رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه مطرح کرد:

هیچ اپیدمی تاکنون در نقاط زلزله زده نداشتیم/توجه به حوزه سلامت

سرویس: اخبار استانکد خبر: 304203|10:40 - 1397/02/02
نسخه چاپی
هیچ اپیدمی تاکنون در نقاط زلزله زده نداشتیم/توجه به حوزه سلامت
مرصادنیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، با اشاره به تلاش وزارت بهداشت در نقاط زلزله زده استان گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ اپیدمی در این نقاط نداشته ایم.

به گزارشامروله، محمود رضا مرادی امروز در نخستین مجمع سلامت استان کرمانشاه که به مناسبت هفته سلامت در محل سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، سلامت را به عنوان مطالبه عمومی مردم یک امر اجتماعی دانست و ابراز داشت: رسیدن به این مهم نیازمند حرکت همدلانه و همگرا است.

این مسئول خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت سلامت در دین اسلام سلامت در کشور یک هفته به نام هفته سلامت نامگذاری شده است.

وی شعار سازمان بهداشت را «پوشش همگانی برای همه و در همه جا» عنوان کرد و اظهار داشت: برقراری دوسویه مردم و متولیان حوزه سلامت باعث اجتماعی شدن این امر خواهد شد.

مرادی بیان داشت: هدف از برگزاری این همایش تببین راهکارهایی برای ارتقاء سطح سلامت و اجتماعی کردن این موضوع جهت رسیدن به سلامت پایدار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: انسان سالم، محور توسعه پایدار بوده و ابعاد چهارگانه سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تحت تاثیر عوامل ژنتیک، رفتارهای بهداشتی و ... موثر بر سلامت قرار دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در حوزه سلامت تنها ۲۵ الی ۳۰ درصد عوامل موثر بر سلامت جامعه در حوزه فعالیت بخش بهداشت و درمان قرار دارند و بیشترین سهم سلامت یعنی حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از عوامل موثر بر سلامت خارج از حوزه فعالیت های پزشکی قرار دارد.

مرادی با بیان اینکه نیمی از مردم دنیا قادر به دریافت خدمات بهداشتی نیستند، گفت: همچنین بیش از ۸۰۰ میلیون نفر حدود ۱۰ درصد از بودجه خانوار خود را صرف سلامت خود و خانواده می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اذعان داشت: علت عمده مرگ و میر در دنیا بیماریهای قلبی و عروقی است، این درحالیست که با تغییر سبک زندگی و رژیم ها می توانند این بیماریها را کاهش دهند.

وی ادامه داد: همچنین همچنین ماهانه ۱۵ تا ۲۷ هزار نفر در اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند در حالی که با تغییراتی در صنعت خودروسازی و جاده ها می توانیم جلوی بسیاری از مرگ و میرها در این زمینه را بگیریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطر نشان کرد: اجتماعی شدن سلامت از بعد اقتصادی دارای اهمیت است چرا که ۱۸ تا ۱۹ درصد بودجه عمومی کشور صرف سلامت جامعه می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون در رتبه ۱۱ منطقه قرار داریم، افزود: بر اساس افق ۲۰ ساله قرار است ما در حوزه سلامت به رتبه ۱ منطقه برسیم.

مرادی افزود: به خاطر اینکه سلامت را بتوانیم اجتماعی کنیم، باید ظرفیت ها راشناسایی و سازماندهی کنیم و سپس آنها را توانمند کنیم.

وی اشاره ای به زلزله استان کرمانشاه داشت و گفت: در این حادثه وزارت بهداشت و درمان تمام تلاش خود را به کار گرفت و خوشبختانه با این فعالیت ها در سطح استان تا کنون هیچ گونه اپیدمی نداشتیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد