءتفاهم طبیعت" معروف شده است، تنها تالاب استان است که حالا تهدید خشکسالی را بیشتر از همه بیخ گوشش احساس می کند.

فرودگاه بین المللی پرندگان مهاجر بود، همین هشیلانی که این روزها زمزمه تبدیل آن به کانون گرد و غبار شنیده می شود، تالابی که یک اکوسیستم آبی محسوب می شود و یکی از منحصر به فرد ترین تالاب های ایران حالا کارش به جایی کشیده که کانون ریزگرد می شود!

سالهاست برداشت بی رویه آب از چاه های مجاز و غیرمجاز اطراف تالاب و سراب بالادست آن برای مصارف کشاورزی و کشت های با مصرف آب بالا در این حوالی باعث شده که سطح آب های زیرزمینی منطقه به شدت فروکش کند و وضعیت تالاب به اینجا بکشد.

هشیلان

احتمال تبدیل شدن هشیلان به کانون ریزگردها بعید است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: این موضوع که تالاب هشیلان به کانون ریزگردها تبدیل شود مطرح نیست و با بارندگی هایی که داشتیم امیدواریم از حالت خشک شدن نجات یابد.

فریدون یاوری گفت: این یک اصل اکولوژیکی است که وقتی بارندگی نباشد و برداشت از آبهای زیرزمینی به شکل بدون برنامه صورت بگیرد احتمال خشک شدن تالاب ها وجود دارد، اما بسیار بعید است که در مورد تالاب هشیلان این اتفاق بیفتد.

وی افزود: چون ما این تجربه را داشتیم که در 10 سال گذشته با وجود خشکسالی و کمبود بارندگی چند سالی با بحث خشک شدگی این تالاب مواجه شدیم، اما به کانون ریزگرد تبدیل نشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد که از این به بعد هم با توجه به برنامه هایی که برای مدیریت آب در سطح کشور و استان اجرا می شود، ما شاهد احیای این تالاب باشیم.

یاوری با اشاره به قرار گرفتن سراب سبزعلی در بالادست این تالاب خاطرنشان کرد: در محل سراب سبزعلی برای مصرف شرب و کشاورزی برداشتی انجام نمی شود و آب این سراب نیز متاثر از میزان بارندگی و برداشت از چاه های مجاور آن است.

وی با بیان اینکه یک برنامه کلی برای مسدود کردن چاه های غیرمجاز و تجهیز چاه های مجاز به سیستم کنترل هوشمند مصرف برای مشخص شدن میزان مصرفی وجود دارد، گفت: طبیعی است که وقتی میزان مصرف به صورت علمی و اصولی باشد و بی رویه نباشد و چاه های غیرمجاز مسدود گردد چرخه های طبیعی آب باعث می شود که همیشه یک سراب و تالاب زنده خواهیم داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در مورد حق آبه تالاب هشیلان نیز اظهار داشت: حق آبه تالاب زمانی معنا دارد که آب رود یا رودخانه و سرابی به داخل تالاب وارد شود اما توسط یک سد مسدود گردد که در این صورت باید برای آن حق آبه در نظر بگیریم و چون جریان آبی ورودی غیر از سراب سبزعلی به تالاب نداریم نمی توانیم به صورت علمی از حق آبه صحبت کنیم.

یاوری ادامه داد: اما به شکل دیگری می توان این حق آبه را تعریف کرد که چاه های غیرمجاز اطراف تالاب را مسدود و چاه های مجاز را هم با تجهیز میزان مصرف به شکل بی رویه کنترل کنیم.

1

وی در مورد گرفتن حق آبه از سد گاوشان برای نجات تالاب هشیلان نیز تصریح کرد: در سال های گذشته برای انتقال آب از سد گاوشان کانال زده ایم که از جلوی سراب می گذرد و در طول چند سال گذشته هم که به خشکسالی تالاب برخوردیم از آب همین کانال استفاده کردیم.

این مقام مسئول در خصوص زمین های اطراف تالاب که زیر کشت محصولات آب بر هستند و در مورد برخورد با آنها نیز عنوان کرد: بحث کشت محصولات آب بر همچون ذرت و برنج به سیاست های کلی استان برمی گردد که متولیان امر هم دنبال این موضوع هستند تا محصولات تولیدی در سطح استان زیاد آب مصرف نکنند، در این زمینه محیط زیست تصمیم گیرنده اصلی نیست اما می تواند پیشنهاد دهد.

هشدار کارشناسان نسبت به خشک شدن هشیلان

این اظهارات در حالی است که پیش از این یکی از کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه نسبت به خشک شدن تالاب هشیلان با توجه به پیش رو بودن فصل گرما و تبدیل آن به کانون ریزگردها هشدار داده بود.

در اظهارات این کارشناس عنوان شده بود که سطح تالاب هشیلان برای این فصل پایین است و احتمال خشک شدن آن در فصل گرما بسیار زیاد است و همچنین از دلایل آن به کاهش دبی سراب سبزعلی منبع اصلی تالاب و کاهش بارش برف در ارتفاعات شاهو اشاره کرده است.

حالا با این وجود باید دید مسئولان در این زمینه چه تدابیری می اندیشند، آیا می توانند با مدیریت صحیح منابع آبی حیات این تالاب منحصر به فرد و زیبا و جانوران آن را حفظ کنند یا سرنوشت هورالعظیم در انتظار این تالاب زیبا خواهد بود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد